
The Age of Impunity: 
Russia After Communism 
and Under Putin

By Michael Weiss and Julia Pettengill

Copyright Henry Jackson Society, 2011

Ru
ss

ia
n 

Pr
es

id
en

t D
m

itr
y 

M
ed

ve
de

v 
an

d 
Pr

im
e 

M
in

ist
er

 V
la

di
m

ir 
Pu

tin
–M

ax
im

 S
hi

pe
nk

ov
/A

FP
/G

ett
y 

Im
ag

es
 



2

About the Henry Jackson Society
The Henry Jackson Society: Project for Democratic Geopolitics is a cross-partisan, 
British think-tank which seeks to pursue, protect and promote the principles of free and 
democratic societies.
Our founders and supporters are united by a common interest in fostering a strong British, 
European and American commitment towards freedom, liberty, constitutional democracy, 
human rights, governmental and institutional reform and a robust foreign, security and 
defence policy and transatlantic alliance.
The Henry Jackson Society is a company limited by guarantee registered in England and 
Wales under company number 07465741 and a charity registered in England and Wales 
under registered charity number 1140489.
For more information about The Henry Jackson Society’s activities, our research 
programme and public events please see www.henryjacksonsociety.org

Acknowledgements
The authors would like to thank Taylor Brudos, Dr Paul Gunn, Belgin Palaz, Katharine Thane, 
Erik Tropp and Edward Winfield for their research assistance. 



3

About the Authors
Michael Weiss
Director of Communications
A widely published journalist, Weiss has expertise in the Israel-Palestine conflict and 
human rights in the Middle East. He recently wrote HJS’s Media Briefing: “Fatah-Hamas 
Reconciliation: A Preliminary Assessment” and co-wrote “The Syrian Opposition: Analysis 
with Original Testimony from Key Figures”.  Weiss has been published in Slate, The Wall 
Street Journal, The Weekly Standard, The Daily Telegraph, The New Criterion, The Guardian, 
Beirut’s Daily Star, Asharq Alawsat, Foreign Policy, Prospect, Standpoint, Democratiya and The 
New Republic.  He keeps a regular blog on foreign policy and the Middle East for the Daily 
Telegraph and one on culture for The New Criterion.

Julia Pettengill 
Research Fellow
Julia Pettengill is the co-author of “Regional Actors and the Fatah-Hamas Unity Deal,” and 
“A Guilt Beyond Crime: The Future of Genocide Prevention in the Anglo-American Sphere”, 
published by the Henry Jackson Society in 2009, and cited in the Conservative Party Human 
Rights Commission’s 2010 report “Those Who Bear the Greatest Responsibility.” Pettengill 
holds an MA in Modern History from the University of St Andrews, and worked as a writer 
and researcher  prior to joining HJS as a Research Fellow in May 2011.



4

Introduction 

 “The clock of communism has tolled its final hour. 
But the concrete structure has not completely 

collapsed. Instead of being liberated, we may be 
crushed beneath the rubble.”

Alexander Solzhenitsyn made this prediction just prior to the collapse of the Soviet Union in 1991, and the revival 
of Russian autocracy in the last decade has sadly demonstrated the prescience of Solzhenitsyn’s prophecy.1 This 
is not to say that the Russia of 2011 was fated to endure the “sovereign democracy” of Vladimir Putin, as is all-
too-often suggested. As the country prepares for its next round of pantomimed elections, it is important to reflect 
upon the developments and decisions which led the country to its current state. 

Indeed, a closer inspection reveals a country which is reaping the consequences of poor decisions made in the 
panicked days of the first post-Soviet decade. Seven decades of totalitarianism left the country with a devastated 
economy, atomised society and perverse political culture. The political developments of the twenty years 
following the collapse of the Soviet Union bear significant implications for Russia’s future political development, 
and important lessons for transitioning societies around the globe. This report provides an overview of the key 
developments of post-Soviet Russia which contributed to the current status quo, including the formative decisions 
of the Yeltsin era; the origins and reasons for the success of “Putinism;” the merger of oligarchic and state 
interests under Putin; the decline in political freedom; Putin’s economic policy and foreign policy. 

Protestors on the Berlin Wall near Brandenburg Gate in 1989. -- Robert Maass/Corbis



5

Boris Yeltsin was elected president 
of the Russian Federation in 
December 1991, riding a wave of 
popular support after facing down 
the attempted coup by hardline 
members of the Politburo in 1991. 
Yeltsin rose to prominence as a 
democratic populist during the years 
of glasnost and perestroika and, as 
president, brought in the economic 
“young reformers” responsible for 
managing Russia’s transition for 
communism to the free market. The 
reformers’ hopes of privatising Soviet 
assets and building a widespread 
middle-class did not materialise as 
envisioned: by the time Yeltsin left 
office in 1999, ten per 
cent of the population 
owned half of Russia’s 
wealth, 50 per cent 
owned less than a fifth, 
and between 30 and 40 
million people subsisted 
below the poverty line.3

After the collapse of the 
Soviet Union in 1992, the 
weakened rule of law, 
an acquaintance with 
market principles and the 
institutions underpinning 
social and political 
stability presented a 
daunting combination 
of challenges for the 
newly-formed Russian 
Federation. Many 
of the most important building 
blocks of the new state were put 
into place incorrectly or not at all. 
The Supreme Soviet, (the Soviet-
era parliament) was not dissolved 
until 1993 in an action which 
provoked a constitutional crisis; 
what had remained of the pre-
democratic body was dominated by 
apparatchiks and Bolshevik managers 
of publicly owned enterprises. 
Their political predominance 
hobbled a comprehensive and 
principled economic liberalisation 
programme, leading to governance 
by half-measures and compromised 
expediencies.  

The team appointed by Yeltsin to 

revolutionise the economy through 
“shock therapy” was headed by 
Yegor Gaidar, Anatoly Chubais and 
Dmitry Vasiliev, rebel idealists who 
had read Hayek and Friedman under 
the covers during the Brezhnev 
era. The Financial Times’ former 
Moscow correspondent Chrystia 
Freeland memorably dubbed them 
“McKinsey revolutionaries”: while 
they all had a “Big Idea” about how 
to transform their country, they 
were less interested in overseeing 
the detail-oriented execution of that 
transformation.4 The result was a 
shock therapy administered without 
circuit breakers.  

The economic reformers took their 
practical inspiration from the broadly 
successful and unprecedented 
privatisation policies imposed 
in Poland beginning in the late 
1980s. However, unlike their Polish 
counterparts, the young reformers 
had no political base of their own 
– they served exclusively at the 
pleasure of Yeltsin and with the 
backing of Western economists 
– and relied on coaxing wary a 
Soviet elite into accepting mass 
privatisation. In 1991, Chubais 
founded the State Privatisation 
Committee (GKI) to administer the 
auctioning off of vast state assets. By 
the end of the year, GKI offices had 

been established in every Russian 
region, with local branches in 
hundreds of cities and towns. 

