
THE ART OF DECEIT: 
HOW CHINA AND 
RUSSIA USE SHARP 
POWER TO SUBVERT 
THE WEST
EDITED BY DR ANDREW FOXALL & DR JOHN HEMMINGS

December 2019



Published in 2019 by The Henry Jackson Society

The Henry Jackson Society
Millbank Tower
21-24 Millbank
London SW1P 4QP

Registered charity no. 1140489
Tel: +44 (0)20 7340 4520

www.henryjacksonsociety.org

© The Henry Jackson Society, 2019. All rights reserved.

Title: “THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER 
TO SUBVERT THE WEST”

Edited by Dr Andrew Foxall & Dr John Hemmings

The views expressed in this publication are those of the authors and are not
necessarily indicative of those of The Henry Jackson Society or its Trustees,  
or Konrad Adenauer Stiftung.

Cover Photo:  �Images from Chickenonline from Pixabay
https://pixabay.com/illustrations/china-flag-prc-national-flag-asia-1184107/
and Kaufdex from Pixabay https://pixabay.com/photos/russia-flag-2697026/

DEMOCRACY | FREEDOM | HUMAN RIGHTS



THE ART OF DECEIT: 
HOW CHINA AND 
RUSSIA USE SHARP 
POWER TO SUBVERT 
THE WEST
EDITED BY DR ANDREW FOXALL & DR JOHN HEMMINGS



2

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

CONTRIBUTORS

Neil Barnett is founder and CEO of Istok Associates, a London-based intelligence and 
investigation consultancy focused on Central and Eastern Europe, the Middle East, and 
Africa. Previously, he was a journalist in the same regions for 13 years and wrote for 
The Telegraph, The Spectator, and Jane’s publications. He covered the war in Iraq, the 
Ukrainian Orange Revolution, the eastern expansion of NATO and the EU in the 2000s, 
and Balkan organised crime. He is a contributor to the Atlantic Council and the Free 
Russia Foundation.

Dr Andrew Foxall has been Director of the Russia and Eurasia Studies Centre at the Henry 
Jackson Society since 2013 and in 2017 became Director of Research. Previously, he held 
academic positions at the University of Oxford and Queen’s University Belfast. Andrew’s 
research focuses on economic, political, and security trends in Russia and the former 
Soviet Union. He is the author of Ethnic Relations in Post-Soviet Russia (Routledge, 2014) 
and is a frequent contributor to international newspapers and magazines including The 
New York Times, The Times, The Telegraph, Foreign Affairs, and Foreign Policy. Andrew 
holds a DPhil from the University of Oxford.

Andrew Hastie MP is a member of the Australian Parliament, representing the electorate 
of Canning in the House of Representatives. Hastie was educated at The Scots College, 
Sydney (2000) before completing a BA (Hons) in History and Philosophy through the 
University of New South Wales at the Australian Defence Force Academy. In 2006, 
he graduated officer training at the Royal Military College, Duntroon. Hastie resigned 
his commission in 2015 to successfully contest a by-election in the seat of Canning for 
the Liberal Party of Australia. He was re-elected in the general elections of 2016 and 
2019. Since 2017, Hastie has served as Chair of the Parliamentary Joint Committee on 
Intelligence and Security. His work has focused on espionage and foreign influence. 
Noteworthy legislation passed during his Chairmanship has included the Espionage and 
Foreign Interference Act (2018), the Foreign Influence Transparency Scheme Act (2018), 
and the Security of Critical Infrastructure Act (2018).

Dr John Hemmings is an Associate Fellow with the Henry Jackson Society’s Asia Studies 
Centre and a faculty member of the Daniel K. Inouye Asia-Pacific Center for Security 
Studies (a US Department of Defense regional centre), where he carries out defence 
studies on regional security issues. He also holds adjunct fellowships at the Centre for 
Strategic and International Studies (CSIS) and the Pacific Forum. Previously, he worked 
on Asian security for the Royal United Services Institute (RUSI). He writes in his personal 
capacity.

Matthew Henderson is Director of the Henry Jackson Society’s Asia Studies Centre.  He 
studied Chinese language and culture for eight years at the Universities of Cambridge, 
Peking, and Oxford (1978–86) before joining the Foreign and Commonwealth Office for 
nearly 30 years’ service as a diplomat, during which China and East Asia figured largely.  
He worked in Hong Kong and China for a total of nearly seven years. From the early 
1970s to the present he has extensively studied China’s political, religious, and social 
development, including evolving concepts of the interplay between state and individual, 
China and the rest of the world, and the nature and aims of warfare.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

3

Jakub Janda is Director of the European Values Center for Security Policy, based in 
Prague. He specialises in the response of democratic states to hostile disinformation 
and influence operations. He is Associate Fellow at Slovak Security Policy Institute and 
regular contributor to the Atlantic Council. He serves a member of Editorial Board of 
expert portal AntiPropaganda.sk and is a member of Active Reserves of the Czech Armed 
Forces. In 2016–2017, he was tasked by Czech security and intelligence institutions to 
consult on the ‘Influence of Foreign Powers’ chapter within the Audit of National Security 
conducted by the Czech government, where he was involved in the Czech policy shift on 
this issue. Since 2019, he serves as a member of the Programming Board of the Centre 
Anne de Kyiv. 

Lucrezia Poggetti is a Research Associate in the Foreign Relations team at the Mercator 
Institute for China Studies (MERICS) in Berlin. Her research focuses on Europe-China 
relations, including China’s sub-regional diplomacy and the Chinese Communist Party’s 
political influencing efforts in Europe. Prior to joining MERICS, she gained professional 
experience at the Delegation of the European Union to China working on Chinese domestic 
politics. Poggetti holds a Master’s degree in Chinese Studies from the School of Oriental 
and African Studies (SOAS) and has spent one year at Zhejiang University in Hangzhou 
studying Mandarin.

Didi Kirsten Tatlow is a Senior Fellow at the German Council on Foreign Relations. A 
Hong Kong-born journalist, she has worked in Asian, European and American media since 
1994, including the South China Morning Post, Die Welt, Deutsche Welle, The Associated 
Press and, until 2017, The New York Times. After leaving China that year with her family, 
she completed a fellowship at the Mercator Institute for China Studies (MERICS) in Berlin. 
A graduate of the University of London’s School of Oriental and African Studies, she 
is married to the Irish journalist Clifford Coonan. They have two children and a Beijing 
bulldog.

Veronika Víchová is Head of the Kremlin Watch Program at European Values Center for 
Security Policy, based in Prague. She graduated from the Masaryk University in Brno, 
Czechia. She compiles the Kremlin Watch Briefing, a weekly newsletter on disinformation 
and influence operations for more than 7,000 European experts, journalists, and officials. 
She has co-authored a study on how Kremlin propaganda portrays European leaders, 
which was published by the Atlantic Council. She participated in the Transatlantic 
Fellowship Program in Washington DC organised by the World Affairs journal, which 
she spent at the office of Senator Rob Portman. She graduated from the New Security 
Leaders Program in 2017.



4

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

5

CONTENTS

�CONTRIBUTORS	 2

INTRODUCTION
Dr Andrew Foxall & Dr John Hemmings	 	 5

1.	 THE TRIPOD: RUSSIA’S POLITICAL WARFARE WEAPON
	 Neil Barnett	 10

2.	CHINA’S GROWING POLITICAL INFLUENCE IN ITALY: 
	 A CASE STUDY OF BEIJING’S INFLUENCING TACTICS IN EUROPE
	 Lucrezia Poggetti		  14

3.	RUSSIA’S MANIPULATION OF EUROPEAN MEDIA
	 Jakub Janda & Veronika Víchová	 20

4.	“TELL THE CHINESE STORY WELL”: 
	 CHINA’S GREAT EXTERNAL PROPAGANDA IN EUROPE
	 Didi Kirsten Tatlow			   25

5.	RUSSIAN SHARP POWER IN EUROPEAN ACADEMIA
	 Dr Andrew Foxall	 31

6.	�VICTORY WITHOUT A FIGHT:  
CHINA’S SHARP POWER IN UK ACADEMIA

	 Matthew Henderson	 35

7.	WHAT IS TO BE DONE?
	 Andrew Hastie MP	 39

ACKNOWLEDGEMENTS	 43

ABOUT US	 43



6

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

7

INTRODUCTION  
Dr Andrew Foxall and Dr John Hemmings

In the immediate aftermath of the Cold War, liberal democracy seemed to be in the 
ascendency while communist authoritarianism appeared to have been consigned to the 
‘dustbin of history’. Over the last decade or so, however, it is authoritarianism, rather 
than democracy, that has been in the ascendency, with ruling elites in China and Russia 
centralising power inside their borders and exporting their norms and behaviour into the 
rules-based international system. 

Defined by top-down authoritarianism and crony-capitalism, the two states have 
consolidated power under strongmen-style leaders, Xi Jinping and Vladimir Putin. In the 
process of challenging the international order over the last two decades, both leaders 
have carried out ever-increasing acts of political warfare against the West. For China, 
the template for subverting one’s enemies can be found in Sun Tzu’s “winning without 
fighting” principle,1 in addition to the “Three Warfares” concept described in a seminal 
1999 People’s Liberation Army’s (PLA) book, Unrestricted Warfare.2 Such writings have 
been given pride of place in Xi’s promotion of the United Front Work Department, one of 
the ‘magic weapons’ of the Chinese Communist Party. For Russia, much has been made 
of the writings of General Valerii Gerasimov, Chief of the General Staff of the Russian 
Armed Forces, since 2013, but the Kremlin’s contemporary tactics are similar to those it 
employed during the Cold War.3

What is meant by ‘political warfare’? The term encompasses a wide range of domestic 
and international instruments that have historically been used to persuade, intimidate, 
undermine, coerce, and weaken opponents, all in the effort of achieving desired political 
goals. It also includes economic warfare, cyber warfare, and many other forms of warfare 
short of conventional military combat. Within this, as China and Russia are claiming larger 
roles on the global stage they are devoting increasing amounts of effort and money to 
shape international public opinion. While such efforts cannot be considered ‘soft power’ 
due to their state-driven functionality, they are not exactly ‘hard power’ in the openly 
coercive sense either. Nor are they public diplomacy, since their modus operandi is to 
work behind the scenes, covertly. 

In this context, the National Endowment for Democracy scholars Christopher Walker and 
Jessica Ludwig coined the term “sharp power” as the attempts to pierce or penetrate 
the political and information environments of targeted countries.4  While there has much 
debate over recent years as to whether sharp power is substantively different from soft 
or hard power, we believe there is merit in the term as a distinct sub-genre of what was 
historically called ‘influence operations’. The age of the internet and the pervasiveness of 
the digital space, combined with the internationalisation of Western media and business, 
have intensified the reach of authoritarian states in ways that simply were not possible 
during the Cold War. These developments give renewed importance to Henry Kissinger’s 

1	� Sun Tzu, The Art of War (New York: Dover Publications Inc., 2002), p. 49.    
2	� Qiao Liang and Wang Xiangsui, Unrestricted Warfare, translated by Foreign Broadcast Information Service (Beijing, 

China: PLA Literature and Arts Publishing House, February 1999), available at: http://www.terrorism.com/documents/
unrestricted.pdf, last visited: 28 November 2019.  

3	� Giles, K., ‘Russia’s ‘New’ Tools for Confronting the West: Continuity and Innovation in Moscow’s Exercise of Power’, 
Chatham House (2016), available at: www.chathamhouse.org/sites/default/files/publications/2016-03-russia-new-
tools-giles.pdf, last visited: 28 November 2019, pp. 11-12.   

4	� Walker, C. and Jessica Ludwig, ‘From ‘Soft Power’ to ‘Sharp Power’: Rising Authoritarian Influence in the Democratic 
World’, National Endowment for Democracy, December 2017, available at: https://www.ned.org/wp-content/
uploads/2017/12/Introduction-Sharp-Power-Rising-Authoritarian-Influence.pdf, last visited: 28 November 2019.  



8

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

observation, made in 1955, that the “predominant aspect of the new diplomacy is its 
psychological dimension”.5

The situation is increasingly stark. China and Russia are well-equipped, experienced, 
and highly skilled at conducting political warfare operations, including sharp power. 
Through such operations they are actively working to undermine the core interests of the 
West, seeking to subvert its cohesion, and attempting to erode the resilience of liberal 
democratic societies. In contrast to the Western bloc, which abandoned high-level political 
warfare operations at the end of the Cold War, China and Russia have been undertaking 
operations to achieve these goals for much of the last two decades. NATO member 
states in Europe – particularly those in the Baltics – have borne the brunt of Russian 
meddling and mischief-making, particularly in the wake of cyber-attacks on Estonia in 
2007. Australia, New Zealand, Canada, and the United Kingdom are increasingly serving 
as testing grounds for intrusions into democratic political institutions and processes by 
China and its surrogates.

There is no set pattern or template for Chinese and Russian political warfare operations. The 
strength of this approach is that neither country relies too heavily on a single instrument 
or series of instruments to achieve their goals; different instruments are combined and 
their mix is adapted to the requirements of each specific circumstance. This full spectrum 
approach is mirrored in the relationships which the Chinese and Russian authorities 
seek to engender with individuals and organisations. Some are paid collaborators and 
agents, some are ‘fellow travellers’ sympathetic to the goals of the Chinese and Russian 
authorities, and some are ‘useful idiots’ who – perhaps even for the most altruistic or 
innocent of reasons – participate in Chinese- and Russian-backed activities and, in doing 
so, further the agendas of Beijing and Moscow.

This report explores Chinese and Russian sharp power in three key pillars of Western 
liberal democracies: pluralistic politics; a free media; and academia. It is based on a one-
day, closed-door conference hosted by the Henry Jackson Society and Konrad Adenauer 
Stiftung’s UK and Ireland Office in June 2019. The conference brought together academics, 
commentators, think tankers, policy experts, and officials from a range of Western 
countries, including the United States, Germany, the UK, Italy, Taiwan, and Australia. The 
conference explored questions including: How deeply is the strategy and practice of 
political warfare held in China and Russia? What form does it take, and what instruments 
are used? How do these instruments differ across space and time? How much of a threat 
does Chinese and Russian political warfare ultimately pose to the West? And how can the 
West increase its resilience in order to counter this? Some of the answers the conference 
provided are contained in the essays that follow.

As it proceeds, this report is divided into seven essays.

The first two essays detail Russian and Chinese sharp power in the context of European 
politics. The first essay, by Neil Barnett, focuses on the ‘tripod’ of Russian political 
warfare instruments: disinformation and cyber; financial; and human. The second essay, 
written by Lucrezia Poggetti, describes China’s influence operations among Italy’s ruling 
elites and the nature of the challenge the operations pose to authorities in Rome. Across 
both essays, the authors address the ways in which China and Russia have: created 

5	� Kissinger, H. A.., ‘Psychological and Pressure Aspects of Negotiations with the USSR’ in Psychological Aspects of United 
States Strategy, CIA (1955), available at: www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP86B00269R000300120001-4.
pdf, last visited: 28 November 2019, p. 170..    



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

9

sympathetic lobby groups; funnelled money to political parties; generated good-will 
amongst politicians through seemingly non-political initiatives; and interfered with 
domestic political processes.

The third and fourth essays discuss Russian and Chinese political warfare in the context 
of a free media. The third essay, by Jakub Janda and Veronika Víchová, discusses the 
goals, key characteristics, and tools kits that Russia uses in Central and Eastern Europe. 
The fourth essay, by Didi Kirsten Tatlow, does this for Europe as a whole, describing 
the raison d’être and successes of China’s ‘Great External Propaganda’. Taken together, 
the essays consider the extent to which China and Russia influence the media agenda 
through, for example: the establishment of media outlets; the placing of opinion 
editorials and news by ‘useful idiots’; and the creation of ‘fake news’. While many in 
policy circles challenge the efficacy of ‘clumsy’ Russian and Chinese efforts to sway 
Western audiences, there is still too little being done to assess the impact.

The fifth and sixth essays provide details about how Moscow and Beijing undermine 
European academia. The fifth essay, written by Andrew Foxall, details four ways 
through which Russia has been able to extend its influence in Western academia: self-
censorship; the funding of academic institutions; the use of academic activities for 
the purposes of intelligence gathering; and denying access to Russia for those who 
are critical of the Kremlin and its policies. The sixth essay, by Matthew Henderson, 
takes a similar approach to China, arguing that Britain’s record of academic freedom, 
excellence, and innovation makes its universities a key target for Beijing. China’s use 
of Confucian Institutes and student groups inside the West has been on full display in 
recent Hong Kong-related protests in Australia and elsewhere.