While the infrastructure was in 
place, the GKI erred significantly in 
its two-phased programme to win 
political support. The first mistake 
was to offer workers and managers 
up to 40 per cent shares in their 
old companies and to grant them 
the right to buy 51 per cent of the 
voting shares at cut-rate prices. The 
managers took advantage and then 
some. Soon followed the spate of 
so-called “Red directors”— former 
factory managers who became 
wealthy rent-seekers overnight but 

continued to run their 
businesses like corrupt 
and unaccountable state 
enterprises. Instead of 
free enterprise, a kind of 
kleptocratic feudalism 
persisted. According to 
Joseph Blasi, a Rutgers 
University professor 
who advised Chubais 
and GKI, two-thirds 
of medium and large 
Russian companies 
retained their old Soviet 
directors because of 
the GKI’s over-generous 
incentives package.5 
The most ruthless and 
self-aggrandising of 
these Red directors 

were the gazoviki and neftyaniki – 
the managers of Russia’s enormous 
natural gas and oil companies, 
who lacked any regard for minority 
shareholder rights or corporate 
governance. Not that this was 
entirely their fault for none had 
had a crash course on ethics, 
transparency or even proper 
bookkeeping methods. The historian 
Robert Conquest recalled visiting St 
Petersburg toward the end of the 
Soviet era and inquiring about the 
state of Russian roads. He was first 
met with shrugging complacence:

“Our roads are bad.”

“...Yes. Why is that?”

“THE REVOLUTION BETRAYED”: THE YELTSIN YEARS

Russian Federation President Boris Yeltsin stands atop an armoured personnel carrier urging 
Russians to resist a central government takeover by Soviet hardliners– AP



6

“It’s our weather - an isotherm runs 
down the Finnish border.”

“And seriously?”

“They were built by the state.”

“Yes, but we have roads in England 
which were built by the Roman state 
nearly two thousand years ago, and 
some of them are still sound.”

“Ah, but then the centurion would 
check that the six layers of stone 
had been laid down. Here, the 
inspector asks the foreman if 
they have been laid down and is 
answered with a bottle of vodka.”6

The young reformers’ cut-corners 
approach to privatising Russia made 
no allowances for rehabilitating 
this culture of impunity—an 
omission which would have lasting 
consequences for the subsequent 
decade.

To take one well-known example, 
even after the majority of the state-
owned gas giant Gazprom had 
been privatised, the state still 
retained maximum authority 
in the company’s dealings. 
The company charter allowed 
managers to overrule private 
transfers of shares, and because of 
a secret agreement – which was 
later nullified – managers were also 
allowed to buy additional shares for 
themselves well below market price. 
Gazprom was also exempt from a host 
of export and import tariffs, as well as 
value-added tax. 

Another notorious case was the 
Novosibirsk Tin Factory, whose 
Red director, Aleksandr Dugelny, 
embraced the new economic 
regime with the criminal zeal of 
Al Capone. Dugelny intentionally 
undervalued the company’s 
assets in order to seize majority 
ownership, and then sold off 
part of the tin factory to another 
company with which he had 
personal financial dealings. He 
further manipulated the factory’s 
labour force into selling him their 
own legally designated shares by 
refusing to pay their wages until 
they gave in. Despite being found 
guilty of violating Russian law, 
Dugelny received only a nominal 
fine and was allowed to keep his 

majority stake in the tin factory. 

Red directors also typically owned 
more shares than they were lawfully 
entitled to, a fact which the GKI 
overlooked and which the chaotic 
legal system was unable to redress. 
As a result, although most Russian 
firms were successfully privatised by 
1994, the majority continued to be 
run like mismanaged public entities.  
Journalist Mikhail Berger termed 
this phenomenon “corruption for 
the sake of democracy.”7 Chubais 
himself lamented the monster he 
had helped create, but maintained 
that privatisation would recover 
from its infancy of lawless 
rapaciousness and give way to a 
future equilibrium.  According to 
liberal politician Sergei Kovalyev, 
Chubais once said that the Red 
directors: “... steal and steal and 
steal. They are stealing absolutely 
everything and it is impossible 
to stop them. But let them steal 

and take their property. They will 
then become owners and decent 
administrators of this property.”8  

Instead, they led to a new class of 
Russian oligarchs, many of whom 
leveraged their old Communist 
connections into preferential 
financial deals and were then able 
to amass astounding fortunes 
very quickly. State industries that 
had been given away to citizen 
“shareholders” in the form of 
vouchers worth approximately $60 
(USD) each were bought up by a 
small group of people including 
Mikhail Khodorkovsky, Boris 
Berezovsky and Roman Abramovich 
for a fraction of their value.9 The 
scheme was disastrous; it effectively 
sold off a large part of the Russian 
economy for a mere $9 billion, 
divesting citizen shareholders from 
their stake in the new capitalism.   

Another significant blunder was 
the provision of tax loopholes 
through which various non-industrial 

organisations engaged in unlikely 
business practices. In one of the 
most infamous examples of this 
practice, the Russian Orthodox 
Church imported cigarettes and 
alcohol duty-free.  Elsewhere, 
misbegotten tax havens, known as 
ofshornaya zona, were established 
to give start-up companies limitless 
profits in exchange for expensive 
registration fees, which of course 
had the knock-on effect of enriching 
tax haven specialists. Some of 
these offshore registration moguls 
then parlayed their wealth into 
political influence, as when Mikhail 
Gutseriev, a tax haven registrar in 
Ingushetia, purchased seats in the 
Duma for Vladimir Zhirinovsky’s 
ultra-nationalist Liberal Democratic 
Party of Russia.10

The uncertainties and insecurities 
created by Russia’s “Wild West” 
economic landscape proved 
unattractive to Russian-born 

entrepreneurs. In the early 
1990s, capital flight cost 
Russia between $10 and $20 
billion per year. By 1994, 
Russia lost an estimated 
$5 billion in tax revenue, 
and began to be treated 

with suspicion by the International 
Monetary Fund (IMF), which was 
heavily invested in the country’s 
economic recovery.11  The difficulties 
that Russia faced during this time 
were compounded by Yeltsin’s 
conspicuous deficiencies as a leader. 
His willingness to incorporate the 
Novyke Russkyi, or new business 
class, into the machinery of state 
paralleled the reign of the Soviet 
nomenklatura; it also undermined 
popular faith in the possibility of 
achieving genuine democratic reform. 

The lucky few who thrived under 
Yeltsin’s market reforms lived 
flamboyantly and imprudently, 
with little interest in investing 
in the long-term futures of their 
companies, let alone in that of 
Russia herself.  Free capitalist 
societies will always suffer from 
graft, payola and cronyism, but at 
least there are law enforcement 
bodies in place to pre-empt or 
punish the malefactors. These 
did not exist in Yeltsin’s Russia in 

“Corruption for the 
sake of democracy.”