The seventh and final essay, by Andrew Hastie MP, argues that there is a serious 
mismatch between the major authoritarian states and the West in the political warfare 
domain. China and Russia are well-equipped and have been engaged in such operations 
for many years. The West, by contrast, has not addressed the challenge seriously since 
the end of the Cold War. In order to move beyond this impasse, the essay discusses a 
range of potential policy responses. 

Taken together, we hope that these essays will bring such issues to a wider audience, 
for, as the report argues, Russian and Chinese efforts often seek to operate silently and 
in the shadows, beyond the glare of public attention.



10

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

Russia’s campaign to influence, destabilise, and weaken liberal democracies is often 
viewed as a matter solely of ‘online disinformation’ and ‘fake news’; combating these 
phenomena preoccupies governments, NGOs, and think tanks. The aim of this essay is to 
demonstrate that, taken together, this represents just one of three legs of a ‘tripod’ that 
supports Russia’s political warfare weapon, and that the three-legged system must be 
viewed and attacked holistically. The three legs are:

	 1.	� Disinformation and cyber: This covers activities originating in (but not confined 
to) the digital realm. These include the seeding and propagation of disinformation 
intended to obscure, confuse, and demoralise, as well as hacking, doxing, and 
other offensive information operations.

	 2.	� Financial: Large-scale international political influence operations require substantial 
financial resources. Since these activities are by their nature covert and to varying 
degrees deniable, the origin of the financing must be obscured. This is ‘political 
money laundering’.

	 3.	� Human: This leg is the closest to traditional espionage, comprising the spotting, 
recruitment, and running of human agents. As will be explained below, the scope 
and definition of this activity has expanded considerably in recent decades, in 
ways that make counter-intelligence challenging. 

Disinformation and Cyber

As this leg is the most widely covered, the least will be said. Special Counsel Robert 
Mueller’s report6 on Russian interference in the 2016 US presidential election is a good 
guide to how disinformation, abuse of personal data, botnets, hacking, and deniable 
distribution are used in combination. This pattern of activity is likely to continue in an 
evolved fashion. In particular, the geographic siting of hostile operations is liable to 
shift from offshore to onshore, and to be further decentralised. In other words, analysts 
believe that in place of large nodes based outside of the target country, for example, 
the St. Petersburg-based Internet Research Agency (IRA), there is likely to be a move to 
multiple smaller operations based in or close to the target countries. 

During the 2016 US presidential election, there were many documented instances of the 
IRA and equivalents remotely recruiting Americans, most of them unwitting, to do things 
in the real world.7 Increasingly, they are expected to rely on target country nationals and 
dual nationals and to shelter under the First Amendment and journalistic status, however 
dubious that status might be. This marks a major step up in combining the first and third 
legs, as a remote cyber threat mutates into a domestic counter-intelligence threat. 

1.	�THE TRIPOD: RUSSIA’S POLITICAL WARFARE WEAPON   
Neil Barnett

6	� Mueller, R. S., ‘Report on the Investigation Into Russian Interference in the 2016 Presidential Election’, US Department 
of Justice (2019), available at: www.documentcloud.org/documents/5955118-The-Mueller-Report.html, last visited: 15 
November 2019.  

7	� DiResta, R. et al., ‘The Tactics & Tropes of the Internet Research Agency’, New Knowledge (2018), available at: cdn2.
hubspot.net/hubfs/4326998/ira-report-rebrand_FinalJ14.pdf, last visited: 15 November 2019.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

11

Financial

My colleague Alastair Sloan and I coined the term ‘political money laundering’ in our 
2018 paper for the Atlantic Council, Democracy in the Crosshairs.8 Whereas conventional 
money laundering uses a series of layers to conceal a link to a predicate crime, the political 
variant employs similar layers to hide the link to a hostile state. The paper set out how 
campaign funding legislation and enforcement in most liberal democracies is decades 
out of date and practically invites illicit campaign funding.

For example, the lax control of small donations under the reporting threshold ($200 in 
the US) would potentially allow in tens or hundreds of millions in funds from cashless 
cards and crypto currency, which is subsequently diced into small sums by automated 
systems. This is perhaps the gravest gap in financing defences, but it is far from the 
only one. Diamonds and other hard-to-trace commodities are also favourite conduits for 
illicit funding, while PACs (Political Action Committees, which are organisations that pool 
campaign donations) and PAC-like structures allow dark money to be deployed in media 
spending and other forms of support.

As well as covert campaign financing, laundered funds are required for payment of 
agents, subsidies to co-opted businessmen, and the setting up of front organisations 
such as think tanks and media outlets. 

Anecdotal reports indicate that these funds are largely covered by a sort of tithe or zakat 
extracted from Russian businesses. When a Russian oligarch or business seeks to send 
large sums outside of the country, they must seek informal permission from the highest 
levels. If the answer is ‘yes’, there is often a condition: that a certain percentage of the 
money must be set aside for ‘patriotic purposes’. In a notional scenario, a Russian oil 
company might pay US$1 billion for relatively worthless speculative oil blocks in West 
Africa. The vendor company would then distribute the proceeds back to the buyers via 
shell companies. But some of the funds – perhaps $100m – would be used to finance 
campaigns, suborn individuals, and set up front operations. This again shows the 
interpenetration of Russian business, crime, and intelligence activities (as described in 
Karen Dawisha’s book Putin’s Kleptocracy),9 and how almost every vector of contact with 
the West has been weaponised.

Human

Like the financial leg, the human element is as old as espionage itself, although geopolitical, 
social, and technological changes in recent decades have opened up new opportunities. 
The end of the Cold War and the disappearance of the ideological divide is of limited 
relevance, contrary to popular belief: Russia still has the ambition of recruiting agents in 
the West, while the barriers to accepting their blandishments have lowered. 

One generation of Russian agents is still in play from the early 1990s. Some are citizens 
of the countries of the Former Soviet Union, and some are citizens of target countries. 
As the Lithuanian international relations expert Marius Laurinavičius makes clear in his 
paper Weaponizing Kleptocracy: Putin’s Hybrid Warfare, these people are rich and often 
well-established:10

8	� Barnett, N. and A. Sloan, ‘Democracy in the Crosshairs: How Political Money Laundering Threatens the Democratic 
Process’, Atlantic Council, 2 October 2018, available at: www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/
democracy-in-the-crosshairs-how-political-money-laundering-threatens-the-democratic-process/, last visited: 15 
November 2019.  

9	 Dawisha, K., Putin’s Kleptocracy (New York: Simon & Schuster, 2014).
10	� Laurinavičius, M., ‘Weaponizing Kleptocracy: Putin’s Hybrid Warfare’, Hudson Institute (2017), available at: www.hudson.

org/research/13666-weaponizing-kleptocracy-putin-s-hybrid-warfare, last visited: 15 November 2019, p. 22.   



12

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

11	 �DiResta, R. et al., ‘The Tactics & Tropes of the Internet Research Agency’, New Knowledge (2018), available at: 
disinformationreport.blob.core.windows.net/disinformation-report/NewKnowledge-Disinformation-Report-
Whitepaper.pdf, last visited: 15 November 2019.

It is well known that billions of dollars of the KGB and Communist Party’s money 
vanished right before the collapse of the Soviet Union in what is typically regarded 
today as an unsolved mystery. However, from well-documented plans made public 
long ago, we know that the KGB and Communist Party sought to establish hundreds 
of business enterprises in the West that would provide cover for KGB and party 
members to transfer assets abroad with the assistance of organised crime. 

Other promising people have been recruited over decades. Just as in the case of the 
spy ring uncovered by the FBI in 2010 (involving Anna Chapman), Russia’s long-term 
ambition and patience in intelligence operations are baffling to the Western public. 
(Popular underestimation of Russia’s intelligence apparatus is endemic and merits a 
paper in itself.)

At lower levels, stooge-like citizens of target countries are recruited as couriers, fronts, 
launderers, access agents, and dogsbodies. Typically, such people are more endowed 
with vanity and ambition than with intellect, and the Mueller report describes several of 
them. They are recruited by flattery, financial inducement, and sex. 

Behind such people – but far less visible – is usually a ‘kingpin’ figure. These individuals 
are usually much more intelligent and experienced, and they are often dual citizens or 
have some demonstrable link to Russia. 

Separately, it appears that there are also far more sophisticated networks of long-term 
influence agents whose task has been to create political conditions over decades for 
events favourable to the Kremlin. These individuals are often opinion formers: academics, 
political campaigners, and journalists. The locus of recruitment is first-division universities. 
While this is reminiscent of the ‘Cambridge Five’, it differs in that the aim is not to penetrate 
intelligence organisations, but to shift public and elite sentiment.

Collapsing the Tripod

The first leg is the most novel and therefore most appealing to researchers, since it relies 
partly on technologies that did not exist 20 years ago. It is also the most accessible to 
study, because instances of disinformation can be identified and tracked. The Tactics & 
Tropes of the Internet Research Agency, a research document from the consultancy New 
Knowledge, is an example of the excellent work being done in this field.11 Conversely, the 
second and third legs are much harder to identify, explain, and prove, for reasons that are 
set out below. They are also more uncomfortable for political and financial elites in liberal 
democracies: whereas disinformation can be presented as an external threat that could 
potentially be blocked, political money laundering and improper contacts with hostile 
states are closer to home. 

So while research on the first leg is welcome and necessary, it is also a displacement 
activity.  Moreover, it will be impossible to root out influence operations unless it is 
accepted that they are deeply embedded in our onshore and offshore financial systems 
and that domestic citizens, including some politicians, businessmen, and people classifying 
themselves as journalists, are active collaborators. 

This is, of course, a fiendishly difficult area for liberal democracies under the rule of law. 
Democratic politics is meant to operate free from state surveillance, as is journalism. 
The problem is that Russia’s services understand very well that these protections can be 



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

13

exploited to protect their own influence operations, effectively neutralising our defences. 
Disinformation can then be deployed in defence of operations, by persuading citizens 
that counter-intelligence activity is a ‘deep state plot’ to thwart the popular will.

If the liberal democratic system is to survive, all three legs of this tripod must be dealt 
with. That will require new legislation that recognises the nature of the threat and its 
modus operandi and imposes on the security services the obligation to apply for clearance 
to investigate politicians, journalists, and other domestic citizens where probable cause 
can be shown. In the UK a panel of judges with high-level security clearance could be 
convened for this purpose, along the lines of the US Foreign Intelligence Surveillance 
Court (FISC) which was established in 1978.

Equally, counter-intelligence assumptions should be cleared of anachronisms: a trained 
and active foreign intelligence officer may never be identified in a specific case, and an 
intelligence operation is not defined by an attempt to recruit security officials or steal 
classified material. 

Furthermore, domestic counter-intelligence resources should be bolstered. The 
overwhelming focus on counter terrorism since 9/11 is no doubt necessary, but it should 
not come at the expense of protecting the integrity of the political system. And just as 
9/11 prompted a restructuring of the intelligence community, so should countering this 
‘tripod’. In the UK, for example, the Security Service (MI5) is responsible for counter-
intelligence, but it has no capability to investigate money laundering and organised 
crime, which are integral to the tripod. This responsibility falls on the National Crime 
Agency (NCA) – which has no counter-intelligence mandate. Integrating these functions 
along the lines of the FBI, together with the ability to build prosecution cases, would be 
an important step forward. 

In contrast to counter terrorism, it is hard to make the case for mass surveillance. Rather, 
there would be a need for action against tightly-defined groups and individuals. Such 
measures are widely accepted in wartime, and so the challenge is to make it widely 
understood (as our adversaries understand) that we – in the West – are at war.



14

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

Italy’s signing of a Memorandum of Understanding (MoU) on China’s Belt and Road 
Initiative (BRI) in March 2019 sparked controversy among Rome’s European partners 
and the US. They feared it would undermine efforts to devise a more coherent EU China 
strategy and lend legitimacy to Beijing’s geopolitical ambitions. However, before Italy 
formally endorsed the initiative, China had already been cultivating networks for the 
promotion of BRI in Italian business and political elites. 

As China scholar Nadège Rolland has noted, Beijing utilises proxy organisations to 
disseminate a benevolent narrative around BRI. These groups work to “shape foreign 
perceptions and behaviours in a manner favourable to BRI, while at the same time inhibiting 
potential attempts to criticise or counter it”.12 This is particularly true for organisations 
linked to the Chinese Communist Party’s (CCP) United Front Work Department (UFWD), 
one of the agencies in charge of foreign influence operations. The UFWD seeks to work 
with prominent individuals, including foreigners, for the promotion of CCP goals. 

In addition to courting Italian elites, China’s foothold in Italian media has expanded. On 
the sidelines of Xi Jinping’s March 2019 visit to Italy, many institutional agreements were 
signed, including those between leading Italian news agencies and Chinese party-state 
media.13 A growing foothold in Italy’s media landscape gives Beijing a platform to spread 
its official views. With discussions on China being still largely limited to expert circles 
and only occasionally entering mainstream debates, Beijing has significant potential to 
influence the narrative on China in Italy relatively unchallenged. 

Courting Italian Political and Business Elites to Cultivate Favourable Views of BRI

In 2013, the creation of the Italy-China Friendship Association (ICFA) largely went unnoticed.  

The ICFA describes itself as the “Italian branch” of the Chinese People’s Association for 
Friendship with Foreign Countries (CPAFFC).14  Experts on China’s influence operations 
have described the CPAFFC  as a CCP organisation that works to “make the foreign serve 
China” and as “the public face of the UFWD”.15; 16  ICFA’s inauguration was held under 
the patronage of the Italian Ministry of Economic Development and Ministry of Foreign 
Affairs, signalling a lack of awareness about the association’s links to the Chinese agency 
that conducts foreign influence activities. 

2.	�CHINA’S GROWING POLITICAL INFLUENCE IN ITALY: A CASE 
STUDY OF BEIJING’S INFLUENCING TACTICS IN EUROPE   
Lucrezia Poggetti

12	� Rolland, N., ‘Mapping the footprint of Belt and Road influence operations’, Synopsis, 12 August 2019, available at: 
sinopsis.cz/wp-content/uploads/2019/08/rollandbri.pdf, last visited: 5 November 2019.  

13	 �’Intese istituzionali sottoscritte tra Italia e Cina a Villa Madama’, Ministero dello Sviluppo Economico, 23 March 2019, 
available at: www.governo.it/sites/governo.it/files/Intese_istituzionali_Italia-Cina.pdf, last visited: 5 November 2019. 

14	� Pivetti, I. and L. Jianping, ‘Nasce Italy China Friendship Association Una Grande Opportunita per gli Scambi Culturali ed 
Economici tra Italia e Cina’, Irene Pivetti, n. d., available at: www.irenepivetti.it/news/174-nasce-italy-china-friendship-
association-una-grande-opportunita-per-gli-scambi-culturali-ed-economici-tra-italia-e-cina, last visited: 5 November 
2019.   

15	 �Brady, A.-M., ‘Magic Weapons: China’s political influence activities under Xi Jinping’, Wilson Centre (2017), available 
at: www.wilsoncenter.org/sites/default/files/for_website_magicweaponsanne-mariesbradyseptember2017.pdf, last 
visited: 5 November 2019.

16	� Diamond, L. et al., ‘Chinese Influence and American Interests: Promoting Constructive Vigilance’, The Hoover Institution 
(2018), available at: www.hoover.org/sites/default/files/research/docs/chineseinfluence_americaninterests_
fullreport_web.pdf, last visited: 5 November 2019.   



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

15

The ICFA’s president is Irene Pivetti, a journalist, TV anchor, and former president of the 
Italian Chamber of Deputies as a member of Italy’s far-right League party. Throughout 
frequent trips to China, she has been rewarded with councillor positions in the city 
governments of Yangzhou and Huai’an.17; 18 The Corporate Europe Observatory (CEO) 
has described her lobby work as “mainly focused on the promotion of China’s Belt and 
Road Initiative”.19 Her business advisory firm, Only Italia, promotes Italy-China trade 
and investment ties.20 Only Italia’s vice president, Chinese national Vittorio Zhu (朱金

亮), boasts on his biography of formal ties to Beijing’s United Front, including having 
been invited by the United Front to participate in an event in 2015 and having become 
executive vice president of the Council for the Promotion of the Peaceful Reunification 
of China (CPPRC) in 2011.21 Zhu is also honorary president of the Zhejiang Overseas 
Chinese Association in Milan and regularly attends UFWD-organised events in his official 
capacities.22 Most recently, he attended a reception in Milan in July 2019, organised on 
the occasion of an official visit by member of the Standing Committee of the Zhejiang 
Provincial Party Committee and Minister of the UFWD of the Provincial Party Committee, 
Xiong Jianping (熊建平), who met Chinese communities in Milan, Florence, and  
Prato.23; 24 On a trip to China in August 2019, Pivetti met United Front officials. The 
Overseas Chinese Affairs Office of the State Council, administratively under the UFWD, 
reported the meeting and stated that since Rome endorsed BRI, the ICFA “has put BRI to 
its core, timely adjusting the priorities and direction of its work”.25 

Pivetti is not the only lobbyist who has worked with the Chinese government. In 2017, 
Michele De Gasperis founded Italy’s OBOR Institute, a BRI consultancy.26 Since 2016, De 
Gasperis has also served as chief representative of the Italian office of the Overseas 
Investment Union of the Investment Association of China, an organisation under the 
National Development and Reform Commission (NDRC) of the Chinese government.27  
His promotional work on BRI has also been featured in publications by the La Rouche 
Movement, which became known in Germany’s 2017 Federal Elections for being behind a 
political party whose campaign centred on promoting BRI.28;29  

17	� ‘Irene Pivetti Nominata Consigliere della Città di Yangzhou’, Only Italia, n. d., available at: www.only-italia.it/irene-
pivetti-nominata-consigliere-della-citta-di-yangzhou/, last visited: 5 November 2019. 

18	 �’Chi Sono’, Irene Pivetti, n. d., available at: www.irenepivetti.it/chisono, last visited: 5 November 2019. 
19	� ‘Follow the New Silk Road: China’s growing trail of think tanks and lobbyists in Europe’, Corporate Europe Observatory, 

8 April 2019, available at: corporateeurope.org/en/2019/04/follow-new-silk-road-chinas-growing-trail-think-tanks-
and-lobbyists-europe, last visited: 5 November 2019.   

20	 �‘Organigramma’, Only Italia, n. d., available at: www.only-italia.it/chi-siamo/sistema-only-italia/, last visited: 5 November 
2019.

21	� ‘I Soci’, Yinhe Hub, n. d., available at: www.yhhub.it/it/2017/03/06/i-soci/, last visited: 5 November 2019.   
22	� ‘米兰“改革开放40周年”图片展落幕 华人学生受益’, The United Front Work Department of CPC Central Committee, 24 

December 2018, available at: www.zytzb.gov.cn/hrhq/300931.jhtml, last visited: 5 November 2019. 
23	 �‘米兰华侨华人工商会换届 浙江统战部长提四点希望’, ChinaQW, 13 July 2019, available at: www.chinaqw.com/hqhr/2019/07-

13/226557.shtml, last visited: 5 November 2019. 
24	� ‘浙江省委常委、统战部部长熊建平率侨务代表团访问普拉托’, Italia Prato Huashanghui, n. d., available at: www.

italiapratohuashanghui.com/a/info/2019/0718/424.html, last visited: 5 November 2019.   
25	 �‘丽水统战部长会见意对华友协代表团成员 促交流合作’, Overseas Chinese Affairs Office of the State Council, 8 August 2019, 

available at: www.gqb.gov.cn/news/2019/0819/46627.shtml, last visited: 5 November 2019. 
26	� ‘About Us’, Istituto Italiano OBOR, n. d., available at: www.oborit.org/about-us.html, last visited: 5 November 2019. 
27	� ‘Profile’, De Gasperis, n. d., available at: www.degasperis.org/profile.html, last visited: 5 November 2019.   
28	 �De Gasperis, M., ‘President of Italian OBOR Institute: Belt and Road Is a Strategically Stabilizing Factor’, Executive Intelligence 

Review 46.23 (2019), pp. 22-24, available at: larouchepub.com/eiw/public/2019/eirv46n23-20190614/22-24_4623.pdf, 
last visited: 5 November 2019. 

29	� Allen-Ebrahimian, B., ‘Lyndon LaRouche Is Running A Pro-China Party In Germany’, Foreign Policy, 28 September 2017, 
available at: foreignpolicy.com/2017/09/18/lyndon-larouche-is-running-a-pro-china-party-in-germany/, last visited: 5 
November 2019.



16

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

Beijing has also been courting Italian politicians with representative positions in China-
led initiatives. Former EU Commission president and Italian prime minister Romano Prodi 
is a member of the Belt and Road Forum advisory council, a group of retired international 
officials coordinated by the Chinese Foreign Ministry.30; 31  Another former Italian premier, 
Massimo D’Alema, sits on the board of directors of the Silk Road Cities Alliances (SRCA), 
a Beijing-based initiative whose mission involves “mobilising, organising and coordinating 
domestic and overseas social resources” in the implementation of BRI.32; 33 Francesco 
Rutelli and former ambassador to China Alberto Bradanini also sit on the board of 
directors and the steering committee of the Silk Road Cities Alliances. Bradanini is also 
president of a China studies think tank in Italy.34 Notably, D’Alema was recently conferred 
a ‘Silk Road Super Ambassador Award’ for his contribution to BRI.35 

With these networks already in place, the China-friendly policy promoted by then 
undersecretary of state for economic development, Michele Geraci, catalysed the 
process leading to Italy’s formal endorsement of BRI.36; 37  As he entered government, 
Geraci made signing onto China’s BRI and attracting investment under Beijing’s industrial 
policy, Made in China 2025, a priority by setting up a dedicated task force.38  In a June 
2018 op-ed, published on the blog of Five Star Movement founder Beppe Grillo, Geraci 
called for Rome and Beijing to work together in different areas, including “cooperation 
and information exchange with China on public security”. This op-ed outraged a group 
of Italian scholars so much that they published a letter in response to Geraci’s “Chinese 
panacea”.39; 40  

Geraci’s moves within the Italian government have been thoroughly reported in the 
media, from a failed attempt to hire a Chinese national as his personal assistant (raising 
concerns related to giving a foreign national access to his agenda and potentially sensitive 
documents) to more serious efforts to water down an EU framework for screening 

30	� Crawford, A. And P. Suzara, ‘Riding China’s Rise: The European Politicians in Beijing’s Orbit’, Bloomberg, 4 July 2018, 
available at: www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-03/riding-china-s-rise-the-european-politicians-in-beijing-
s-orbit, last visited: 5 November 2019. 

31	 �‘The Advisory Council of the Belt and Road Forum for International Cooperation Holds the First Meeting’, Ministry of 
Foreign Affairs of the People’s Republic of China, 18 December 2018, available at: www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjbxw/
t1624868.shtml, last visited: 5 November 2019. 

32	� ‘Introduction’, Silk Road Cities Alliance, n. d., available at: www.srca-info.com/srca/en/srca1/srca1_1/, last visited: 5 
November 2019.   

33	 �‘Structure’, Silk Road Cities Alliance, 30 January 2018, available at: www.srca-info.com/srca/en/srca1/srca1_2/201801/
t20180130_1141.html, last visited: 5 November 2019.

34	� ‘Consiglio Direttivo’, Centro Studi sulla Cina Contemporanea, n. d., available at: www.cscc.it/consiglio-direttivo, last 
visited: 5 November 2019.   

35	 �Yuanzhi, L., ‘Five Ambassadors to China receive Silk Road Super Ambassador Award’, Global Times, 27 January 2019, 
available at: www.globaltimes.cn/content/1137186.shtml, last visited: 5 November 2019. 

36	 �Poggetti, L., ‘Italy Charts Risky Course with China-Friendly Policy’, Mercator Institute for China Studies, 11 October 2018, 
available at: www.merics.org/en/blog/italy-charts-risky-course-china-friendly-policy, last visited: 5 November 2019. 

37	 �Poggetti, L., ‘Italy’s BRI Blunder’, Project Syndicate, 21 March 2019, available at: www.project-syndicate.org/
commentary/italy-endorsement-of-china-bri-big-mistake-by-lucrezia-poggetti-2019-03?barrier=accesspaylog, last 
visited: 5 November 2019.   

38	 �‘MISE: Costituita la Task Force Cina’, Ministero dello Sviluppo Economico, 20 August 2018, available at: www.mise.gov.
it/index.php/it/194-comunicati-stampa/2038553-il-mise-lancia-la-task-force-cina#page_top, last visited: 5 November 
2019.

39	� Geraci, M., ‘La Cina e li Governo del Cambiamento’, Beppe Grillo, 11 June 2018, available at: www.beppegrillo.it/la-cina-
e-il-governo-del-cambiamento/, last visited: 5 November 2019. 

40	� Franceschini, I. et al., ‘The Chinese Panacea?’, 19 March 2019, available at: madeinchinajournal.com/2019/03/19/the-
chinese-panacea/, last visited: 5 November 2019.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

17

foreign investment.41; 42; 43  Geraci is reported to have asked his staff to download (and 
communicate via) the Chinese messaging app WeChat, which is banned in other Western 
countries (for example, Australia) for fears related to China’s espionage.44 He also took 
part in La Rouche-organised events in Italy promoting BRI,45 and has downplayed security 
risks related to Chinese ICT company Huawei’s involvement in the rollout of Italy’s 5G 
network.46 

The recent election of Chinese Italians to positions in local administrations has also 
attracted Beijing’s attention. In June, Democratic Party (PD) candidates Marco Wong (王小

波) and Teresa Lin (林诗璇) became the first two such individuals, in the city of Prato which 
is home to the largest Chinese community in the country. Their election was celebrated 
by state-owned China Central Television (CCTV) as a success for “Chinese participation 
in politics” (华人参政), the slogan for a CCP strategy to support ethnic Chinese politicians 
abroad as a means to incorporate them in United Front work.47; 48; 49  By trying to associate 
itself with ethnic Chinese in foreign administrations, even when these individuals do not 
have ties to the CCP, China risks creating mistrust and undermining the much needed 
representation of overseas Chinese in host countries’ politics.   

China’s Expanding Foothold in the Italian Media Landscape

As in other European countries, Chinese party-controlled media agencies are expanding 
cooperation with national news outlets. This allows the CCP to broadcast its views on 
domestic and international affairs via prominent European media, packaging propaganda 
as if it were independent news. China’s interest in ‘packaging’ its official narratives 
this way is well summarised in the words of the Chinese vice-consul general in Italy, 
Huang Yongyue. In 2018, Huang visited ClassEditori, a prominent publishing house that 
broadcasts Chinese-language radio China FM. He thanked the publishing house “for 
the positive attitude that [it] has shown towards Chinese projects, such as One Belt 
One Road, which are usually seen as [examples of] China’s expansionism, and not as 
opportunities for all the countries involved”, and added that “when it is Chinese media 
talking about BRI, the message comes across as propaganda, while when it is a Western 
media communicating [the message], perceptions change.”50

41	 �Blenkinsop, P., ‘EU Nears Deal for Tougher Screening of Foreign Investments’, Reuters, 9 November 2018, available 
at: www.reuters.com/article/us-eu-trade-investment/eu-nears-deal-for-tougher-screening-of-foreign-investments-
idUSKCN1NE1BK, last visited: 5 November 2019. 

42	� Fittipaldi, E., ‘“Prima Italiano”. E il Ministero di Di Maio Caccia la Collaboratrice Cinese’, La Repubblica, 18 December 
2018, available at: espresso.repubblica.it/attualita/2018/12/18/news/prima-l-italiano-e-il-ministero-di-di-maio-caccia-
la-collaboratrice-cinese-1.329711, last visited: 5 November 2019.

43	� Fittipaldi, E., ‘Per Salvini ci Sono “Prima gli Italiani”, ma al Ministero Assumono Cinesi’, La Repubblica, 4 December 2018, 
available at: espresso.repubblica.it/inchieste/2018/12/04/news/per-salvini-ci-sono-prima-gli-italiani-ma-al-ministero-
assumono-cinesi-1.329184, last visited: 5 November 2019.

44	� Pompili, G., ‘Chi Mise la Cina al Governo’, Il Foglio, 7 March 2019, available at: www.ilfoglio.it/esteri/2019/03/07/news/
chi-mise-la-cina-al-governo-241742/, last visited: 5 November 2019. 

45	 �‘Movisol Conference on BRI in Milan’, The International Schiller Institute, n. d., available at: schillerinstitute.com/
blog/2019/03/14/preliminary-report-movisol-conference-on-bri-in-milan/, last visited: 5 November 2019.

46	� Follain, J., ‘Trump’s Huawei Threats Dismissed in Italian Pivot Toward China’, Bloomberg, 19 February 2019, available at: 
www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-19/trump-s-huawei-threats-dismissed-in-italian-pivot-toward-china, last 
visited: 5 November 2019. 

47	 �‘[华人世界]意大利 两位华人当选普拉托市议员 创造当地华人参政历史’, CCTV, 19 June 2019, available at: tv.cctv.
com/2019/06/19/VIDEyMdM7LfFK6LjaBsGYrlg190619.shtml, last visited: 5 November 2019. 

48	 �‘[加油]全民支持意大利普拉托华人竞选议员，大家都要去投上宝贵的一票!’, 欧洲华夏集团, 17 March 2019, available at: ihuarenbao.
eu/20190317/14928, last visited: 5 November 2019. 

49	 �Yeung, W. L. and C. Hamilton, ‘How Beijing is Shaping Politics in Western Australia’, The Jamestown Foundation, 9 
May 2019, available at: jamestown.org/program/how-beijing-is-shaping-politics-in-western-australia/, last visited: 5 
November 2019.   

50	 �‘China Fm, da Milano la Radio per i Cinesi’, ItaliaOggi, 4 April 2018, available at: www.italiaoggi.it/news/china-fm-da-
milano-la-radio-per-i-cinesi-201804041153062920, last visited: 5 November 2019.



18

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

In October 2018, op-eds written by a regular Italian contributor to the CCP’s nationalist 
tabloid Global Times started circulating on Beppe Grillo’s blog, which is widely read by 
the populist party’s supporters. Less than two weeks before Xi Jinping’s visit to Italy, 
just while Italian government officials were discussing whether to go ahead with the 
MoU signature, an article written for Global Times supporting the signing was translated 
in Italian and reposted on Grillo’s blog.51; 52  Recently, this phenomenon has attracted 
the attention of Italian China watchers after Grillo’s blog published articles supporting 
Beijing’s policies in Xinjiang, written by the same Italian Global Times contributor.53

While Italy-China media cooperation is not new, additional agreements were signed as 
Italy joined BRI. ANSA – the country’s leading newswire service – signed a cooperation 
agreement with party-state media Xinhua for the cross-posting of Xinhua pieces on its 
platforms.54 ANSA clarified that Xinhua content would be clearly identified and separate 
from the wire’s own production (articles cross-posted from the Chinese state agency 
are introduced as “ANSA-Xinhua”). It is, however, unlikely that the majority of Italian 
readers will know that Xinhua is one of China’s state news agencies. In March 2019, Rai, 
Italy’s national broadcaster, signed an MoU with China Media Group (CMG), the state 
media group that incorporates CCTV, China National Radio and China Radio International 
(CRI) – entities that were recently required to register in Australia and the US as agencies 
representing foreign interests.55; 56; 57  More recently, ClassEditori also signed an agreement 
with CMG, its seventh Chinese partner.58 This content exchange and co-production 
agreement also entails publicising documentaries produced by the Chinese propaganda 
agency.59; 60  An expanding presence in Italian media gives Beijing a platform to spread its 
official views, while potentially inhibiting more critical debates from emerging. 

In addition to its footprint in Italian elite networks and media landscape, Chinese 
government agencies have been present in Italy through a more conventional network 
of Confucius Institutes and Classrooms and a Chinese Students and Scholars Union 

51	� Parenti, F. M., ‘US Squirms as Italy gets Closer to BRI’, Global Times, 10 March 2019, available at: www.globaltimes.cn/
content/1141547.shtml, last visited: 5 November 2019. 

52	� Parenti, F. M., ‘L’Italia nella Via della Seta? Si Scatena l’Irritazione della “Casetta Bianca”’, Il Blog di Beppe Grillo, 10 
March 2019, available at: www.beppegrillo.it/litalia-nella-via-della-seta-si-scatena-lirritazione-della-casetta-bianca/, 
last visited: 5 November 2019.

53	 �Michelin, F., ‘Nessuna Persecuzione in Xinjiang. Parola di Pechino? No, di Grillo’, Formiche, 18 November 2019, available 
at: https://formiche.net/2019/11/nessuna-persecuzione-xinjiang-pechino-grillo/, last visited: 4 December 2019. 

54	� ‘ANSA-Xinhua collaboration accord signed’, ANSA, 22 March 2019, available at: www.ansa.it/english/news/general_
news/2019/03/22/ansa-xinhua-collaboration-accord-signed_aeba934e-af01-43a2-b5a3-cb90b4852fc4.html, last 
visited: 5 November 2019.

55	� ‘Firmato MoU con China Media Group’, Rai, 22 March 2019, available at: www.rai.it/ufficiostampa/articoli/2019/03/
Firmato-MoU-con-China-Media-Group--8c088f24-51f0-4449-be76-d2b06843824f.html, last visited: 5 November 2019.

56	� O’Keeffe, K. and A. Viswanatha, ‘Chinese State Media Giant CGTN Registers as Foreign Agent in U.S.’, The Wall Street 
Journal, 5 February 2019, available at: www.wsj.com/articles/chinese-state-media-giant-cgtn-registers-as-foreign-
agent-in-u-s-11549387532, last visited: 5 November 2019. 