7

any meaningful way. The lack of 
effective anti-monopoly legislation 
also enabled the growth of 
financial-industrial groups (FIGs) 
– banks linked to major media or 
energy companies – which claimed 
total dominance of entire markets. 
The failure to enforce and build 
up effective campaign finance 
and conflict-of-interest laws also 
allowed FIG owners to parlay their 
economic fiefdoms into political 
“clans,” all of which vied for pre-
eminence within the Kremlin. 
Thomas E. Graham, a former senior 
political analyst at the US embassy 
in Moscow, wrote a much-discussed 
article in Nezavisimaya Gazeta in 
1995 arguing that five or six elite 
clans, each with its own FIG behind 
it, engaged in the kind of political 
tug-of-war that had formerly 
defined the relationship between 
the Russian executive and 
legislative branches from 
1989 to 1991.12 By May 
1998, there were over 80 
registered FIGs in Russia 
representing 1,000 industrial 
companies and 100 banks.13 
In this way, FIGs effectively 
allowed seven bankers 
to manipulate Russia’s 
economy while they also 
self-interestedly determined 
Yeltsin’s economic policies. 
Vladimir Potanin, one 
of the original oligarchs and the 
head of Oneximbank, used his 
pedigreed Soviet background (he 
attended Moscow State Institute 
for International Relations, which 
was practically a finishing school for 
future Foreign Ministry officials) to 
acquire the State Customs Agency, 
which controlled 10 percent of 
Russia’s GDP at the time.14  

The semibankirshchina, or reign 
of the seven bankers, inevitably 
escalated into full-on gang warfare 
culminating in the infamous “faces 
on the snow” incident of 1994. 
Boris Berezovsky, the head of the 
Avotaz car manufacturing empire, 
had leveraged his cosiness with 
Yeltsin’s cabinet, particularly the 
president’s daughter Tatyana 
Yumasheva, to convince the 
government to allow him to 

purchase ORT, the state-owned 
television company. Berezovsky 
transformed ORT into a propaganda 
channel for Yeltsin and was 
particularly helpful in supporting 
the Kremlin’s “Party of War” in 
their efforts to escalate the already 
devastating conflict in Chechnya. 
ORT also became Berezovsky’s 
personal counterweight to Vladimir 
Gusinsky’s muckraking NTV 
television station, which had given a 
fair hearing to Chechen separatism 
and was known for its anti-Kremlin 
investigative journalism.  In 
retaliation, Aleksandr Korzakhov, 
Yeltsin’s bodyguard and the leading 
Party of War champion, ordered 
the Presidential Security Service 
to chase Gusinksy’s motorcade 
through downtown Moscow. The 
farcical scene ended in bloodshed 
when Security Service agents 

bludgeoned Gusinsky’s private 
detail in front of more than 30 
international news cameras, all 
with Berezovsky’s facilitation and 
Yeltsin’s presumed acquiescence.15 

The “loans-for-shares” scheme 
cemented the hold of the oligarchs 
over the Kremlin. This disastrous 
arrangement was cooked up in 1994 
after Vladimir Potanin offered to 
“manage” the mineral production 
company Norlisk Nickel in exchange 
for a sizeable commercial “loan” to 
the government, issued by his own 
Oneximbank, intended to combat 
high inflation.16 The scheme was 
also seen as a quick way to correct 
the earlier problem of allowing Red 
directors to horde all the state’s 
industrial assets; instead, the seven 
oligarchs would now gain control of 
key oil, steel and gas assets through 

fixed auctions. Loans-for-shares 
worked simply.  In the first three 
months, the state would pay its 
oligarch creditors at a low interest 
rate. Once the loans ran out, which 
they were scheduled to do in 
September 1996, the government 
would either have to repay them 
in full or sell its shares outright to 
the lenders for a price equal to 30 
percent of the difference between 
the market value of those shares 
and the original amount lent to the 
government. A second round of 
auctions would then take place after 
the 1996 presidential race, thereby 
linking the loans-for-share scheme 
inextricably to Yeltsin’s re-election 
campaign.

Although theoretically open to all, 
loans-for-shares was in fact rigged 
from the start; foreign investors, 

who were viewed with 
suspicion both in the 
Soviet and post-Soviet 
eras, were barred from 
bidding on the extremely 
enticing state holdings 
as were most domestic 
investors outside the small 
consortium of Red directors 
and oligarchs who had been 
pre-approved as lenders. 
Potanin’s Oneximbank 
(not coincidentally) 
organised the entire 

auction process. Thus were most 
non-approved bidders found 
to have “irregularities” in their 
applications. Mikhail Khodorkovsky 
purchased Yukos – a giant oil 
company that had absorbed 
and hybridised pre-existing oil 
enterprises, from extraction 
plants to refineries – for $9 million 
above the starting price of $159 
million. Khodorkovsky prevailed 
over a formidable troika of banks 
competing to buy the fantastically 
undervalued company17. Berezovsky 
bought Sibneft, the newly-created 
conglomerate that merged an oil 
refinery with a production company 
for a mere $300,000 above the 
starting price of $100 million. Even 
Chubais complained that loans-
for-shares was the exact opposite 
of free enterprise: “There is no 
competition, no openness,” he 

Exiled Russian billionaire and fierce Kremlin critic Boris Berezovsky 
—AFP/Getty Images



8

reportedly told Potanin. “It is not in 
our tradition.”18 Despite the flagrant 
abuses of the system, the GKI 
allowed these practices to continue, 
as did Western governments and 
economic institutions, which cast a 
Nelsonian eye on a scheme sure to 
open up the Russian market further 
to outside investment. 

The Russian people became 
so disaffected with the  Yeltsin 
government over this and other 
corrupt practices that, in 1996, they 
appeared poised to elect Communist 
leader Gennady Zyuganov president. 
Worried that their patron would 
be ejected from power, and their 
loans-for-shares gambit would be 
nullified, the oligarchs entered into 
an agreement known as the “Davos 
Pact” because of venue – that year’s 
World Economic Forum –where the 
agreement was made. Namely, they 
would use their considerable 
financial power and political 
clout to ensure Yeltsin’s re-
election. Berezovsky’s ORT 
and Gusinsky’s NTV mounted 
a vigorous propaganda 
campaign to depict Yeltsin as 
a brave and capable leader 
and to smear Zyuganov, 
often with outright lies about 
where he planned to take 
Russia once elected. As one 
NTV insider put it, “We’ve 
produced so many versions 
[of Zyuganov’s economic 
plans] that the communists 
themselves can’t remember which is 
the real thing anymore.”19 

Yeltsin’s eventual victory in 1996 
not only solidified the oligarchs’ 
collective kingmaker status, 
but also rewarded them with 
official influence. Potanin was 
named deputy prime minister; 
Berezovsky was appointed  deputy 
head of the Kremlin Security 
Council; and Chubais, a principal 
enabler of the oligarchs, became 
Yeltsin’s chief of staff, a role he 
embraced by vowing an end to 
very patronage system that he 
had helped formulate.  Chubais by 
now believed that having secured 
Russian democracy, however 
tenuously defined, he could finally 
begin to introduce necessary 

regulations and transparency into 
the economy that he formerly 
assumed would spontaneously 
fall into place. Yet Chubais and 
the other young reformers 
completely underestimated the 
political ramifications of their great 
experiment. As Gaidar told Chrystia 
Freeland, “We did not foresee how 
short-sighted the strategy of the so-
called oligarchs would be, to what 
degree they would prove unable to 
understand their own self-interest. 
They were the very richest and so 
they stood to suffer the most if the 
Russian market fell.”20 

The fundamental incompatibility 
between oligarchy and 
democratisation became apparent 
almost immediately after Yeltsin’s 
re-election. Gusinsky believed he 
was entitled to a prize for using 
his Most Media empire to help 

the Kremlin; he wanted to be 
the sole bidder for Sviazinvest, a 
much-desired telecommunications 
umbrella company.21 However, 
Chubais, now a convert to “pure” 
free enterprise, vowed that 
Sviazinvest’s auction would be 
open and fair.  When Potanin took 
Chubais at his word and decided 
to compete with Gusinsky for 
Sviazinvest, he provoked the so-
called “Bankers’ War,” wherein 
the old court-whispering allies 
turned on each other. By war’s end, 
Chubais’ comrades, who never had a 
political following of their own, had 
been dismissed from government 
and Chubais himself had lost his 
positions as minister of finance and 
deputy prime minister. In a choice 
between capitalist idealism and the 

pocketbooks of the new billionaire 
elite, Yeltsin unsurprisingly chose 
the latter. In the meantime, no effort 
was made to institute the necessary 
safeguards to immunise Russia from 
impending economic collapse. 

That collapse began in 1997 when 
the Asia markets plummeted and oil 
prices followed, falling from $18 a 
barrel at the start of the year to $15 
by the end.22 On October 28, 1997, 
the Russian stock market dropped 
by 20 per cent.  Shocked by the scale 
and depth of the Russian meltdown, 
the IMF froze $700 million of its 
$10 billion loan to Russia, and only 
agreed to release the funds after 
the state concluded a few major 
investment deals. In May 1998, 
the second wave of the crisis hit 
even harder when Russia proved 
unable to find a single bidder for 
Rosneft, the last remaining state-

owned oil company to be 
sold off. Rosneft’s auction 
was expected to generate 
$2.1 billion in public revenue 
but share prices across 
the board had dropped 10 
percent in a single day. By 
the end of May, the whole 
of the Russian market was 
down to 40 percent of its 
former value. Interest rates 
skyrocketed to 150 percent. 
The government’s hard 
currency debt stood at $140 
billion, with a repayment 

schedule mandating payments of a 
crippling $1-1.5 billion per week.23 

The catastrophe propelled Chubais 
back into the Kremlin inner circle, 
as he was seen as the only Russian 
economist whom Western lenders 
would ever trust. However, initial 
promises by the United States 
and the World Bank to provide 
Russia with a sorely needed bail-
out of $10 billion were rescinded 
after Yeltsin’s new prime minister, 
Sergei Kiriyenko, failed to follow-
up on the aid promise with the 
Clinton White House, a lapse which 
seriously undermined Washington’s 
confidence in Moscow’s economic 
stability. After much coaxing by 
the oligarchs, Chubais agreed to 
head the international negotiating 
team tasked with saving Russia 

Head of the Russian Nanotechnology Corporation (Rosnano) Anatoly Chubais 
– RIA Novosti



9

from bankruptcy. He secured $22.6 
billion in aid from the IMF and other 
international institutions over the 
next two years.24 

Although such manoeuvres helped 
in the short term, they ultimately 
failed to bring the economy back 
on track owing to a phenomenon 
nicknamed by Western bankers 
the “Foreign Investor Exit Facility.” 
Instead of letting the Kremlin correct 
its cash-flow crisis and restore 
investor confidence in the Russian 
market, the foreign aid merely gave 
foreign investors more time to sell 
off their assets and holdings and quit 
the country altogether. By August 
1997, capital was haemorrhaging 
from Russia. More alarmingly, the 
men who had become symbols for 
economic stability – Chubais and 
Sergei Dubinin, the chairman of the 
Central Bank of Russia –  spent the 
worst part of the financial crash on 
holiday as the rest of the Yeltsin 
government acted as if nothing had 
gone wrong. 

In the first eight business days of 
August 1998, the Central Bank 
of Russia lost $300 million per 
day.25 On August 11, SBS-Agro and 
Inkombank defaulted on a margin 
call, creating a ripple effect that hit a 
series of other banks to which those 
two giants were linked by mutual 
loans. Ordinary Russians began 
withdrawing their cash en masse as 
the Central Bank estimated that it 
would need $1 billion to keep the 
rouble within its 6.2 to 1 ratio to 
the dollar.26 As pleas to devalue the 
rouble poured in from commercial 
banks, Yeltsin refused to adjust the 
Russian currency. 

By the end of the crisis, the Russian 
government was compelled to 
implement three emergency 
measures: a moratorium on 
commercial debt repayment, a 
default on domestic debt and the 
devaluation of the rouble. The 
IMF criticised Chubais for not 
instituting taxation and budgetary 
reform before the crisis struck. 
IMF managing director Michel 
Camdessus even threatened to expel 
Russia from the body’s membership; 
he only agreed to support the 

troika of emergency measures 
after sustained lobbying by the 
US government. Russia returned 
to Soviet-style austerity, including 
the all-too-familiar sight of long 
queues on cold city streets. About 
$13 billion of government debt 
affected by the default was owned 
by foreign investors. Long-Term 
Capital Management, a Connecticut-
based investment fund, nearly 
collapsed. By the time the market 
re-stabilised, Western banks that had 
bought Russian currency recouped 
a mere three to five cents on the 
dollar.27 The impact on the general 
public was even more intense and 
immediate: retailers lost thousands 
of dollars in a week, with even 
the price of a cup of tea varying 
wildly throughout the course of a 
given day. Many burgeoning small-
businessmen scrambled to exchange 
their increasingly worthless roubles 
for US dollars. 

The average Russian’s response 
was characteristic of a people 
accustomed to disappointment 
and pessimism. Rather than reject 
the economic reforms of shock 
therapy, they rejected the reformers. 
“We trusted the promises of our 
government and of our Central 
Bank,” a 35 year-old accountant 
told Chrystia Freeland. “They said: 
‘Trust the commercial banks, put 
your money there, they will pay 
you higher interest.’ Now I will 
never trust a Russian government 
again. I only trust the International 
Monetary Fund. Why can’t they 
send us some intelligent Western 
government and send our own 
ministers to some desert island?” 28 

The crash destroyed the oligarchs’ 
bank holdings, although their 
industrial ones remained intact, 
giving them the leverage for one 
last political regrouping. The 
interregnum between the end of 
Yeltsin’s reign and the beginning 
of Putin’s was marked by bitter 
factionalism and a manic-depressive 
governing style. Berezovsky was 
run out of the Kremlin by Yevgeny 
Primakov, one of the five prime 
ministers Yeltsin appointed in a 
two-year merry-go-round of cabinet 
replacements. Berezovsky later 

rejoined the Kremlin as a political 
strategist, while Primakov was 
expelled. 

Berezovsky and Khodorkovsy 
founded a new party called Unity, 
which merged with its onetime 
rival, Fatherland-All Russia in 2001 
to form Putin and Medvedev’s 
current political party, United 
Russia.29  Berezovsky lobbied for the 
presidential candidacy of Vladimir 
Putin, the newly appointed prime 
minister and former director of 
the FSB (successor to the KGB), 
and transformed him into a media 
darling overnight. Berezovsky’s ORT 
also worked concurrently to smear 
the reputations of Putin’s rivals, 
namely Yevgeny Primakov and Yuri 
Luzhkov, the mayor of Moscow.  
Despite Putin’s warning that “[those] 
who have money shouldn’t control 
society... the oligarchs must not, 
and have no right to influence 
government decisions,”30 the 
oligarchs were convinced that Putin 
was their man. His inscrutable 
persona and intense personal loyalty, 
demonstrated during his tenure in 
the office of St Petersburg mayor 
Anatoly Sobchak, were invaluable 
commodities to a cabinet riven by 
internecine treacheries. Yeltsin’s 
support for Putin is likely to have 
hinged on the latter’s willingness to 
bury the crimes of the “Family.” As 
president, Putin’s first official act was 
to grant Yeltsin and his allies legal 
immunity from prosecution.

Ultimately, Russia’s “second 
revolution” was betrayed, too. 
Neoliberal principles and the 
hard work of institution-building 
were compromised for the sake 
of political expediency and get-
rich-quick schemes for a lucky few. 
The result was a Frankenstein’s 
monster of Soviet-style bribery and 
the most avaricious tendencies 
of unregulated capitalism. In this 
climate, it was hardly a surprise that 
ordinary Russians beaten down by 
the disappointments of the crazed 
90’s would seek a strong leader to 
save them from economic hardship 
and restore a sense of certainty and 
order in their lives. Vladimir Putin 
easily cast himself as the right man 
for the job. 