57	� ‘Foreign Influence Transparency Scheme Register Registration Record’, Australian Government, Attorney-General’s 
Department, n. d., available at: transparency.ag.gov.au/SearchItemDetail/71d37e84-f972-e911-8125-0050569d617d, 
last visited: 5 November 2019.

58	 �‘Partnerships’, Class Editori, n. d., available at: www.classeditori.it/partnership.asp?language=ENG, last visited: 5 
November 2019.  

59	� Brustia, C., ‘Mou fra Class Editori e China Media Group su Tv e grandi eventi’, Class Editori, 1 July 2019, available at: www.
classxhsilkroad.it/news/azienda-media/mou-fra-class-editori-e-china-media-group-su-tv-e-grandi-eventi-201907 
011641247244, last visited: 5 November 2019.

60	� ‘Roma, Conferenza Stampa sulla Trasmissione del Micro-Documentario 4k in 100 Puntate ‘’Da Xi’an a Roma” in Italia’, 
China Radio International, 19 July 2019, available at: http://italian.cri.cn/opinioni/notizie/3208/20190719/342841.html, 
last visited: 4 December 2019. 



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

19

(CSSUI).61; 62  Italian think tanks have also concluded partnership agreements involving 
Chinese SOEs and state think tanks, which are transparently communicated on their 
websites.63; 64; 65  

With still few public debates on China, Italy is in urgent need to boost its own expertise 
and decrease dependency on Chinese actors regarding knowledge production and 
dissemination on China. For a country that has important ties with Beijing (for example,  
through law enforcement and extradition agreements),66; 67; 68  the ability to assess China’s 
activities is key for safeguarding Italian interests. 

While Italy’s new government has already taken a few steps to pursue a more balanced 
China policy compared to that of the previous coalition (for example, with a new 
cybersecurity law that also aims to protect Italy’s 5G networks and a resolution on  
Hong Kong),69; 70; 71 Beijing – whose campaigning across Europe has become more 
aggressive – will continue trying to exert influence through existing channels. As such, 
Italy’s investment in China-literacy should be complemented with measures to strengthen 
transparency and disclosure requirements for media, universities, think tanks, and lobby 
organisations collaborating with foreign government agencies. Current engagements with 
United Front organisations and existing partnerships with Chinese party-state agencies 
should be reviewed to ensure that Italian interests and democratic principles – such as 
academic freedom and freedom of the press – are not being eroded.

61	� ‘Confucius Institute/Classroom’, Hanban, n. d., available at: english.hanban.org/node_10971.htm, last visited: 5 November 
2019. The list for Italy’s Confucius Classrooms is not comprehensive. 

62	� ‘学联简介’, Chinese Students and Scholars Union in Italy, 3 June 2009, available at: www.cssui.org/2009/06/03/%e6%8
4%8f%e5%a4%a7%e5%88%a9%e4%b8%ad%e5%9b%bd%e5%ad%a6%e7%94%9f%e5%ad%a6%e8%80%85%e8%81%94
%e8%b0%8a%e4%bc%9a%e7%ab%a0%e7%a8%8b/, last visited: 5 November 2019. The CSSUI was established in 2002 
in liaison with the Chinese Embassy in Italy and describes itself on its website with patriotic undertones.

63	 �‘Programma Cina – Partner: Pirelli’, Istituto per gli Studi di Politica Internazionale, n. d., available at: https://www.
ispionline.it/it/ricerca/programma-cina, last visited: 4 December 2019. Chinese SOE ChemChina owns a 45% stake in 
Italy’s Pirelli. 

64	� ‘T.Wai Partners’, Torino World Affairs Institute, available at: https://www.twai.it/, last visited: 4 December 2019;  ‘T.wai – 
Stato Patrimoniale e Rendiconto di gestione 2018’, Torino World Affairs Institute, 31 December 2018, available at: www.
twai.it/wp-content/uploads/2019/05/T.wai-Bilancio-consuntivo-e-nota-integrativa-2018.pdf, last visited: 5 November 
2019.

65	� ‘Dialogo strategico con il Cicir di Pechino sui rapporti di Ue e Italia con la Cina’, Istituto Affari Internazionali, available at: 
https://www.iai.it/it/ricerche/cina-e-unione-europea-nel-sistema-di-global-governance, last visited: 4 December 2019; 
‘Collaborazione con il China Institute for International Strategic Studies (Ciis)’, Istituto Affari Internazionali, available 
at: https://www.iai.it/it/ricerche/collaborazione-con-il-china-institute-international-strategic-studies-ciis, last visited: 
4 December 2019.

66	� ‘Ratifica ed esecuzione del Trattato tra il Governo della Repubblica italiana ed il Governo della Repubblica popolare 
cinese, in materia di reciproca assistenza giudiziaria penale’, Normativa, 19 May 2015, available at: www.normattiva.it/
uri-res/N2Ls?urn:nir:stato:legge:2015-04-29;64!vig=, last visited: 5 November 2019. 

67	� ‘Ratifica ed esecuzione del Trattato di estradizione tra la Repubblica italiana e la Repubblica popolare cinese’, Normativa, 
10 October 2015, available at: www.normattiva.it/uri-res/N2Ls?urn:nir:stato:legge:2015;161, last visited: 5 November 
2019.

68	 �‘Firmato Memorandum d’intesa tra Italia e Cina per l’esecuzione di pattugliamenti congiunti di polizia’, Ambasciata 
d’Italia Pechino, 5 October 2015, available at: ambpechino.esteri.it/ambasciata_pechino/it/ambasciata/news/dall_
ambasciata/2015/10/firmato-memorandum-d-intesa-tra.html, last visited: 5 November 2019.  

69	� Poggetti, L., ‘Italy’s New Government Lays the Foundation for a More Balanced China Policy’, Mercator Institute for China 
Studies, 17 September 2019, available at: https://www.merics.org/en/blog/italys-new-government-lays-foundation-
more-balanced-china-policy, last visited: 4 December 2019.

70	� ‘LEGGE 18 novembre 2019, n. 133’, Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana, 21 November 2019, available at: https://
www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2019/11/20/19G00140/sg, last visited: 4 December 2019.

71	� Lamperti L., ‘Hong Kong, Sì alla Risoluzione Lupi. Quartapelle: “Superata la non Ingerenza”’, Affari Italiani, 3 December 
2019, available at: http://www.affaritaliani.it/esteri/hong-kong-risoluzione-italia-lia-quartapelle-intervista-640699.
html, last visited: 5 December 2019.    



20

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

For around two weeks in January 2016, Germany was transfixed by the fate of a 13-year-
old German-Russian girl. Lisa, as the girl was known, said that she had been abducted on 
her way to school and raped by three migrants. The story, which was first reported by a 
journalist from Russia’s First Channel TV, was initially only covered by RT (formerly Russia 
Today) Deutsch and Sputnik. However, it was shared widely on social media, where it 
was particularly popular amongst right-wing groups, who organised demonstrations via 
Facebook with representatives of the German-Russian minority (Deutschlandrussen) and 
neo-Nazis. 

As Germany’s police failed to make progress in investigating the alleged abduction and 
rape, public concern turned into anger. There were demonstrations across the country, 
including in Berlin. Protesters carried banners reading “Our children are in danger” and 
“We have the right to doubt the objectivity of the police”.72 Sergei Lavrov, Russia’s foreign 
minister, used a news conference in Moscow to call Berlin to task for not apprehending 
the rapists, saying “I do hope these issues do not get swept under the rug”.73 Frank-Walter 
Steinmeier, his German counterpart, hit back, leading to a minor diplomatic incident. 

The story was fake.74 It was created by Russian news outlets and given credence by the 
Kremlin in order to exacerbate already-existing tensions in German society, which at 
the time was sharply divided over Chancellor Angela Merkel’s decision to allow into the 
country almost 1.2 million migrants who were fleeing the war in Syria. 

Across the West, hostile influence operations run by the Russian state and its proxies have 
been widely discussed by publics, politicians, and policymakers since the annexation of 
Crimea in early 2014. These discussions have intensified since Russia’s well-documented 
interference in the 2016 US presidential election and the 2017 French presidential 
election,75 when Russian-backed hackers leaked online materials stolen from the servers 
of Emmanuel Macron’s campaign team.76 While the level of understanding of the scope 
of Russia’s operations differs significantly from country to country, there is a broad 
recognition that the Kremlin invests heavily in political warfare operations that focus on 
the media. 

In September 2019, when Russia’s draft federal budget for 2020 was revealed, it showed 
expenditure on state media totalling 1.3 billion euros.77 The RT channel, which is the 

3.	�RUSSIA’S MANIPULATION OF EUROPEAN MEDIA   
Jakub Janda and Veronika Víchová

72	� McGuinness, D., ‘Russia Steps into Berlin ‘Rape’ Storm Claiming German Cover-up’, British Broadcasting Corporation, 
Inside Europe Blog, 27 January 2016, available at: www.bbc.co.uk/news/blogs-eu-35413134, last visited: 30 October 
2019. 

73	� ‘Sergey Lavrov’s remarks and answers to media questions at a news conference on Russia’s diplomacy performance in 
2015’, The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, 26 January 2016, available at: www.mid.ru/en/press_
service/minister_speeches/-/asset_publisher/7OvQR5KJWVmR/content/id/2032328, last visited: 30 October 2019.

74	 �‘The “Lisa case”: Germany as a target of Russian disinformation’, The NATO Review, n. d., available at: www.nato.
int/docu/review/2016/Also-in-2016/lisa-case-germany-target-russian-disinformation/EN/index.htm, last visited: 30 
October 2019. 

75	� Mueller, R. S., ‘Report On The Investigation Into Russian Interference In The 2016 Presidential Election’, US Department 
of Justice, March 2019, available at: cdn.cnn.com/cnn/2019/images/04/18/mueller-report-searchable.pdf, last visited: 
30 October 2019.

76	� Bulckaert, N., ‘How France successfully countered Russian interference during the presidential election’, Euractiv, 
17 July 2018, available at: www.euractiv.com/section/elections/news/how-france-successfully-countered-russian-
interference-during-the-presidential-election/, last visited: 30 October 2019.

77	� ‘Figure of the Week: 1.3 Billion’, EEAS East STRATCOM Task Force, 1 October 2019, available at: euvsdisinfo.eu/figure-
of-the-week-1-3-billion/?fbclid=IwAR1WTnMcFqe_tRFRaOJf82dWQxAfpEqp_JktJxFJ0ZQ08EFfWDjI0KXO40Y, last 
visited: 30 October 2019.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

21

primary tool for spreading disinformation in many Western countries and languages, will 
receive up to 234 million euros. Also benefitting from the Kremlin’s largesse is Pervyi 
Kanal [Channel One], whose branches target Russian-speaking minorities in the Baltics.78 
The draft budget actually represents an increase from the current budget of almost 1 
billion euros, despite Russia facing economic stagnation domestically. 

Often the most obvious parts of Russia’s media offensive, however, are the least effective. 
Apart from those channels officially financed by the Russian government, the Kremlin 
also covertly funds news agencies. In the Baltics, for example, Rossiya Segodnya has 
been funding three news agencies (Baltnews.ee, Baltnews.lt, and Baltnews.lv) since 2014, 
which have purchased social media views and comments from Russian companies in 
order to amplify their audience.79

Beyond this, there are a sizeable number of outlets which contribute to spreading pro-
Kremlin messaging and which, willingly or not, serve Russian interests. Some of them are 
financed by advertising income or financial donations from their readers; this is particularly 
the case with disinformation outlets in Central European countries where large numbers 
of citizens harbour views that coincide with those of the Kremlin.80 However, many are 
non-transparent when it comes to their ownership and financial structures. 

Russia’s media operations make use of a network of officials, journalists, sympathetic 
commentators, and internet trolls.81 They seek to create circles of ideologically-motivated 
individuals who inject Kremlin messaging into local languages, making them look like 
domestic political issues.82 Often, direct Russian governmental channels like Sputnik or 
RT serve as sources of inspiration for domestic supporters of pro-Kremlin messaging; 
in practice, this means dozens of websites in most European countries.83 Significant 
numbers of such websites have been identified by the European External Action Service 
(EEAS) East Stratcom Taskforce,84 but most are only described and investigated on an 
anecdotal basis by local fact-checking organisations. Quite often, a key role is played by 
media moguls who multiply pro-Kremlin messaging among domestic audiences.

As well as EEAS East Stratcom, a number of civil society organisations are working to 
identify pro-Kremlin disinformation outlets. The European Values Center for Security 
Policy, based in Prague, has compiled an extensive list of those with significant outreach.85 
The website Re:Baltica focuses on journalistic integrity and the verification of narratives 

78	 �Первый Балтийский Канал, available at: www.1tv.lv/, last visited: 30 October 2019. 
79	� The rate for amplification was about $160 for 1 million views and about $0.13 per comment. These three news 

agencies received direct orders from a Rossiya Segodnya employee, Aleksandr Svyazin. See, Roonemaa, H. and I. 
Springe, ‘Moscow’s Mouthpieces’, Re:Baltica, 29 August 2018, available at: https://en.rebaltica.lv/2018/08/moscows-
mouthpieces/, last visited: 30 October 2019.

80	� ‘Mechanisms of Influence of the Russian Federation into Internal Affairs of the Czech Republic’, European Values Center 
for Security Policy (2016), available at: www.kremlinwatch.eu/userfiles/mechanisms-of-influence-of-the-russian-
federation-into-internal-affairs-of-the-czech-republic_15273212578323.pdf, last visited: 30 October 2019.

81	 �See, for example, Nimmo, B. (2015) “Anatomy of an info-war: How Russia’s propaganda machine works, and how to 
counter it”, Central European Policy Institute, 15 May 2015, available at: www.cepolicy.org/publications/anatomy-info-
war-how-russias-propaganda-machine-works-and-how-counter-it, last visited: 30 October 2019. 

82	� Similar tactics were used during the Cold War by the KGB – see books by former insiders Vasilij Mitrochin, Ladislav 
Bittman or Ion Mihai Pacepa on KGB disinformation modus operandi.

83	� For the specific lists of disinformation outles in most of EU countries, see the disinformation database of the EEAS East 
STRATCOM Task Force.

84	� ‘Pro-Kremlin Disinfo Cases‘, EEAS East StratCom Task Force, n. d., available at: euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/, 
last visited: 30 October 2019.

85	� ‘Fungování českých dezinformačních a manipulativních webů – kompletní studie‘, Evropské hodnoty, n. d., available at: 
www.evropskehodnoty.cz/fungovani-ceskych-dezinformacnich-webu/fungovani-ceskych-dezinformacnich-webu-2/, 
last visited: 30 October 2019.



22

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

in three languages – Latvian, Russian, and English – with the aim of informing the native 
population as well as the Russian-speaking minority, and attracting the attention of the 
Anglosphere. 86 The Slovak organisation Konspiratori.sk has collated a wider list of media 
outlets in both Slovakia and the Czech Republic,87 including ones which are nominally 
concerned with lifestyle or health issues. Konspiratori.sk’s goal is to draw attention to the 
outlets’ activities and, in doing so, pressure advertisers to reconsider relationships. 

One such example is the magazine Zem&Vek, which is published in Slovakia both online and 
in print. Nominally a lifestyle publication, it spouts conspiracy theories and disinformation, 
including hateful messages against minorities in Slovakia. In October 2019, its editor-in-
chief, Tibor Eliot Rostas, was charged with spreading extremist materials, as well as for 
inciting national, racial, and ethnic hatred.88 (The case began to be heard in court on 11 
December 2019.) There is no evidence of foreign financing for the magazine, but in June 
2018 a recording was leaked which appeared to show Rostas directly asking for funding 
from Russia’s Ambassador in Slovakia, Pavel Kuznetsov.89 Despite those revelations, 
according to a recent survey, up to 53% of primary school teachers in Slovakia would 
recommend Zem&Vek to their pupils as a credible source of information.90

Across the border in the Czech Republic, six major platforms dominate the disinformation 
landscape.91 They are: Parlamentní listy [‘Parliamentary Letters’] (which, despite its name, 
has nothing to do with the Czech Parliament, which has distanced itself from the site); 
AC24; AE News (also known as Aeronet.cz); Nová Republika [New Republic]; První Zprávy 
[First News]; and Sputnik CZ (the Czech-language branch of Sputnik). 

With more than 800,000 readers per month in a country of 10 million people, the 
website Parlamentní listy is particularly notable.92 Part of a business model that has been 
developed by Our Media Inc., which is owned by the Czech businessman and politician 
Ivo Valenta,93 Parlamentní listy has received considerable support from Milos Zeman, the 
Czech president, who otherwise shuns mainstream media and is dismissive of journalists. 
The website serves as a platform for local politicians to express their views, and multiplies 
and legitimises content with strong far-right or far-left inclinations, without any evident 
editorial policies.  