10

When Boris Yeltsin decided to step 
down in 1999, just a few months 
prior to the 2000 presidential 
elections, he appointed his prime 
minister, Vladimir Putin, as acting 
president. Yeltsin insisted that 
“the new century must begin 
with a new political era—the era 
of Putin.”31 Putin—a former KGB 
operative stationed in Bonn and the 
grandson of Stalin’s cook32—took 
power at time when 
Russia was suffering 
a severe crisis in 
national confidence. 

Not much was 
known about 
Putin by anyone 
outside rarefied 
political circles, 
but within just a 
few months this 
rather nondescript 
apparatchik 
had cultivated a 
messianic aura as 
the one true saviour 
of an exhausted 
and ruined Russia. 
Putin would restore Russia’s self-
confidence through the promotion 
of a version of nationalism which 
combined certain Slavophile tropes 
adopted by Stalin during and after 
World War II with an increasingly 
explicit nostalgia for the Soviet 
Union itself; a hybridisation 
embodied by Putin’s 2005 remark 
that the collapse of the old system 
was “the greatest geopolitical 
catastrophe of the 20th century.”33 
Putin moved quickly to promote 

his own personality cult complete 
with socialist realist depictions of 
his anointed role as restorer and 
rebuilder. As early as 2000, the 
following sentence appeared in a 
popular Russian children’s textbook: 
“Putin had so many friends—the 
entire country of Russia—and 
they elected him president. Now 
everyone says: ‘Russia, Putin, 
Unity!’”34

Despite his retrograde rhetoric, 
Putin initially committed to a 
programme of reform, promising 
to build a law-abiding state, lower 
bureaucratic barriers, allow private 
investors to contribute to the 
economy, develop small and middle 
businesses and tackle social ills 
(alcoholism, poor health).  Putin 
declared a “dictatorship of the 
law” as the guiding principle of 
his presidency, already an implicit 
nod to the Leninist notion of the 

dictatorship of the proletariat. 
He also introduced a number of 
necessary and welcome economic 
reforms, including a flat tax to 
encourage retailers to abandon 
the black market; legislation that 
allowed for the private ownership of 
land; and the repayment of foreign 
loans using the revenue created by 
high oil prices.

At the same time, Putin’s 
governance was 
increasingly 
defined by the type 
of  authoritarian 
measures rooted 
in his KGB past. He 
installed a coterie 
of loyalists in the 
Kremlin, drawn 
from the ranks of 
the FSB as well as 
from the tight-knit 
milieu from his days 
in the St Petersburg 
mayoral office. This 
new elite became 
known as the siloviki, 
or “strongmen.” 

By the time Putin’s first term in 
office ended in 2004, the secret 
services and military comprised 
an estimated 25 per cent of senior 
governmental posts, up by nearly 15 
per cent from the Yeltsin era.35 The 
siloviki were united in their belief 
that the privatisation programme 
of the 1990s had been disastrous, 
and that the new government 
should recapture control of Russia’s 
strategic industries. 

THE STRONGMAN COMETH: THE RISE OF VLADIMIR PUTIN

Boris Yeltsin thanks Vladimir Putin for his services– RFE / RL



11

On 28 July 2000, Putin invited 
Russia’s most important oligarchs to 
a meeting at the Kremlin, at which 
he made it clear that he would not 
reverse the privatisation efforts 
begun in the 1990s, but only in 
exchange for the oligarchs’ promises 
to stay out of politics.36 Monopolistic 
practices would be allowed to 
continue so long as the monopolists 
didn’t use their wealth to undermine 
the new president. While some 
oligarchs consented to this quid 
pro quo arrangement, others were 
unwilling to cede their political 
influence. In fact, some had 
actually become politicians: Boris 
Berezovsky was now a deputy 
in the State Duma (the lower 
house of Russian parliament) 
and, despite his early support for 
Putin, quickly bristled at these 
newfound restrictions.

After learning that the Kremlin 
was paying deputies bribes of 
$5,000 to vote to restructure the 
Federation Council (the upper 
house of Russian parliament), in 
the summer of 2000 Berezovsky 
reportedly offered the deputies 
$7,000 to vote against the 
proposal.37  According to many 
observers at the time, Berezovsky 
had expected to continue to 
operate from behind the scenes; 
when Putin would not allow 
him to do this, he began to 
challenge Putin openly. The starkest 
manifestation of that challenge 
occurred during the government’s 
horrible mishandling of the Kursk 
submarine disaster of August 2000. 
Berezovsky’s media empire went 
to work exposing the lethargic and 
incompetent Kremlin response to 
a national crisis, a provocation that 
eventually led the government to 
accuse Berezovsky of embezzlement 
and fraud. Berezovsky left the 
country for exile in London in 2001 
where he continues to live today. His 
holdings were sold to still-loyal Putin 
allies Roman Abramovich and Oleg 
Deripaska.38 

This new merger between 

Kremlin and oligarchic interests 
reaffirmed the existing culture of 
opacity and impunity in Russia’s 
business community with an 
added innovation: public servants 
themselves became the new 
oligarchs, handed profitable 
directorships of remaining state 
enterprises or renationalised private 
ones. Today, Russia’s most powerful 
businesses are stacked with either 
Kremlin officials or individuals 
with close ties to the Kremlin. For 
example, Gazprom-Media, which 
includes Berezovsky’s former holding 

ORT, was acquired by Rossiya Bank 
in 2005 for just $166 million. Rossiya 
Bank’s chairman is Yuri Kovalchuk, a 
long-time associate of Putin.39 Even 
at the regional level, local United 
Russia politicians are found to have 
relatives with no prior commercial 
experience in charge of hugely 
profitable enterprises. Civil servants, 
who officially make five-figure 
salaries, are found to be the owners 
of multi-million dollars dachas, or 
wearing luxury watches that would 
cost half their yearly earnings. 

Alexey Navalny, a prominent anti-
corruption campaigner, has dedicated 
himself to exposing the laughably 

undisguised thieving at the heart of 
Russia’s state capitalism. Navalny’s 
website RosPil routinely uncovers 
bogus government contracts, and 
reveals how the relatives of top 
government officials often control 
big businesses. For example, the 
former governor of one oil-rich 
province – who spearheaded the 
conglomeration of companies in 
that province – named his son to 
run the conglomerate. The governor 
of another region has a 22 year-old 
niece who owns a major stake in 
a multi-million dollar pipe factory. 

Another governor’s 18 year-old 
daughter owns a plywood mill and 
local businesses. As Navalny put 
on Russian television, assailing a 
member of United Russia directly: 
“How does all this wonderful 
entrepreneurial talent appear only 
in the children of United Russia 
members? What business schools 
did they attend?”40 

Navalny noticed that Transneft, 
the state oil-transport monopoly 
(which has the Russian energy 
minister as chairman of the 
board), had claimed to donate 
$300 million to charity in 2007; 
a sum equal to more than 10 
percent of Transneft’s profits 
that year. As a shareholder in 
Transneft, albeit a small one, 
Navalny asked to see the list 
of philanthropies Transneft 

supposedly made such a substantial 
donation to, but his request was 
denied. He then asked the Russian 
Interior Ministry to open a criminal 
investigation, but when Transneft 
refused to provide testimony, the 
case was closed. When Navalny 
appealed to the court, the detective 
in charge of the case claimed to have 
lost the case materials.41 

Boris Nemtsov,  former deputy 
prime minister under Yeltsin and 
a currently a leading opponent of 
the Putin regime, has published 
a five-part series of white papers, 
co-authored by Vladimir Milov, 
exposing the economic, political and 
cultural deficiencies of Putinshchina. 

KREMLIN, INC: PUTIN AND THE OLIGARCHS 

Boris Nemtsov, joint leader of opposition bloc Party of People’s 
Freedom, speaks during a news conference in Moscow – Reuters



12

THE YUKOS AFFAIR:  
THE PRICE OF DOING BUSINESS IN PUTIN’S RUSSIA 
The state-sponsored prosecution 
of Yukos Executives Mikhail 
Khodorkovsky and Platon 
Lebedev and the expropriation 
of the company by the state 
was a watershed moment in 
the assertion of Putinism as 
the operating framework of 
the Russian government. Yukos 
was a state-owned oil company 
purchased at a knockdown price 
by Khodorkovsky during 
the loans-for-shares 
scheme of the mid-90’s. 
Initially, Khodorkovsky’s 
management of the 
company was just as 
unethical as his fellow 
oligarchs, but between 
1999 and 2000, 
Khodorkovsky executed 
a dramatic volte face, 
and Yukos became the 
first Russian company 
to adopt Western 
standards of corporate 
governance, transparency 
and shareholder rights. The 
measures were adopted in the 
hopes of securing the company’s 
fiscal future, attracting Western 
investors and transforming the 
company into a global operation, 
and met with astonishing success. 
Yet Khodorkovsky’s success was 
not welcomed by all: Yukos was 
targeted by the elements of 
the Kremlin’s inner circle who 
sought to renationalise key 
industries, but realised that the 
state could not do this outright 
without severely undermining 

the country’s business prospects. 
Yukos proved of particular interest 
for two reasons: the massive 
value of the company and the 
increasingly strident, anti-Putin 
political activities undertaken by 
Khodorkovsky. 

In July 2003, Platon Lebedev, 
CEO of Yukos’ holding company 
Group Menatep, was arrested on 
a troika of trumped-up charges. 

At the time, Khodorkovsky was 
engaged in negotiations with 
Chevron and ExxonMobil for a 
deal to sell a minority stake to 
an American partner in return 
for investment, technology and 
expertise. However, at an October 
meeting at the Kremlin between 
Putin and ExxonMobil Chairman 
Lee Raymond, Raymond told Putin 
that another potential deal had 
been mooted in which a majority 
stake of Yukos would be sold to 
ExxonMobil. The prospect of an 

American company owning a 
controlling interest in Russia’s 
second largest oil-producer was 
not one that Putin was willing to 
tolerate. Within a few hours of the 
meeting, the Kremlin ordered raids 
on Yukos’ offices and announced 
that it held evidence of tax 
evasion by the company. On the 
25 October 2003, Khodorkovsky 
was arrested by FSB agents who 

boarded his private jet at 
Tolmachevo airport. 

The Prosecutor’s Office 
froze 44 per cent of Yukos’ 
shares—the first time that 
private assets on this scale 
had been interfered with by 
the post-Soviet state. The 
action sparked fears of a 
stock market crash and the 
withdrawal of international 
investment, and provoked 
alarmed protests from 
Western government 
representatives and 
business leaders. The 

state increased its charges against 
Khodorkovsky and Lebedev to 
multiple counts of fraud and theft 
through corporate accounting 
schemes which Yukos, in common 
with almost every other large-scale 
Russian company—had employed 
to minimise their tax liability. 

Khodorkovsky and Lebedev’s 
trial commenced in 2004, and 
consistently failed to meet 
international standards of 
justice. On 31 May 2005, the two 
executives were found guilty of 

In one paper, Nemtsov and Milov 
analyse the style and breadth of 
Russian corruption and name names 
belonging to this occlusive class of 
beneficiaries. “There remain too 
many other unpleasant questions to 
be asked of Putin and his entourage,” 
Nemtsov and Milov have written. 
“Who is the real co-owner of 
Surfugtneftegaza, Megafon, Sky Link, 

Roman Abramovich’s Millhouse, 
and the powerful oil trader Gunvor? 
Can it really be that some Danish, 
Swedish, Finnish and Chukotsk 
businessmen have come to own a 
good half of Russia without sharing 
with Putin?”42 Indeed, international 
analysts estimate that Putin’s own 
net worth hovers somewhere 
between $20 to $40 billion, despite 

an official annual salary and military 
pension amounting to around 
$148,000.43 If true, this would make 
him one of the ten wealthiest men in 
the world. Yet here is what is publicly 
disclosed as Putin’s real estate 
holdings: “a 77m2 flat, a small plot of 
land, and a garage.”43a

Mikhail Khodorkovsky and Platon Lebedev wait in the court dock  in Moscow 
— Oleg Nikishin/Getty Images



13

six of the seven charges levelled 
against them and sentenced to 
nine years imprisonment in a 
Siberian Labour camp.44 Shortly 
before Khodorkovsky and Lebedev 
would have become eligible for 
parole—at a time inconveniently 
close to the 2008 Presidential 
elections—new charges were 
lodged and new trials held in 
2009; in 2010 the two men were 
sentenced to an additional six 
years in prison.45  Both men 
have been designated prisoners 
of conscience by Amnesty 
International, and Khodorkovsky 
has emerged as one of Russia’s 
more unlikely dissidents. 

The government bled Yukos 
dry, holding out the prospect 
of a financial settlement and 

then increasing their demands. 
Although the apparent political 
motivations behind the Yukos affair 
sparked international outrage, 
Putin was able to use the issue to 
great effect as a populist rallying 
cry against the deeply unpopular 
oligarchs in the 2004 presidential 
campaign. The siloviki’s grip on 
power was cemented in February 
2004, when Putin fired his 
liberal prime minister, Mikhail 
Kasyanov—one of the last voices 
in government objecting to the 
type of illiberal tactics displayed 
during the Yukos affair. In 2004, 
the Kremlin forced the auction of 
Yukos’ most important subsidiary, 
Yuganskneftegaz, and then 
purchased the company through 
a front rather than re-nationalise 

it outright. On 1 August 2006, 
a court order formally declared 
Yukos bankrupt and order the 
liquidation of all assets. Several 
cases have been brought against 
the Russian government in various 
international courts, and several 
have affirmed the violation of 
the rights of the accused and a 
fundamental lack of due process 
throughout the affair. 

The expropriation of Yukos 
was a decisive win for the 
siloviki, bringing strategic assets 
back under state control and 
inaugurating new opportunities 
for graft and patronage by political 
officials. Far from eliminating the 
oligarchs, the Kremlin bought them 
out and made them the servants 
of state capitalism. 