The AE News portal is also notable. Shortly after Russia’s annexation of Crimea in 2014, 
Aeronet.cz launched an aggressive campaign against the new Ukrainian government 
in Kyiv.94 Later the same year,  BIS, the Czech counter-intelligence agency, designated 

86	 Re:Baltica, n. d., available at: en.rebaltica.lv/, last visited: 30 October 2019. 
87	� Konspiratori, n. d., available at: www.konspiratori.sk/en/, last visited: 30 October 2019.
88	� ‘Prokurátor podal na šéfredaktora Zem a Vek obžalobu za extrémizmus‘, SME Domov, 20 October 2019, available at: 

domov.sme.sk/c/22240542/prokurator-podal-obzalobu-na-sefredaktora-zem-a-vek-za-extremizmus.html, last visited: 
14 November 2019.

89	 �Šnídl, V., ‘Odomkli sme: Čo šíri konšpiračný časopis Zem a vek, ktorý Billa už nechce predávať‘, DennikN, 23 June 
2018, available at: dennikn.sk/1159635/co-siri-konspiracny-casopis-zem-a-vek-ktory-billa-uz-nechce-viac-predavat-
odomknute/, last visited: 14 November 2019. 

90	� S Cemper, J., ‘Alarmující data ze Slovenska: Pro mnoho učitelů jsou dezinformační weby Zem & Vek nebo Hlavné správy 
důvěryhodné zdroje‘, Manipulatori, 5 September 2019, available at: manipulatori.cz/alarmujici-data-ze-slovenska-
pro-mnoho-ucitelu-jsou-dezinformacni-weby-zem-vek-nebo-hlavne-spravy-duveryhodne-zdroje/, last visited: 14 
November 2019.

91	� Krejci, M., ‘The ins and outs of the Czech disinformation community’,  New Eastern Europe, 8 November 2017, available 
at: http://neweasterneurope.eu/2017/11/08/ins-outs-czech-disinformation-community/, last visited: 4 November 2019.

92	� Parlamentní Listy, n. d., available at: www.parlamentnilisty.cz/, last visited: 30 October 2019.
93	� Krejci, M., ‘The ins and outs of the Czech disinformation community’, New Eastern Europe, 8 November 2017, available 

at: https://neweasterneurope.eu/2017/11/08/ins-outs-czech-disinformation-community/, last visited: 30 October 2019.
94	� Smolenova, I., ‘Russia’s Propaganda War’, Forbes, 25 March 2015, available at: www.forbes.com/sites/

realspin/2015/03/25/russias-propaganda-war/#2f00e0435bf4, last visited: 30 October 2019.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

23

the news portal as a “source of dangerous pro-Russian propaganda”.95  For example, 
it reported that the August 2019 large-scale protests in Prague against Zeman were 
organised by the US Embassy in the Czech Republic.96 Nevertheless, the propaganda 
published by Aeronet.cz has an appeal amongst certain sections of the Czech population. 
According to public polls conducted by European Values in 2016, between 20–35% of 
Czechs believe that the crisis in Ukraine was caused by NATO.97 Many of the articles 
published on Aeronet.cz also share pro-Kremlin and anti-Semitic views.98 

Exactly how the news portal is funded, however, is unclear. Beginning in 2017, the journalist 
Ondřej Kundra investigated this issue, but was unable to reveal an answer.99 What is 
clear, however, is that the website regularly asks its readers for financial contributions, 
indicating that whatever funding it might receive does not appear to be enough to cover 
its operating costs. 

Entities like Zem&Vek and AE News have notable influence, especially thanks to echo-
chambers on social media, and are equally as dangerous as the official Russian sources 
of disinformation. In Central Europe, the major social network is Facebook, where various 
pages (closed groups as well as individual accounts) spread disinformation, re-post new 
articles from disinformation websites, and further enforce their impact. In the case of the 
Czech Republic, this eco-system has been documented and described by Čeští Elfové 
[the Czech Elves].100

There are a multitude of ways through which pro-Kremlin disinformation enters the 
European media landscape. Often, as the Lisa story told earlier highlights, disinformation 
travels from Russian-funded sources, through domestic enablers and multipliers to 
specific target audiences. On occasions, it is placed directly into the media, through 
a covertly-supported news agency. But, as it is clear, disinformation can be produced 
domestically for political purposes. 

Why, ultimately, is the Kremlin willing to invest millions into spreading disinformation? 
And to what end? 

Exploitation of information is one of the cheapest and most effective ways for the Kremlin 
to manipulate public opinion, influence policymakers, and legitimise its aggressive policies. 
The target groups lie both in the EU and in Russia itself. For the domestic audience, the 
Kremlin uses disinformation to strengthen its regime and to stay in power as long as 
possible. In the meantime, information operations against the rest of Europe help ensure 
that other countries are preoccupied with their own problems, including the decrease of 
trust in democratic institutions, instead of paying enough attention to what is happening 
in Eastern Europe and inside Russia. 

95	� Kundra, O., ‘Putinův Hlas v Česku’, Respekt, 28 February 2015, available at: www.respekt.cz/z-noveho-cisla/putinuv-
hlas-v-cesku, last visited: 30 October 2019. 

96	� ‘Exkluzivně: Když nemohou Zemana sesadit a hrozí jim i jeho znovuzvolení, rozhodli se najít cestu, jak funkci prezidenta 
v ČR zrušit! V pozadí Soros a londýnská schůzka! “Nulové řešení” je na stole!’, Aeronet, 28 October 2016, available at: 
aeronet.cz/news/exkluzivne-kdyz-nemohou-zemana-sesadit-a-hrozi-jim-i-jeho-znovuzvoleni-rozhodli-se-najit-cestu-
jak-funkci-prezidenta-v-cr-zrusit-v-pozadi-soros-a-londynska-schuzka-nulove-reseni-je-na-stole/, last visited: 30 
October 2019.

97	� Janda, J. et al., ‘Impact of disinformation operations in the Czech Republic’, European Values (2016), available at: www.
europeanvalues.net/wp-content/uploads/2016/09/Impact-of-disinformation-operations-in-the-Czech-Republic.pdf, 
last visited: 14 November 2019.  

98	 �‘Annual Report on Manifestations of Antisemitism in the Czech Republic in 2018’, Federation of Jewish Communities, 
Czech Republic, available at: www.fzo.cz/wp-content/uploads/Annual-Report-on-Manifestations-of-Antisemitism-in-
the-Czech-Republic-2018.pdf, last visited: 30 October 2019, p. 9. 

99	� Kundra, O., ‘Kdo tu píše pro Putina’, Respekt, 21 April 2017, available at: www.respekt.cz/tydenik/2016/18/kdo-tu-pise-
pro-putina, last visited: 14 November 2019.

100	 ‘Kdo Jsme’, Čeští Elfové, n. d., available at: cesti-elfove.cz/, last visited: 14 November 2019.



24

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

Analysis of the patterns of media consumption among Russian-speaking minorities in 
post-Soviet states suggests that it is relatively easy for the Kremlin to exploit the already-
existing divisions within populations, particularly those that contain Russian-speaking 
minorities.101 This is a way for the Kremlin to destabilise societies, and even direct the 
attention of the majority away from or towards a specific area or subject. While the Kremlin 
rarely creates new challenges from scratch, it certainly uses and abuses information well 
enough to create more friction and enhance pre-existing problems, while using different 
methods and techniques designed to be most effective in a given country or society and 
its vulnerabilities. 

101	� Rostoks, T. and N. Vanaga, ‘Latvia’s Security and Defence Post-2014’, Journal on Baltic Security 2.2 (2016): pp. 20-23.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

25

“Manage the earth, make our voice heard everywhere in the world.” 

Mao Zedong, 1955 102

“By a thousand means and a hundred plans, we must  
get our external propaganda into foreign hands”

Li Changchun, Politburo Standing Committee member, 2003 103

“Tell the Chinese story well” 

Xi Jinping, 2013 104

Whether 1955, 2003, 2013, or today, the Communist Party of China (CCP) has long 
understood the value of propaganda. The CCP aims to win acceptance for the party 
worldwide, shape the narrative about China to marginalise dissenting voices, and secure 
the loyalty of overseas Chinese to build a constituency of emotional, practical, and 
ideological support.

A central element of this is an intricate media and culture network known to Chinese 
as da wai xuan (大外宣) [Great External Propaganda].105 Broadly overseen by the 
Propaganda Department of the CCP, other party departments carry out their work, 
including, importantly, the United Front Work Department (which includes the Overseas 
Chinese Affairs Office of the State Council, which has long liaised with Chinese abroad). 
Government ministries, including those of Culture, Foreign Affairs, and Education, also 
contribute heavily to the effort. In reality, it is a ‘whole of government’ – or ‘whole of 
party’ – approach. 

While the role of the United Front in CCP influencing abroad has drawn attention among 
scholars, analysts, and journalists in recent years, da wai xuan is better-known within China 
and in Chinese-speaking communities overseas. Da wai xuan deepened in significance 
after China joined the World Trade Organization in 2001, with Beijing determined to 
protect its political system in an internationalising environment. A second, bigger push 
began after the Beijing Olympic Summer Games in 2008, when leaders experienced 
China’s frequently-disrupted Olympic torch relay as a major loss of face. Party leaders 
realised international acceptance of the CCP could not be won so easily; other measures 
would be needed. 

102	� Zedong, M., Mao Zedong, Selected Writings on Journalism (毛泽东新闻工作文选), (Beijing: Xinhua Press, 1983), p. 183. 
103	� Changchun, L., ‘李长春出席全国对外宣传工作会议并讲话’, People’s Daily, 10 January 2003, available at: people.com.cn/

GB/shizheng/16/20030110/905569.html, last visited: 28 October 2019.
104	 �Mingzhao, C., ‘讲好中国故事　传播好中国声音’, People’s Daily, 10 October 2013, available at: politics.people.com.

cn/n/2013/1010/c1001-23144775.html, last visited: 28 October 2019. 
105	� Qinglian, H., 紅色滲透：中國媒體全球擴張的真相 [Red Infiltration: The Truth About the Global Expansion of Chinese Media] 

(Taiwan: 八旗, 2019).

4.	�“TELL THE CHINESE STORY WELL”:  
CHINA’S GREAT EXTERNAL PROPAGANDA IN EUROPE  
Didi Kirsten Tatlow



26

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

Reliable information is scarce, but a 2009 report put the annual cost that year at around 
45 billion yuan, or US$6.5 billion. More recent estimates have put it at almost double 
this, or $10 billion a year.106; 107  Whatever the truth, Europe is a poorly-understood but 
significant site of CCP influencing. 

In Chinese

Since the People’s Republic of China was founded in 1949, and more recently since 
the early 1990s, when the party began to turn its attention back to the world after the 
human and public relations disaster of the 1989 Tiananmen Square Massacre, the CCP 
has directly or indirectly set up hundreds, probably thousands, of influencing channels, 
including: Chinese-language newspapers, websites, apps, WeChat channels, foreign 
language newspaper inserts and advertisements, sponsored columns, education and 
business linkups, think tanks, films, TV news, talk shows, and documentaries.

A baseline count of pro-CCP, Chinese-language media in Europe yields nearly 100, 
concentrated in the UK, France, and Germany, but also in the Nordic countries, as well as 
Eastern, Southern, Southeastern Europe, and Ireland in the far west.108; 109, 110  These media 
offer news, information, and services, but also have ideology and business functions. 
They all, for example, highlight the party’s economic-strategic Belt and Road Initiative 
(BRI), as well as other state and party priorities, such as technology and connectivity, 
sticking tightly to the “correct” ideological line.  Despite the scale of the effort, it is hard 
for non-Chinese to spot, since it takes place in Chinese. As Zhou Enlai reportedly said, 
“the first level of encryption is the Chinese language”.111

The effort can be either explicit or subtle. On 18 October 2019, Ouzhou shibao  
(欧洲时报) [European Times], the Paris-based, Chinese-language media outlet, carried 
reports emphasising the patriotism of Chinese viewers at European screenings of the 
film My Country, My People. One headline read: “On a Cold Paris Night it was Difficult 
to Stop the Patriotism”.112; 113; 114  Five days later, European Times published an article on 
its “Chinese Forum” page, asking the question, “Why did Britain and the United States 
choose such unreliable leaders?”115 Of importance is not just what the media publish, 
but what they do not; critical discussions of the CCP’s own leadership or of the political 
system are missing. The phrasing of the question is unflattering, and suggests systemic 
weakness in democracies, which reflects the CCP’s anti-democratic stance.

106	� Yuang-ting, Y. and J. Chung, ‘Interview: Author Says China Permeating Media Outlets’, Taiwan News, 27 May 2019, 
available at: www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2019/05/27/2003715871, last visited: 28 October 2019. 

107	� ‘媒体：中国也有民营电视台 只能在海外播放’, Phoenix New Media, 15 October 2013, available at: https://pit.ifeng.
com/a/20151222/46781396_0.shtml, last visited: 28 October 2019.

108	 �For a list of such media outlets, see: ‘第九届世界华文传媒论坛欧洲参会名单’, ChinaQW, 6 September 2017, available at: 
www.chinaqw.com/kong/2017/09-06/160495.shtml, last visited: 28 October 2019. 

109	� More work needs to be done to capture every outlet, especially independently operating subsidiaries and those only on 
social media.

110	� ‘公司简介’, Nordic Chinese Time, n. d., available at: www.nordicapd.com/content.asp?pid=22, last visited: 28 October 
2019. 

111	� As with quite a few quotes attributed to Zhou, the former premier, this may be apocryphal. However, I thought it worth 
including as it’s so spot on.

112	 �Like many reports in overseas Chinese-language media, there is no English translation available. 
113	� Xingjian, M., ‘巴黎寒夜难挡爱国热情 旅法侨界集体观影《我和我的祖国》’, European Times Network, 18 October 2019, 

available at: www.oushinet.com/qj/qjnews/20191018/333131.html, last visited: 28 October 2019.
114	� ‘My People My Country Ultimate Trailer’, YouTube, 23 September 2019, available at: www.youtube.com/

watch?v=bvrJS1LL_HY, last visited: 28 October 2019.
115	� ‘【华人论坛】英美为何选出“不靠谱”的领导人?’, European Times Network, 23 October 2019, available at: www.oushinet.

com/voice/forum/20191023/333415.html, last visited: 28 October 2019.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

27

European Times, established in 1983, is a key part of da wai xuan, with about half a dozen 
main outlets across Europe. A Hong Kong interviewee recounted how, while he was on 
study leave in Europe in 1980, a cultural affairs diplomat at the Chinese Embassy in Paris 
approached him with the request to found the newspaper and be its editor. “They trusted 
me because I was already working for Wen Wei Po [the party’s overseas newspaper]”, 
the interviewee said, adding that he declined and went to Beijing instead.116 European 
Times is also directly linked to the United Front via its WeChat accounts.117; 118  In 1997, it 
set up 欧洲华文传媒协会 [the Association of Overseas Chinese Media in Europe], an entity 
that organises events attended by Chinese diplomats as well as officials from media that 
are formally part of the United Front.119

Readership figures are harder to establish. A Munich-based online media and business, 
Kaiyuan (known as Kaytrip in English), which began hosting the CCP’s People’s Daily 
Overseas edition in 2015, claims that its main WeChat social media account has “nearly 
100,000 followers”. It says it puts out more than 1,000 original reports a year, and has 
40 subsidiary WeChat channels in Germany, as well as main channels for France (Hello 
France) and the Nordic countries (Northern Europe Hello). Articles may record about 
100,000 hits, with the highest scoring 1.5 million hits, it says.120 Kaiyuan was founded by a 
Chinese former student in Germany.

In Foreign Languages

Pro-CCP entities also cooperate on projects in local languages.121; 122  The clearest example 
of this is likely the China Watch insert published by China Daily, which appears in about 
half a dozen major European newspapers, including Handelsblatt, a leading business daily 
in Germany, and the Daily Telegraph in Britain.123; 124  (Nevertheless, the Daily Telegraph, 
for its part, continues to publish insightful critiques of Chinese malpractices.) China Daily 
offered the Süddeutsche Zeitung more than a million euros for a year’s placement, but 
the Munich-based newspaper declined due to concerns over journalistic integrity – a 
painful financial decision. “A million euros is a lot of money in these difficult times”, said 
a reporter at the paper.125

China Watch articles invariably present a positive version of events in China while failing 
to address controversies on the same issues. “Silk Road helps wealth bloom in desert 
regions”, says an article (published in September 2019) on China’s BRI in its Xinjiang 
region, without mentioning global concerns about the situation of the native Uighurs, 
many of whom who are being held in camps.126 According to China Watch, China is 

116	� The Hong Kong source agreed to speak openly if the conversation was confidential. Their identity is known to the 
author.

117	 �European Times Network, n. d., available at: www.oushinet.com/, last visited: 28 October 2019. 
118	� For the WeChat accounts, see a forthcoming paper by Alex Joske of the Australian Strategic Policy Institute.
119	� 欧洲华文传媒协会第十三届年会布拉格开幕’, China EUNews, 22 July 2018, available at: china-eunews.eu/6/2018/0722/9612.

html, last visited: 28 October 2019. 
120	� ‘公司简介’, Kaytrip, n. d., available at: www.kaytrip.com/corp_about.html, last visited: 28 October 2019.
121	 �‘China Daily’s Global Development’, China Daily, n. d., available at:www.chinadaily.com.cn/static_e/global.html, last 

visited: 28 October 2019. 
122	� ‘About Us’, China Watch, n. d., available at: www.chinawatch.cn/static_e/aboutus/, last visited: 28 October 2019.
123	� ‘China Daily’s Global Development’, China Daily, op. cit. 
124	� ‘About Us’, China Watch, op. cit.
125	� Author’s own source at Süddeutsche Zeitung.
126	 �Jia, C. and M. Weihua, ‘China’s new Silk Road helps wealth bloom in desert regions’, China Watch, 24 September 2019, 

available at: www.telegraph.co.uk/china-watch/business/belt-and-road-initiative-brings-wealth-to-remote-region/, 
last visited: 29 October 2019. 



28

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

continually “opening up”, an important message and one that is repeated in order to blunt 
Western criticism of China’s opaque political and economic system.127 A combination 
of persistently upbeat stories in and about China, an absence of stories about China’s 
problems, assiduous attention to problems overseas, high-quality presentation that looks 
familiar to Western media consumers, and free online availability all contribute to an 
attempt to persuade the West that the CCP is, at most, a form of authoritarian capitalism 
and not a technology-driven, neo-totalitarian state.128; 129  

Sometimes, however, the ideology is a little more visible. “Education flaws linked to Hong 
Kong unrest” declared one China Watch article, published in September 2019 amidst 
massive, months-long demonstrations in the city against extradition to China and calling 
for protections and rights promised when China regained sovereignty from Britain in 
1997.130 The report, which failed to mention these fundamental disputes, says “liberal 
education” instead has led young protesters astray and hints at a purge of teachers to 
come: Hong Kong’s “biggest problem is that liberal studies classes put too much emphasis 
on critical thinking”, it quotes Ho Honkuen, an educator. Another educator, Tang Fei, 
says, “radical teachers, who cross the line of propriety, should be sacked”.131

127	� Wei, X., ‘Nation Will Only Become More Open, Premier Says’, China Daily, 18 October 2019, available at: www.chinadaily.
com.cn/a/201910/18/WS5da8db99a310cf3e35571233.html, last visited: 29 October 2019.

128	 �This sentence owes its genesis to Peter Mattis, who said, on a somewhat different but related topic: “We have been 
persuaded that the Chinese Communist Party is not ideological and has substituted its Leninist tradition for a variation 
of capitalism.”  

129	� Mattis, P., ‘China’s Digital Authoritarianism: Surveillance, Influence, and Political Control’, Hearing Before the 
House Permanent Select Committee on Intelligence, 16 May 2019, available at: docs.house.gov/meetings/IG/
IG00/20190516/109462/HHRG-116-IG00-Wstate-MattisP-20190516.pdf, last visited: 5 November 2019.

130	� ‘Education Flaws Linked to Hong Kong Unrest’, China Watch, 24 September 2019, available at: www.telegraph.co.uk/
china-watch/politics/education-flaws-linked-to-hong-kong-unrest/, last visited: 29 October 2019. 

131	 ibid. 

Figure 1, “- Vote for 5G”



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

29

Other efforts are subtler. In Politico’s briefing, Brussels Playbook, sponsorship by Huawei 
appears to be presented differently to that of other sponsors. Where other sponsors’ 
names are clearly presented as being sponsors of the briefing  (e.g. “BP:” followed by 
news), Huawei’s sponsorship (e.g., “Huawei —”) appears to mimic the presentation of 
subsequent news items contained in the briefing. Whatever the reasons for, it sets the 
reader up to receive the message differently (see Figure 1, “ — Vote for 5G:”). The telecom 
equipment manufacturing company could not be more politically sensitive amid a global 
controversy over the extent its ties to the CCP party-state and suitability to build global 
5G systems.132

Influencing is about culture, too. “In our broad overseas cultural exchanges, we must 
combine cultural exchange and foreign propaganda”, said Li Changchun, formerly in 
charge of propaganda on the Politburo Standing Committee.133 In one of many examples, 
China’s State Council Information Office (SCIO) partners with UNESCO in a “cultural 
event series”, Experience China, as described in a SCIO report.134 Its goal: “to provide 
foreign audiences access to the Chinese culture” and build 人类命运共同体 (renlei mingyun 
gongtongti) [a ‘Community of Human Destiny’]. Such a ‘Community’ is central to Xi 
Jinping’s ambition to facilitate China’s rise by altering the post-World War II international 
system and universal rights enshrined at the United Nations. Tellingly, a former deputy 
minister of propaganda, Zhuang Rongwen, delivered the opening speech in Paris in 2018 
(in the English language report by the SCIO, Zhuang’s title is deputy head of the “publicity” 
department, the party’s official English translation of “propaganda” department). Zhuang 
has since been promoted to director of the Cyberspace Administration of China, a core 
position in China’s very extensive information and internet control system.135 

Ultimately, an intricate and vast landscape of propaganda and influencing by the CCP 
has taken root in Europe, which is in turn a microcosm of an ongoing, billion-dollar global 
push and trillions in investment. Beginning with media and “culture”, the CCP has long 
cross-fertilised with business, IT, education, travel, and entertainment — and European 
politics. For example, the Global Chinese Institute is a London-based think tank which, 
in early December, hosted ‘The 6th Global China Dialogue: Governance for World Peace’ 
conference at the British Academy, followed by a reception in the UK Parliament. “How 
to comply with China’s ‘red line’ of not interfering in a country’s internal affairs”, a policy 
frequently used to reject any criticism of the party, was a focus of discussion.136

Global Chinese Institute’s president is Xiangqun Chang,137 who studied and taught for 
13 years at the People’s Public Security University of China, which is a university of the 
Ministry of Public Security. Other participants at the conference have or had prominent 
positions within the CCP including Ma Hui, who is a senior diplomat at China’s embassy 

132	 �‘Brussels Playbook’, Politico, n. d., available at: web.archive.org/web/20191029105418/https://www.politico.eu/
newsletter/brussels-playbook/page/6/, last visited: 29 October 2019. 

133	� ‘李长春出席全国对外宣传工作会议并讲话’, People’s Network, 10 January 2003, available at: people.com.cn/GB/
shizheng/16/20030110/905569.html, last visited: 29 October 2019.

134	 �‘Zhuang Rongwen attends exhibition of “Experience China” event’, The State Council Information Office, The People’ 
Republic of China, 21 June 2018, available at: english.scio.gov.cn/m/scionews/2018-06/21/content_52906947.htm, last 
visited: 29 October 2019.  

135	� Bandurski, D., ‘China Gets a New Cyber Czar’, China Media Project, 5 August 2018, available at: chinamediaproject.
org/2018/08/05/china-gets-a-new-cyber-czar/, last visited: 29 October 2019.

136	� ‘Call for participants, The 6th Global China Dialogue (GCD VI), Governance for World Peace’, Global China Institute, n. 
d., available at: www.gci-uk.org/call-participants-6th-global-china-dialogue-governance-world-peace-info, last visited: 
15 November 2019. 

137	 �‘Prof. CAHNG Xiangqun’, Global China Institute, n.d., available at: http://www.gci-uk.org/xiangqun-chang, last visited: 
10 December 2019. 



30

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

in London and was previously a director-general in the International Department of the 
Central Committee of the CCP, and Yu Hongjun, a former deputy minister of the same 
International Department and currently a Senior Consultant of the Beijing Belt and Road 
Cooperative Community, its title echoing the party-state’s flagship, global, “Belt and 
Road” economic-strategic project. 

Great External Propaganda (da wai xuan) is unlikely to stop any time soon. As Xi 
Jinping has said: “Wherever readers and viewers are, that is where propaganda reports 
must extend their tentacles and that is where we find the focal point and end point of 
propaganda and ideology work.”138

138	 �Bandurski, D., ‘How Xi Jinping Views the News’, China Media Project, 3 March 2016, available at: medium.com/china-
media-project/how-the-president-views-the-news-2bee482e1d48, last visited 5 November 2019. 



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

31

Karen Dawisha was a distinguished Russia scholar who, in early 2014, had been working 
for the past few years on a book manuscript about the links between business, organised 
crime, and the security services in St. Petersburg in the early 1990s. In March 2014, 
Cambridge University Press (CUP) got cold feet and backed away from publishing the 
manuscript. In an email to Dawisha, John Haslam of CUP explained that the legal risk 
was too great, stating that “given the controversial subject matter of the book, and its 
basic premise that Putin’s power is founded on his links to organised crime, we are not 
convinced that there is a way to rewrite the book that would give us the necessary 
comfort”.139 Dawisha directed her indignation not at CUP but instead at the claimant-
friendly libel laws in Britain that allowed, in her words, “pre-emptive bookburning”.140  
(The book was subsequently published by Simon & Schuster in the US under the title 
“Putin’s Kleptocracy: Who Owns Russia?”.) 

Self-censorship is one way that Russia has been able to extend its influence in Western 
academia. But there are other ways, some of which are more insidious. This essay briefly 
considers three: the funding of academic institutions; the use of academic activities for 
the purposes of intelligence gathering; and denying access to Russia for those who are 
critical of the Kremlin. They are discussed below in no particular order.

Funding Academic Institutions

Since it was established by Vladimir Putin in a 2007 presidential decree, the Russkiy 
Mir Fond [Russian World Foundation] has been one of the key tools through which the 
Kremlin has sought to extend its influence in Western academia. The Foundation’s aim 
is to promote Russia’s language and culture,141 and it is the main channel through which 
Russia has established links with elite Western universities. In the UK, Russkiy Mir has 
established a network of three academic centres – the first, at Edinburgh, was opened in 
2010,142 a second at Oxford in 2012,143 and a third at Durham in 2013.144

Russkiy Mir purports to be akin to the British Council or the Goethe-Institut, the German 
cultural association. Instead, it promotes ideas and values that challenge Western 
traditions, and its activities are closely coordinated by individuals acting in the interests 
of the Kremlin. Between 2007 and 2012, Russkiy Mir’s executive director was Vyacheslav 
Nikonov. Nikonov is a member of the State Duma (the lower house of parliament), a 
former member of Vladimir Putin’s staff, and the grandson of former Soviet foreign 
minister, Vyacheslav Molotov.145 In 2012, Nikonov became the chairman of Russkiy Mir’s 
board of directors.

5.	�RUSSIAN SHARP POWER IN EUROPEAN ACADEMIA   
Dr Andrew Foxall

139	 �‘A book too far’, The Economist, 3 April 2014, available at: www.economist.com/eastern-approaches/2014/04/03/a-
book-too-far, last visited: 22 October 2019. 

140	� Ibid.
141	 �‘Decree of the President of the Russian Federation on the Establishment of the Russkiy Mir Foundation’, 21 June 2007, 

No. 796, available at: russkiymir.ru/en/fund/decree.php, last visited: 22 October 2019.  
142	� ‘Dashkova Centre: About Us’, Department of European Language and Cultures: The University of Edinburgh, 24 October 

2018, available at: www.ed.ac.uk/literatures-languages-cultures/dashkova/about, last visited: 22 October 2019.
143	� ‘Russkiy Mir Foundation to Unveil Its Program at the University of Oxford’, Ruskiy Mir, 24 February 2012, available at: 

russkiymir.ru/en/fund/press/140665/, last visited: 22 October 2019. 
144	 �‘The Russkiy Mir Centre’, Durham University, n.d., available at: www.dur.ac.uk/russkiymircentre/, last visited: 22 October 

2019. 
145	 �‘Vyacheslav Nikonov’, Board of Trustees, Ruskiy Mir, n.d., available at: russkiymir.ru/en/fund/board-of-trustees/

Nikonov-Vjacheslav-Alekseevich.php, last visited: 22 October 2019.



32

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

Between 2010 and 2017, The University of Edinburgh received £254,000 from Russkiy 
Mir to establish The Princess Dashkova Russian Centre.146 To mark the launch of the 
Centre, Nikonov was invited to give the inaugural lecture; he was given an honorary 
doctorate two years later. According to Russkiy Mir’s agreement with the university, the 
Foundation had the right to be consulted on staff appointments and its inspectors were 
given “unobstructed” access to the university’s premises147 The Foundation seemingly 
believed that this agreement gave it permission to act on campus however it wanted: 
according to Dr Peter Duncan, an Associate Professor of Russian Politics and Society at 
University College London, a Russkiy Mir employee planted “a bugging device to record 
an academic discussion on Russia held by the British International Studies Association in 
Edinburgh.”148 

At Oxford, Russkiy Mir funded a programme within St. Antony’s College. As part of this, 
St. Anthony’s hosted a discussion entitled “Cultural memory in Sevastopol – Ukraine’s 
City of Russian Glory” in February 2014, a month before Crimea was annexed.149

The Russkiy Mir programme at Oxford ended in 2014 after St. Antony’s College decided 
against renewing the relationship. However, both Durham and Edinburgh continue with 
theirs.150 Elsewhere, other educational institutions have also been undiscerning. According 
to the British Council, the number of Russkiy Mir centres globally more than doubled 
between 2013 and 2018, from 82 to 171. While much of that growth took place in the 
Americas and Asia, the biggest increase took place within the EU-27, where the number 
of centres rose from 28 to 58.151

Using Academic Activities for Intelligence Gathering

Another way that the Kremlin has sought to further its influence is through the use 
of academic activities for the purposes of intelligence gathering. A case in point is 
the Cambridge Intelligence Seminar, an espionage discussion forum at the University 
of Cambridge organised by Sir Richard Dearlove, the former MI6 chief, and Professor 
Christopher Andrew, the official historian of MI5. In late 2016, the Seminar cut its ties 
with an entity called Veruscript, which had been providing sponsorship for the Seminar’s 
weekly meetings. Individuals who spoke at the Seminar during Veruscript’s sponsorship 
included Mike Flynn, who was soon to be appointed as Donald Trump’s national security 
advisor, and Sir Simon Fraser, who had recently retired as permanent undersecretary at 
the Foreign Office.152

146	 �Kennedy, D., ‘To Edinburgh with love: Moscow’s Scottish links’, The Times, 14 April 2018, available at: www.thetimes.
co.uk/article/to-edinburgh-with-love-moscow-s-scottish-links-f9k6n3lsr, last visited: 22 October 2019.

147	� Macaskill, M., ‘From Russia with conditions’, The Sunday Times, 19 November 2017, available at: www.thetimes.co.uk/
article/from-russia-with-conditions-w2p7qjvlx, last visited: 22 October 2019.

148	 �‘Written Evidence from Dr Pete Duncan (AFP0031)’, Autocracies and UK Foreign Policy, House of Commons Foreign 
Affairs Committee, 3 September 2019, available at: http://data.parliament.uk/WrittenEvidence/CommitteeEvidence.
svc/EvidenceDocument/Foreign-Affairs/Autocracies-and-UK-Foreign-Policy/Written/106058.html, last visited: 3 
December 2019.  

149	� The event, ‘Cultural memory in Sevastopol - Ukraine’s ‘City of Russian Glory’, took place on Monday, 17 February 2014 at 
5:00pm to 6:45pm. The public notification of the event can be found at: www.sant.ox.ac.uk/events/cultural-memory-
sevastopol-ukraines-city-russian-glory, last visited: 22 October 2019.

150	� ‘Katalog Russkikh tsentrov: Velikobritaniya’ [Catalogue of Russian Centres: Great Britain], Russkiy Mir, available at: 
https://russkiymir.ru/rucenter/catalogue.php, last visited: 3 December 2019 

151	 �MacDonald, A., ‘Soft power superpowers: Global trends in cultural engagement and influence’, British Council, November 
2018, available at: www.britishcouncil.org/sites/default/files/j119_thought_leadership_global_trends_in_soft_power_
web.pdf, last visited: 22 October 2019. 

152	 �Jones, S., ‘Intelligence experts accuse Cambridge forum of Kremlin links’, Financial Times, 16 December 2016, available 
at: www.ft.com/content/d43cd586-c396-11e6-9bca-2b93a6856354, last visited: 22 October 2019.. 