Russian media has been increasingly 
restricted since Putin took office 
in 2000. Television, where the 
majority of Russians get their news, 
is almost entirely state-owned, and 
newspapers have been persecuted 
through pseudo-legal measures to 
restrict their content and enforce 
a culture of self-censorship. The 
internet remains relatively free, but 
only because Russia has lacked the 
technological capacity to effect a 
Chinese-style crackdown on web 
content through a government 
firewall—although providers are 
required to install a device that 
diverts internet traffic through an 
FSB terminal.46 

Today, Russia is one of the least 
safe countries for journalists 
worldwide: between 2000 and 
2009, 17 reporters investigating 
corruption across Russia’s political 
and economic establishments were 
killed, a statistic matched only by 
the Philippines and Iraq.47 In one 
of the most disturbing episodes, 
Anna Politkovskaya, the famous 
war correspondent and anti-
Putin reporter for independent 

newspaper Novaya Gazeta, 
was murdered in the lift of her 
apartment block. Although three 
men were eventually charged for 
her murder, all three were acquitted 
under extremely suspicious 
circumstances.48 

Pseudo-legal manoeuvres have 
been the Kremlin’s preferred 
way of eroding Russia’s short-
lived experiment in civil rights 
and political freedom: the 
favoured tactic of the hypocritical 
authoritarian state. Laws have been 
passed which heavily compromise 
the foundational civil rights 
enshrined in the Constitution of 
the Russian Federation, including 
freedom of the press, freedom of 

speech and freedom of assembly. 
For example, in September 2003, 
State Duma deputies and journalists 
petitioned the Constitutional Court 
to overturn a series of clauses in the 
voters’ rights law that restrict the 
media’s ability to carry out objective 
reporting during the Duma 
campaign. The Duma Deputies 
and journalists argued that the 
legislation was limiting their ability 
to fulfil their professional duties.49 

Political plurality and free 
association have been subjected 
to similar constraints. Opposition 
demonstrations are routinely—and 
violently—dispersed by the riot 
police (known as OMON) and anti-
Kremlin activists are repeatedly and 
arbitrarily imprisoned simply for 
turning up.  New political parties 
are frequently denied registration 
due to supposed technical 
“errors” in their applications. 
The current statute requires two 
million signatures from at least 
40 of Russia’s 83 provinces in 
order to successfully apply for 
party registration.50 One party 
recently denied registration, the 

“ORTHODOXY, AUTOCRACY, NATIONALITY”: 
THE CULTURE OF PUTINISM

A shrine for murdered journalist Anna Politkovskaya 
— AP



14

People’s Freedom Party, is headed 
by former prime minister and 
leading liberal politician Mikhail 
Kasyanov—hardly a fringe figure. 
Instead of allowing Kasyanov to 
freely participate in the political 
system, the Kremlin has instead 
constructed Potemkin “opposition” 
parties such as the new Right 
Cause, the leader of which, the 
billionaire Mikhail Prokhorov, was 
recently taken to task for daring to 
exert actual control over his own 
party.  Prokhorov accused 
the Kremlin of attempting 
a “hostile takeover” of 
Right Cause and resigned 
as party chairman on 
September 15 of this year. 
In a blog post titled “Game 
Over,” posted the following 
day, he forecasted a 
fate for himself and his 
associates similar to 
that which befell Khodorkovsky: 
“I already know that they will 
try to create problems for me. 
They will crush us in a tough and 
uncompromising way. I am ready 
for this.”51 Eight other parties were 
also determined not to be viable 
contenders this year for either 
the forthcoming parliamentary or 
presidential elections. The vote 
threshold for sending candidates 
to the Duma is a prohibitively high 
seven percent, although President 

Medvedev – now a lame duck 
slotted to become prime minister – 
has announced plans to lower this 
figure to five per cent.52

Rather than ban political 
competition outright, the Kremlin 
prefers its usual tactic of retaining 
the pretence of the democratic 
process whilst securing a fixed 
result. Electoral irregularities are 
commonplace, and are expected 
to be repeated in the upcoming 
parliamentary and presidential 

elections. That’s only the outward 
appearance of the current Russian 
political system. Internally, the 
Kremlin is as divided into clans and 
factions today as it was during the 
Bankers’ War – only now, these 
clans are ruled by a more dangerous 
combination of ex-KGB officials 
and new-minted state corporatists. 
(Medvedev became president 
after ceding his chairmanship of 
Gazprom.) As with Hezbollah’s 
“deep state” in Lebanon, the siloviki 
all control their own arms of state 

bureaucracy and law enforcement, 
any of which can be marshalled 
into action for retributive purposes 
against a personal enemy or rival 
interest. 

As ever, authoritarian tactics 
inevitably become self-perpetuating 
by necessity: if the current rulers 
were to relinquish power, their 
lives and freedoms would almost 
certainly be at risk. One popularly 
bandied reason that Putin has 
recently announced he will return 

to the Russian presidency 
(no Russian or Western 
media outlet bothers 
about the formality of his 
re-election to that post any 
longer) is that if he were to 
retire from public office, he 
would likely be prosecuted 
or killed by an antagonist 
silovik. Ironically, Putin first 

ran for president on a platform of 
shoring up the rule of law, yet his 
tenure in office – both as president 
and prime minister – has only 
cemented Russia’s reputation as 
a society of lawlessness. By 2008, 
Russia had become the country 
with the most complaints submitted 
to the European Court of Human 
Rights; the government has lost 
over 90 percent of those complaints 
heard.53

“I already know that they will 
try to create problems for me. 
They will crush us in a tough 

and uncompromising way. I am 
ready for this.”

The Kremlin—CORBIS



15

Liberalisation was never going to be 
a hallmark of a leader so infatuated 
by the totalitarian past. In December 
1999, then newly appointed prime 
minister, Putin reinstalled a plaque 
of Yuri Andropov, the feared KGB 
chief who persecuted Soviet 
dissidents in Lubyanka Square 
following its removal during the 
attempted Communist hardliner 
coup against Mikhail Gorbachev 
in 1991. The plaque was only 
the beginning: the rehabilitation 
of Andropov and of the broader 
“Sword and Shield” legacy of the 
Stalinist secret police has become a 
cultural by-product of Putinism. In 
2004, to mark the 90th anniversary 
of Andropov’s birth, schools were 
renamed for him, a 10-foot 
statue was unveiled, adulatory 
pseudo-histories of his KGB 
leadership were published, 
and celebrations were held in 
his hometown Nagutskaya. 

Such gestures are indicative 
of Putin’s unwillingness to 
honestly confront Russian 
history. Soviet state security 
archives remain mostly closed 
and those that had been 
opened in the 1990s as part of a 
half-cocked lustration process have 
now been re-shuttered.  Two million 
documents dated roughly between 
the Russian Civil War and World 
War II have been shown only to 
surviving family members of victims 
of Communist oppression.54 The 
Moscow-based human rights group 
Memorial claims that de-classified 
documents from the Soviet Central 
Committee have been removed from 
the state archive at the behest of the 
Russian foreign intelligence service.55 

Article 23 of the 1993 Russian 
Constitution states: “Everyone 
shall have the right to privacy 
in correspondence, telephone 
conversations, and postal, 
telegraph, and other messages. 
Limitations of this right shall be 

allowed only by court decision.”56  
The FSB has evaded this clear 
proscription against spying on or 
harassing Russian citizens by using 
top-down orders from security 
officers. In 2009, FSB Director 
Alexander Bortnikov increased the 
number of generals who could 
“initiate petitions to conduct 
counterintelligence measures that 
restrict the constitutional rights 
of citizens”; in other words, a 
license for unchecked wiretapping, 
surveillance and home searches, 
free of judicial oversight.