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

33

Veruscript is an electronic publishing house owned by Gleb Cheglakov, a Cambridge 
graduate. Gleb’s father Andrey is a Russian billionaire. The organisers of the Seminar 
were concerned that Veruscript was influencing debates and discussions in ways that 
would benefit the Kremlin. In a statement published by The Telegraph, Veruscript 
described the allegations as “spurious and completely unfounded”.153  Gleb, together with 
Nazik Ibraimova his co-founder of Veruscript, went on to say “We reiterate that we have 
not accepted, and would not consider, any form of state or agency funding under any 
circumstances, British or foreign.”154 Others clearly disagree. 

Last year, while conducting some research on the activities of Russia’s intelligence 
agencies in the UK, I spoke with an academic who told me about his concerns over 
Russia’s espionage on London’s university campuses, in particular the behaviour of a 
former colleague.155 This former colleague, an expert on military and security issues, would 
regularly invite Russian diplomats to lecture on his undergraduate and masters courses. 
The person with whom I spoke speculated that his colleague was helping the diplomats 
identify students who might be useful targets for recruitment later in their careers.  

If this is true, then it would not be unique. A professor of international relations at the 
University of Bath, Timo Kivimaki, was arrested and prosecuted when he worked at the 
University of Copenhagen in Denmark for doing precisely this. Kivimaki was paid to act 
as a “talent-spotter” for Russia between 2002 to 2010, and served a short, non-custodial 
sentence in 2012 for “mild espionage”.156 This part of Denmark’s penal code relates to 
“assisting” a “foreign intelligence service to indirectly or directly act within the territory 
or matters of the Danish state”.157 At Bath, Kivimaki is based in the Department of Politics, 
Languages and International Studies. This Department, according to cached versions 
of its webpage at least, has provided “consultancy to governments and politicians”, 
including the Foreign and Commonwealth Office, the House of Commons Defence Select 
Committee, and the US State Department.158 It is notable that an individual convicted of 
conducting espionage on behalf of Russia is currently employed in a UK university.

Denying Access to Russia for Those Who are Critical of the Kremlin

Another way that the Kremlin has sought to secure its interests is by limiting access to 
Russia. Over the years, Russia has often tried to silence criticism of its politics and policies 
from academics and commentators by either denying them visas or expelling them from 
the country.

153	� ‘Cambridge spy journal shuts after row over links to Russia’, The Telegraph, 28 December 2016, available at: https://
www.telegraph.co.uk/news/2016/12/28/cambridge-spy-journal-shuts-row-links-russia/, last visited: 9 December 2019.

154	 �‘Cambridge spy journal shuts after row over links to Russia’, The Telegraph, 28 December 2016, available at: https://
www.telegraph.co.uk/news/2016/12/28/cambridge-spy-journal-shuts-row-links-russia/, last visited: 9 December 2019.  

155	� Foxall, A., ‘Putin Sees and Hears it all: How Russia’s Intelligence Agencies Menace The UK’, Henry Jackson Society, 5 
November 2018, available at: henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2018/11/HJS-Putin-Sees-and-Hears-It-All-
Report-web.pdf, last visited: 22 October 2019.

156	 �Lucas, E. ‘Russia’s Sub Rosa Statecraft’, The American Interest, 10 December 2014, available at: www.the-american-
interest.com/2014/12/10/russias-sub-rosa-statecraft/, last visited: 22 October 2019.  

157	� Kerbaj, R. and Cortbus, C., ‘Politics professor spied for Russia’, The Sunday Times, 26 February 2017, available at: 
https://www.thetimes.co.uk/article/politics-professor-spied-for-russia-zttzw3kbz, last visited: 10 December 2019. 

158	� ‘Consultancy’, Department of Politics, Languages & International Studies: University of Bath, n.d., available at: www.
bath.ac.uk/polis/consultancy/, last visited: 22 October 2019.



34

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

A recent example of this is Lukas Latz, a German exchange student at St. Petersburg 
University, who was expelled from his university in June 2019 and ordered to leave 
Russia.159 Latz’s crime had been to write an article for a German news website about 
ongoing environmental protests in Chelyabinsk, one of the largest cities in Russia. Latz 
was in Russia on a student visa and, Russia’s authorities argued, violated the terms of his 
visa by writing the article, which did not permit him to work.

The Kremlin is not only able to influence developments within Russia; it is also able to 
influence them outside of Russia. In January 2017, the American author David Satter was 
scheduled to discuss his 2016 book, The Less You Know, the Better You Sleep: Russia’s 
Road to Terror and Dictatorship Under Yeltsin and Putin, at the Paris Institute of Political 
Studies’ Center for International Research (CERI). Two days before Satter was due 
to speak, the event was cancelled without explanation. Satter is one of the Kremlin’s 
leading critics and was expelled from Russia in 2014 – in what was the first expulsion of 
an American journalist since the end of the Cold War.

Buzzfeed, who broke the story of Satter’s event being cancelled, cited an unidentified 
academic at Sciences Po who claimed that the event had been cancelled to safeguard 
the relationship between Sciences Po and the three Russian universities it has exchange 
programmes with – Moscow State University, HSE (Higher School of Economics), and 
MGIMO (Institute of International Relations).160 The relationship between Sciences Po 
and its Russian partners had come under pressure a year earlier. Shortly after hosting 
a conference on Chechnya in May 2016, CERI received complaints from the Russian 
embassy in Paris.  

159	� ‘German Student Expelled and Told to Leave Russia After Writing Article About Protests’, The Moscow Times, 17 June 
2019, available at: www.themoscowtimes.com/2019/06/17/german-student-expelled-told-leave-russia-after-article-
protests-a66030, last visited: 22 October 2019. 

160	 �Aveline, P., ‘One Of France’s Top Universities Is Canceling Anti-Putin Speakers’, BuzzFeed.News, 30 January 2017, 
available at: www.buzzfeednews.com/article/paulaveline/the-paris-school-of-international-affairs-cancels, last visited: 
22 October 2019. 



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

35

The foreign policies of the People’s Republic of China (PRC) further the interests of the 
Communist Party of China (CCP). These interests include increasing China’s political, 
military, and economic power, and combating all forms of opposition. The CCP works to 
achieve these goals by means of a multi-layered (and multi-vectored) strategy carried 
out across the world. 

Britain’s record of academic freedom, excellence, and innovation makes UK universities a 
key target for Chinese engagement. While some aspects of this are beneficial to the UK, 
others are harmful. The recent debate concerning Huawei has highlighted these concerns. 
Concerted Chinese efforts to influence, interfere in, exploit, and shape the UK academic 
environment in ways that run counter to British interests are manifestations of ‘sharp 
power’. Such efforts are particularly evident in the following areas. 

Combating Opposition to CCP Policies

The PRC uses human and technical means to prevent and punish anti-Party activity by 
Chinese citizens studying abroad.161 Criticism of the PRC and contact with organisations 
deemed to oppose PRC policies on issues such as human rights, democracy and the rule 
of law may be reported to the Chinese authorities and sanctions applied to those deemed 
responsible. A Chinese scholar in the US said that he and his colleagues faced a difficult 
choice about speaking openly as their relatives in China would suffer in consequence.162 
At the least, these pressures prevent Chinese scholars from enjoying the benefits of free 
speech which should be available in UK academia. At worst, promising careers may be 
blighted.

UK academics who take a critical position or promote free discussion on these taboo 
themes may be openly challenged by Chinese interlocutors or subjected to more insidious 
pressure associated with threats to remove funding from their employers. Pressure to 
remain silent or stifle debate may also be applied pre-emptively by university authorities 
who fear Chinese disapproval.163 This has even extended to pressure to take down a 
poster showing the Tiananmen ‘tank man’ in case it offended Chinese students.164 

Those exposed to such pressure may avoid trouble by conceding and thereafter self-
censor to avoid further difficulties. Though inevitably impacts that are mainly negative 
are hard to quantify, this phenomenon is widely reported.165 Following “a clear order”166 
from China, in 2017 CUP agreed to block access to around 300 articles and reviews in its 
journal The China Quarterly. This provoked widespread academic consternation which 

161	 �Fish, E., ‘How Chinese overseas students are learning harsh life lessons’, South China Morning Post, 3 February 2018, 
available at: www.scmp.com/magazines/post-magazine/long-reads/article/2131738/how-chinese-overseas-students-
are-learning-harsh, last visited: 17 September 2019. 

162	� Stone Fish, I., ‘The Other Political Correctness’, The New Republic, 4 September 2018, available at:  newrepublic.com/
article/150476/american-elite-universities-selfcensorship-china, last visited: 16 October 2019.

163	 �‘Autocracies and UK Foreign Policy’, House of Commons Foreign Affairs Committee, 3 September 2019, available at: 
www.parliamentlive.tv/Event/Index/189a0558-804d-42f0-9428-fd6ab11903ab, last visited: 16 October 2019.  

164	� Rachman, G., ‘Chinese Censorship is Spreading Beyond its Borders’, Financial Times, 14 October 2019, available at: 
www.ft.com/content/cda1efbc-ee5a-11e9-ad1e-4367d8281195, last visited: 4 November 2019.

165	� ‘Autocracies and UK Foreign Policy’, House of Commons Foreign Affairs Committee, 3 September 2019. 
166	� Phillips, T., “Cambridge University censorship U-turn is censored by China”, The Guardian, 22 August, 2017, available 

at: https://www.theguardian.com/world/2017/aug/22/cambridge-university-censorship-u-turn-china, last visited: 11 
September, 2019

6.	�VICTORY WITHOUT A FIGHT:  
CHINA’S SHARP POWER IN UK ACADEMIA 
Matthew Henderson



36

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

compelled CUP to reverse the decision.167 The more individuals and institutions believe 
that they risk reprisals by ‘offending’ the CCP, the more pre-emptive censorship and 
surrender of autonomy becomes a tacit norm. 

Embedding CCP Influence

PRC-backed institutions within UK universities are used as platforms for the direct pursuit 
of CCP objectives. ‘Confucius Institutes’ in Western countries may start as comparatively 
innocuous centres of soft power, but have been known to evolve in a more robust 
direction as Beijing-based officials intervene to impose conformity with CCP orthodoxy.168 

It is debatable whether bodies which teach Chinese language, history, and culture from 
the doctrinaire perspective of the ruling regime have a place in UK academia. 

Other China-funded bodies in UK academia may be equally partisan. One such body, 
the China Centre at Jesus College, University of Cambridge, announces categorically 
on its website in language familiar from official Chinese propaganda, and with a similar 
disregard for historic realities;

“The 200-year era of global dominance by a small group of countries in the West is 
coming to an end. For most of the 2000 years prior to the British Industrial Revolution, 
China was a unified and peaceful country, ruled by a meritocratic bureaucracy. It 
was culturally sophisticated, with a vibrant market economy, and the most important 
location for global innovation…. Under the leadership of the Communist Party of 
China since 1978 it has experienced an extraordinary transformation under the policy 
of ‘Reform and Opening Up’. China’s national rejuvenation is returning the country 
to the position within the global political economy that it had occupied before the 
nineteenth century.”169 

For 37 years the same Cambridge college, Jesus, has hosted a major annual conference, 
the Cambridge International Symposium on Economic Crime (CISOEC). According to 
CISOEC, the event typically attracts around 700 experts and 1800 participants from 
around the world to share practical expertise and intelligence on combatting issues of 
national and global concern including money-laundering, abuse of off-shore accounting, 
cyber-crime, crypto-currency and anti-financial crime compliance.170 By degrees, Chinese 
participation at this event has increased and Chinese organisations are among the 
organising institutions and sponsors of the event. Ms Lihong Xing, Executive President 
of a  bilateral trade promotion body (the UK Sichuan Business Association), which is a 
sponsor of the event,  is now a Director of the Symposium.171 Numerous Chinese visitors 
and contributors to the  2019 event included PRC Government  officials and lawyers. 
The programme included a session on pursuing Chinese financial criminals in foreign 
countries. 

167	 �Millward, J., ‘Open Letter to Cambridge University Press about its censorship of the China Quarterly’, 19 August 2017, 
available at: medium.com/@millwarj/open-letter-to-cambridge-university-press-about-its-censorship-of-the-journal-
china-quarterly-c366f76dcdac, last visited: 17 September 2019. 

168	� Lee, G., quoted in ‘The Debate over Confucius Institutes PART II’, ChinaFile, 1 July 2014, available at: www.chinafile.com/
conversation/debate-over-confucius-institutes-part-ii, last visited: 10 September 2019.

169	 �‘China Centre, Jesus College’, Jesus College Cambridge, n. d., available at: www.jesus.cam.ac.uk/research/china/china-
centre, last visited: 11 September 2019.  

170	� The Centre for International Documentation on Organised and Economic Crime, n.d., programme for the 
Thirty-Seventh International Symposium on Economic Crime, available at: https://static1.squarespace.com/
static/5c3312b1d274cbf1e812027c/t/5d9706450ff08444092432f6/1570178637595/2019+Symposium+Programme+-
+Final.pdf,  last visited on 10 December, 2019

171	� The Centre for International Documentation on Organised and Economic Crime, n.d., programme for the 
Thirty-Seventh International Symposium on Economic Crime, available at: https://static1.squarespace.com/
static/5c3312b1d274cbf1e812027c/t/5d9706450ff08444092432f6/1570178637595/2019+Symposium+Programme+-
+Final.pdf,  last visited on 10 December, 2019



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

37

Separately, in order to promote messaging on China’s controversial economic globalisation 
programme known as the Belt and Road Initiative (BRI, but earlier known as One Belt, One 
Road or OBOR), Beijing has taken steps to increase BRI’s credibility through propaganda 
effort in UK academic circles. To this end, in July 2017 a new think tank called ‘OBOR 
International @ Cambridge’ organised ‘The First Cambridge BRI International Conference’ 
at the Cambridge University Science Park. 

In a significant upgrade of the BRI campaign’s impact and access, the 2018 CISOEC 
programme included ‘The Second Cambridge Conference on OBOR’. The Jesus College 
website publicised the Conference as focused on “the new Silk Road, the road to sound, 
stable and honest business”.172 In the same year, CISOEC noted that “an agreement was 
signed, with the endorsement of the Chinese government, to secure the financial viability 
of the symposium [CISOEC] in the foreseeable future”.173 In September 2019, ‘The Third 
Cambridge Conference on OBOR’ took place, again as a component of CISOEC and 
advertised in the programme as “the New Silk Road- One Belt One Road promoting 
trade, justice and stability”.174  

Evidently the many opportunities arising from China’s access to CISOEC have encouraged 
increased Chinese investment and engagement in the event, leading on to using CISOEC 
as a vehicle to promote BRI. 

Access to Research on Dual Use and Military Technologies

In April 2019, the Director of the FBI, Christopher Wray, warned that China posed a 
broader, more severe intelligence collection threat to the US than any other country. 
In particular, China was increasingly targeting US information and ideas, innovation, 
research and development, and technology through engagement with academia. China 
was, in Wray’s words, attempting to “steal its way up the economic ladder”.175

Chinese government plans for China’s scientific and technical progress prioritise research 
in core areas, most obviously the STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) 
subjects, which Chinese students are encouraged to engage in overseas. Scholarship 
agreements make it clear that students abroad must work for the nation and report on 
progress in their studies to the local Chinese diplomatic mission. 

A recent research paper from the Australian Strategic Policy Institute (ASPI) assesses 
that the top countries for research collaboration with the People’s Liberation Army (PLA) 
are the US, the UK, Canada, Australia, and Germany.176 A Chinese scholar obtained his 
PhD from Manchester University in 2016 following research into graphene, a new material 
with potentially strategic military applications. The scholar had been sent to Manchester 
by the PLA, and since his return to China he has become involved in two of the PLA’s key 

172	� ‘College hosts 35th Crime Symposium‘, Jesus College Cambridge, 18 September 2018, available at: www.jesus.cam.
ac.uk/articles/college-hosts-35th-crime-symposium, last visited: 5 September 2019.

173	� ‘The Cambridge International Symposium on Economic Crime’, Centre for International Documentation on Organised 
and Economic Crime (CIDOEC), available at: www.crimesymposium.org, last visited: 17 September 2019.

174	� The Centre for International Documentation on Organised and Economic Crime, n.d., programme for the 
Thirty-Seventh International Symposium on Economic Crime, available at: https://static1.squarespace.com/
static/5c3312b1d274cbf1e812027c/t/5d9706450ff08444092432f6/1570178637595/2019+Symposium+Programme+-
+Final.pdf,  last visited on 10 December, 2019

175	� O’Malley, B., ‘FBI chief warns universities to guard against China threat’, University World News, 4 May 2019, available 
at: www.universityworldnews.com/post.php?story=20190503145355529, last visited: 11 September 2019.

176	� Joske, A., ‘How the West’s Research aids China’s Military’, The Strategist, 30 October 2018, available at:  
www.aspistrategist.org.au/how-the-wests-research-aids-chinas-military/, last visited: 17 September 2019.



38

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

military projects. Elsewhere, PLA Rocket Force scientists working on hypersonic aircraft, 
which, like graphene, has a transformational capability, have concealed their military 
affiliation when obtaining places to study in the UK, Germany, and Norway.

Data Capture and Exploitation

Huawei is believed by many analysts to advance CCP policy objectives.177 Huawei has 
been active in the UK since 2001 and now funds numerous research projects at around 
20 academic institutions at British universities from Oxford, London, and Cambridge to 
Manchester, Birmingham, Cardiff, and Southampton.178 US-led concern about Huawei’s 
CCP links has increased in the UK. In January 2019, following warnings from the House of 
Commons Foreign Affairs Select Committee on threats to national security, the University 
of Oxford decided to suspend further research grants or donations from Huawei.179 Other 
universities have yet to review their arrangements with the company. 

Huawei’s presence as a major employer co-located with universities attracts gifted UK 
graduates into working for an organisation linked to the CCP. The large sums channelled 
by Huawei into research programmes at UK universities – in 2018 Huawei announced that 
it would spend around £3 billion in Britain over five years, including both research and 
procurement – give the organisation major direct and indirect leverage on a wide front 
where crucial CCP interests can be advanced.180

A Single Narrative

CCP projection of influence into UK academic space is interconnected with parallel 
diplomatic, business, cultural, and other initiatives. Senior Chinese leaders visit UK 
universities where cooperation with China flourishes. On the last day of his October 
2015 state visit to the UK, President Xi Jinping toured Manchester University’s National 
Graphene Institute (NGI), where the PLA scientist referred to above would soon afterwards 
commence his UK-based research. On the same day, NGI announced a new partnership 
project on the uses of graphene with Huawei.181

In sum, Chinese interests are promoted in UK academia by means of funding from China, 
scholars and students from China, and an extensive, influential network of UK beneficiaries 
and collaborators. While it is undeniable that many benefits accrue, this activity clearly 
poses serious risks both to UK academic integrity and to key aspects of national security.

177	� Seely, B., P. Varnish and J. Hemmings, ‘Defending Our Data: Huawei, 5G and the Five Eyes’, The Henry Jackson Society 
(2019), available at: henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2019/05/HJS-Huawei-Report-A1.pdf, last visited: 28 
October 2019..

178	� Field, M., ‘Universities under pressure to review Huawei links after warning China could ‘subvert and manipulate’ 
research’, The Telegraph, 26 April 2019, available at: www.telegraph.co.uk/technology/2019/04/26/universities-
pressure-review-huawei-links-warning-china-could/, last visited: 16 October 2019.

179	� Cook, J., ‘Oxford University suspends research grants from Huawei over security concerns’, The Telegraph, 17 January 
2019, available at: www.telegraph.co.uk/technology/2019/01/17/oxford-university-suspends-research-grants-huawei-
security-concerns/, last visited: 16 October 2019.

180	� Sharma, Y., ‘Huawei research ties with world’s top universities at risk from US advice, University World News, 25 January 
2019,  available at: www.universityworldnews.com/post.php?story=20190125061623487, last visited: 11 September 
2019.

181	� ‘China’s President Xi Jinping visits the National Graphene Institute’, The University of Manchester, 23 October 2015, 
available at: www.manchester.ac.uk/discover/news/chinas-president-xi-jinping-visits-the-national-graphene-
institute/, last visited: 28 October 2019.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

39

Western strategic culture has long recognised the significance of decisive battle. The 
Prussian military theorist, Carl von Clausewitz, likened war to a duel between two wrestlers 
– a contest of wills – with resolution arising when one party is forced to submit to the 
will of the other through overwhelming force. Western political and military leaders have 
been students of Clausewitz since his book On War was published posthumously in 1833. 

Many students have taken Clausewitz’s emphasis on decisive battle to heart. As he 
wrote forcefully: “Our conviction that only a great battle can produce a major decision 
is founded not on an abstract concept of war alone, but also on experience. Since time 
began, only great victories have paved the way for great results”.182

His legacy reveals itself through two centuries of Western military history, where 
commanders of opposing forces sought decisive victory on the battlefield for political 
ends. War, as an instrument of policy, served the greater political aim of victory and the 
reordering of a new peace. Our presupposition has been that war and peace are two 
sharply distinguished spheres of social activity. 

Today, however, this strategic culture has not prepared us to understand the threats that 
manifest themselves in the middle ground between war and peace in the 21st Century. 
It has diminished our peacetime statecraft, fostering a culture of passivity and wishful 
thinking as modern great power competition begins to reshape the world order. 

As a result, we are surprised to discover that authoritarian regimes like the Russian 
Federation or the PRC conduct hybrid and political warfare operations in the pursuit of 
strategic objectives, exploiting the norms and global peace built by the United States and 
its allies out of the ruins of the Second World War. 

In less than a decade, China has built and militarised artificial islands in the South China 
Sea, forging unsinkable aircraft carriers from reefs and atolls. Russia has annexed Crimea 
from Ukraine. The international community has struggled to anticipate and reverse this 
development, as it has with respect to China’s aggressive debt-trap diplomacy and 
Russia’s general mischief and meddling. 

Why is this so? The problem is primarily an intellectual one: we are unfamiliar with the 
strategic culture of our opponents, which emphasises subversion, and ignorant of our 
own Western assumptions and traditions. 

Russian and Chinese strategic culture has not arisen in a vacuum. Nor have their hybrid and 
political warfare operations. To understand the objectives and means of such campaigns, 
it is necessary to appreciate the worldview of Vladimir Lenin, Joseph Stalin, and Mao Tse-
Tung. These men – all avowed Marxists – saw class conflict as the basic driving force of 
world politics. The revolutionary struggle of the proletariat against capitalism was both 
domestic and international – and necessarily involved using all the instruments of state 
power in a holistic approach. 

Although their ideology has been defeated in the West, they are still shaping our world, 
especially in the East. Xi Jinping has been open about their influence, and it is important 
we take him at his word. In his 2013 speech to the Chinese Communist Party’s then-

7.	�WHAT IS TO BE DONE?   
Andrew Hastie MP

182	� Von Clausewitz, C., On War, Howard, M. and P. Paret (eds. & trans.) (New Jersey: Princeton University Press, 1989), p. 
260.



40

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

newly elected Central Committee, Xi explained: “It is Marxism-Leninism and Mao Zedong 
Thought that guided the Chinese people out of the darkness of that long night and 
established a New China”.183

The holistic approach developed by Lenin, and built upon by Stalin and Xi, is being 
pursued today, albeit it is now facilitated by advances in technology. Western societies 
are the targets of subversive operations, with state actors weaponising and amplifying 
the divisions natural to democracy. Domestic and international politics, for the Marxist-
Leninist, are different expressions of the same revolutionary policy. The conceptual wall 
separating war and peace was replaced by the idea of continuous struggle. 

The revolutionaries argued that all of life is political, inverting Clausewitz’s dictum that 
war is the continuation of politics by other means. As Mao Tse-Tung put it, “Politics is war 
without bloodshed, while war is politics with bloodshed”.184 Politics and warfare became 
interchangeable and all the instruments of the state were refashioned for subversive 
warfare. 

Authoritarian states have weaponised previously benign activities like diplomacy, media, 
investment flows, infrastructure development, and foreign asset purchases. University 
campuses have become the modern battlegrounds of covert influence and interference.185 
These activities complement more aggressive forms of subversive warfare such as 
intellectual property theft, forced technology transfer, cyber-attacks, and espionage.186 
All these activities advance the efforts of authoritarian regimes to undermine the West. 

The democratic West has lacked the intellectual framework both to perceive and to 
respond to these subversive tactics. We have not inhabited the revolutionary mindset 
or worldview, limiting our capacity to grasp the strategy of our authoritarian adversaries 
as they probe the boundaries of acceptable peacetime behaviour. Our passivity is 
dangerous, so that we risk escalating tensions if we attempt to recover ground lost by 
subversive means. 

Nevertheless, as we awaken to the threat posed by these authoritarian campaigns of 
subversion, we can draw upon our own historical heritage in countering them. 

We must take assertive diplomatic, economic and covert measures to push back against 
authoritarian states that undermine the global order at the very edge of peace. This is for 
both moral and practical reasons. If we want to preserve peace and avoid war, we must 
understand our adversaries and become practitioners of hybrid and political warfare 
ourselves.  

The moral necessity of avoiding conflict is clear enough. But the acquisition of such 
expertise also multiplies the statecraft available to us to protect our geopolitical interests. 
Political leaders will have more flexibility and policy options at their fingertips. The 
question is: What needs to be done? 

183	� Greer, T., ‘Xi Jinping In Translation: China’s Guiding Ideology’, Palladium, 31 May 2019, available at: palladiummag.
com/2019/05/31/xi-jinping-in-translation-chinas-guiding-ideology/, last visited: 15 November 2019.

184	� Tse-Tung, M., On Protracted War (Selected Works, 1938, pp. 152-153), Marxists.org, n. d., available at: www.marxists.
org/reference/archive/mao/works/red-book/ch05.htm, last visited: 15 November 2019.

185	� Griffiths, J., ‘UK Lawmakers Warn of ‘Alarming Evidence’ of Chinese Meddling on University Campuses’, CNN, 6 
November 2019, available at: edition.cnn.com/2019/11/06/uk/uk-china-universities-influence-intl-hnk/index.html, last 
visited: 15 November 2019.

186	� Tarabay, J., ‘Chinese Military May Gain From Western University Ties, Report Warns’, The New York Times, 20 October 
2018, available at: www.nytimes.com/2018/10/30/world/australia/china-scientists-military-research.html, last visited: 
15 November 2019.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

41

First, we need to recognise, understand, and articulate the challenge facing the West. This 
requires political leadership, since the great power competition between authoritarian 
and democratic states is ultimately a contest of ideas. National leaders must affirm and 
articulate the values that define Western democracies, especially as we seek to build a 
coalition of like-minded partners to resist authoritarian political warfare. Over the last 
century, the West has built a powerful set of alliances and partnerships, and these now 
need to be mobilised. 

This coalition of like-minded partners would share intelligence (at varying levels of 
security), technical expertise, training, and resources. It would provide an organisational 
framework for coordinating responses, particularly in the fast-paced cyber and information 
domains. It would also pay particular focus to smaller states, which are often ill-equipped 
to resist well-funded political warfare offensives.

Second, we must enlist the full weight of democratic institutions in this effort, including 
the giving of major speeches, initiating parliamentary inquiries and passing legislative 
measures, and educating the public. This must happen at the same time that we build 
resilience against clandestine and overt political warfare campaigns. Australia serves as 
a helpful case study of a democracy that has taken action to protect itself against such 
threats. 

In 2018, the Espionage and Foreign Interference (EFI) and Foreign Influence Transparency 
Scheme (FITS) Acts were legislated with bipartisan support to strengthen the Australian 
political system and civil society against malign foreign interference. The former prime 
minister, The Hon. Malcolm Turnbull MP, played a critical role by leading the public debate, 
ensuring the successful passage of the legislation. He also made the tough decision on 
Australia’s 5G network, preserving our digital sovereignty for future generations by 
applying rigorous security tests that have excluded some telecommunication companies. 

This year, the prime minister, The Hon. Scott Morrison MP, bolstered Australia’s institutional 
resilience by establishing the University Foreign Interference Taskforce (UFIT) and a 
standing interagency Counter Foreign Interference Taskforce, manned by intelligence 
and law enforcement investigators. These decisions give operational and prosecutorial 
teeth to the existing legislative framework, aimed at disrupting foreign interference on 
Australian shores. 

Universities remain key terrain for authoritarian powers searching for a strategic 
advantage because of the high value research and intellectual property held on campuses. 
It is therefore prudent and necessary that the Australian Government works closely with 
the university sector to articulate guidelines to protect against foreign interference. 
This includes the protection of cyber networks, safeguarding research that is of national 
significance, and ensuring transparency in collaborative programs with foreign entities. 

Third, democratic leaders must develop a strategy and define victory. For too long, 
democratic states have been passive and reactive in dealing with authoritarian subversive 
campaigns. We need to get back to first principles. 

Values must be articulated. Core interests must be defined. Sovereignty, where 
compromised, must be recovered and protected. A powerful narrative, that both 
supports our own values and pushes back against those of authoritarianism, must be 
constructed. Democratic partners, of course, need to enliven these elements as part of 
‘whole of government’ strategy. None of this will be easy. But the alternative is reduced 
sovereignty, with democracies tethered to authoritarian, hyper-modern surveillance 
states. 



42

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

Fourth, democracies should develop and establish expertise in hybrid and political 
warfare. This needs to occur across strategic, operational, and tactical levels of leadership 
in the civil and military wings of government. It will require a shift in educational focus 
as we reorient relevant institutions to better understand the strategic culture of our 
authoritarian rivals, as well as ourselves. 

There will be a need for increased depth in the range of professional experience across 
government, given the breadth of skills required for the disruption of rival subversive 
campaigns, and for the conduct of our own – where necessary. Importantly, this shift 
must be driven by political leadership – formalised in policy documents, given democratic 
oversight, and appropriately resourced. 

Fifth, we must build an array of political warfare instruments. This would include cyber, 
diplomatic, information, and media capabilities. These are important for informing 
domestic publics about the nature and scale of the challenge, but also for exposing 
to international publics the activities of authoritarian regimes. These activities include 
corruption, espionage, fake news, and human rights abuses.

Civil society has a crucial role to play in this. Think tanks and investigative reporters, 
particularly, are critical in exposing subversive activities undertaken by foreign 
authoritarian powers. Again, Australia serves as a helpful case study. Reporters from the 
Australian Broadcasting Corporation and Nine Media protected the Australian national 
interest by revealing multiple instances of malign foreign interference, setting the political 
conditions for the passage of EFI and FITS legislation. 

Sixth, we should use economic measures to counter authoritarian economic coercion, 
the theft of Western intellectual property, and their future domination of strategically-
vital industries and critical national infrastructure. Many democracies find themselves 
economically co-dependent on authoritarian states and vulnerable to coercion. 

Restrictions should be placed on business and other dealings with key individuals and 
organisations (beyond those that are diplomatic). Technology export controls could be 
tightened. Awareness campaigns should be launched which highlight the risks of doing 
business with authoritarian enterprises. Magnitsky legislation should be introduced to 
stop human rights abusers from using the Western financial system. Heavy tariffs should 
be introduced on goods known to have been produced using stolen IP or technology. 

Finally, democracies need to prepare for the long haul – and to pay a price. Countering 
and defeating authoritarian political warfare is likely to require sustained effort and 
spending over several decades – and it will require difficult decisions to be made. As such, 
democracies need to recalibrate the management of strategic risks and costs associated 
with this.

We have entered a new era of great power competition between authoritarian and 
democratic states. Now is the time to recognise the challenge posed by the unique 
strategic culture of our rivals and adapt our posture accordingly – our sovereignty and 
democratic way of life depends upon it.



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

43

ABOUT US

The Henry Jackson Society is a think tank and policy-shaping force that fights for the 
principles and alliances which keep societies free – working across borders and par-
ty lines to combat extremism, advance democracy and real human rights, and make a 
stand in an increasingly uncertain world.

About The Henry Jackson Society

The Konrad-Adenauer-Stiftung is a political foundation. In Germany, 16 regional offices 
offer a wide variety of civic education conferences and events. Our offices abroad are 
in charge of more than 200 projects in more than 120 countries. The foundation’s head-
quarters are situated in Sankt Augustin near Bonn, and also in Berlin. There, an addition-
al conference centre, named The Academy, was opened in 1998.

About Konrad-Adenauer-Stiftung

ACKNOWLEDGEMENTS

The editors should like to thank the participants in the ‘Sharp Power: Challenges Posed 
to the West by Hybrid Warfare’ workshop held at Henry Jackson Society in June 2019, 
as well as the experts and researchers who subsequently provided essays for this report. 
We should also like to thank reviewers for their feedback on earlier drafts of the essays, 
as well as Anna Sneidermane for her research assistance and editing. 

The workshop and this report were made possible thanks to the generous support of 
Konrad Adenauer Stiftung, in particular its UK and Ireland Office. 



44

THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST



THE ART OF DECEIT: HOW CHINA AND RUSSIA USE SHARP POWER TO SUBVERT THE WEST

45



The Henry Jackson Society
Millbank Tower, 21-24 Millbank
London SW1P 4QP, UK

www.henryjacksonsociety.org

Title: “THE ART OF DECEIT: HOW CHINA  
AND RUSSIA USE SHARP POWER TO  
SUBVERT THE WEST”

Edited by Dr Andrew Foxall & Dr John Hemmings

© The Henry Jackson Society, 2019

December 2019