The KGB-isation of Russia has 
also featured czarist overtones 
of religiosity, evincing the outré 
marriage of Stalinist invigilation with 

Russian Orthodoxy. According to 
Andrei Soldatov and Irina Borogan, 
authors of The New Nobility: The 
Restoration of Russia’s Security 
State and the Enduring Legacy of 
the KGB, “The alliance between the 
Church and the FSB seems quite 
logical: the FSB helped to protect the 
Orthodox sphere of influence against 
Western proselytizing; in return the 
Church blessed the secret service 
in its struggle with enemies of the 
state.”57 FSB Lieutenant General 
Sergei Markov earnestly described 
his regiment as a “brotherhood of 
monastic knights who sacrificed 
their liberty, their blood, and their 
lives for Russia.”58 The Orthodox 
Church has also worked closely 
with the FSB to prevent religious 
minorities from performing 

missionary work, especially 
Catholics. 

Putin’s presidency has proved 
poisonous for the education of 
younger generations of Russians 
who, judging by the announced 
return to the presidency, will 
have been born, raised and 
graduated into adulthood under 
the supervision of the one leader. 
Although Putinism is not an ideology 
properly defined, it does have 
certain ideological aspects. These 
attributes have been articulated and 
propounded by Vladislav Surkov, 
Putin’s chief of staff, who coined the 
term “sovereign democracy” to refer 
to the current political system and is 
the architect of Nashi, the ardently 

nationalist, pro-Kremlin youth 
movement  reminiscent of the 
Soviet Komsomol. 

Surkov has dubbed Nashi 
the “combat detachment of 
our political system,” and 
at a recent meeting with 
Nashi “commissars” (hardly 
a promising choice of title) 
instructed them to “train 
their muscles” in advance 
of the 2011-2012 elections, 

which Surkov made clear needed 
to be won by Medvedev, Putin 
and United Russia.59 The annual 
Seliger Youth camp, hosted by the 
state’s Federal Youth Agency in the 
Khimki forest outside of Moscow 
and organised by the founder and 
former head of Nashi, is a similar 
example of this type of xenophobic 
ultra-nationalism. Photos of camp 
activities are shockingly redolent of 
the Hitler Youth. Typically on offer 
are books that promote Stalin as 
a war hero, “fifth column” prizes 
awarded to “liars, falsifiers and 
those who blacken our homeland’s 
reputation” and, perhaps most 
disturbing of all, “breeding 
tents” designed to facilitate the 
proliferation of ethnic Slavs.60

TOTALITARIAN REDUX:  
HOW NOT TO REMEMBER STALINISM

More than 50,000 members of the pro-Kremlin movement Nashi take part in 
an anti-corruption rally in Moscow, April 2011 – RIA Novosti



16

KILL THE LAWYER:  
THE SERGEI MAGNITSKY AFFAIR
Alexander Litvinenko, Anna 
Politkovskaya, Sergei Magnitsky. 
All are names that have become 
synonymous with the deterioration 
of human rights in Putin’s Russia 
(in Litvinenko’s case, the rights 
were violated in a foreign country), 
killed for their refusal to keep 
quiet about their government’s 
policies or its state-perpetrated 
theft. In Magnitsky’s case, a $230 
million tax fraud, the largest in 
Russian history, manifested as 
more than just another episode 
of underpaid public officials 
skimming off the top – it led to the 
false imprisonment, torture and 
agonised death of an attorney who 
was punished for doing his job. 

On 4 June 2007, a Russian 
Interior Ministry police unit 
raided the offices of Hermitage 
Capital Management, then-the 
largest investment fund in post-
Soviet Russia, as well as those of 
Hermitage’s law firm, Firestone 
Duncan.  The police unit, led by 
Lt Col Artem Kuznetsov, claimed 
to be investigating a possible tax 
fraud related to one of Hermitage’s 
client’s companies despite the fact 
that they had all had been regularly 
audited and paid their annual taxes 
in full.  Vanloads of documents 
were hauled away from both raids, 
including the corporate seals of 
many of Hermitage’s investment 
companies.

Magnitsky, a young lawyer at 
Firestone, was asked to investigate 
what appeared to be a tendentious 
case brokered on a mysterious 
court judgement passed against 
one of Hermitage’s registered 
subsidiaries. Magnitsky discovered 
that the judgment had in fact been 
made after three shell companies 
had sued the subsidiary; the 
documents seized from Hermitage 
and Firestone’s offices were 
used to forge retroactively dated 
contracts claiming that Hermitage 

owed $1 billion to the three shell 
companies, all of which had been 
registered by a convicted murderer 
named Viktor Markelov.  The three 
shell companies had sued the 
subsidiary in three separate courts 
around Russia; bogus lawyers were 
hired by the subsidiary who then 
pled guilty to $1 billion in liabilities. 
In December 2007, Hermitage 
filed a complaint with the three 
main law enforcement agencies 
in Russia which mapped out the 
intricacies of the fraud.

In response, on 5 June 2008, 
Magnitsky received a letter which 
revealed that bank accounts had 
been opened in the three shell 
companies’ names at an obscure 
Russian bank called Universal 
Savings. One of these accounts 
had received a $230 million 
deposit–the precise figure of the 
tax liability Hermitage paid in 
2006. The facts of the case became 
clear to Magnitsky: the phoney 
tax liability made it possible for 
the tax authorities to claim that 
Hermitage had turned no profits 
in 2006 and was therefore entitled 
to a substantial refund. The $230 
million was processed within 48 
hours, on 24 December 2007, and 
wired to several banks in Moscow 
including Universal Savings, which 
was owned by Dmitry Kluyev, a 
convicted criminal, before leaving 
Russia to be laundered through 
several international banks. By 
February 2008, Kluyev liquidated 
Universal Savings. The Russian 
Interior Ministry would later 
claim that the bank’s records 
had all been destroyed in a truck 
explosion. 

In July 2008, Magnitsky and 
Hermitage filed several criminal 
complaints for the stolen $230 
million with several government 
agencies. The Interior Ministry 
responded by launching criminal 
investigations into all Hermitage’s 

lawyers at Firestone Duncan, 
including Magnitsky.  Browder 
suspected that his attorneys were 
in severe danger and offered 
to relocate them to London at 
his own expense. Magnitsky 
refused to leave Russia, believing 
that he would be vindicated as 
a whistle-blower in due course. 
He testified before the Russian 
State Investigative Committee 
and named Kuznetsov, as well as 
his colleague Maj Pavel Karpov, 
as the orchestrators of the fraud. 
Within a few months, Magnitsky 
was arrested on the preposterous 
charge of acting as the director of 
two Hermitage companies that had 
allegedly failed to pay taxes in 2001 
(he wasn’t a director of either).

Magnitsky’s case was overseen 
by Interior Ministry senior 
investigator Oleg Silchenko, who 
justified the arrest by alleging that 
Magnitsky was a flight risk to the 
UK. Magnitsky was subjected to 
physical and psychological torture 
in prison in an attempt to get him 
to confess to stealing the $230 
million and to implicate Browder 
in a massive tax crime. He was 
consistently refused medical care 
during his 358 days in jail and 
held in appalling conditions that 
were completely inconsistent 
with international human rights 
standards: prison cells without 
windows, floors covered with raw 
sewage, and lights kept on all night 
to induce sleep-deprivation.61

In July 2009, Magnitsky began 
to suffer from severe abdominal 
pains, and was diagnosed with 
“calculous cholecystitis;” it 
was recommended that he be 
transferred from Matrosskaya 
Tishina prison in Moscow 
to alternative facilities with 
emergency medical capabilities. In 
a letter to the head of the Interior 
Ministry’s Investigative Committee, 
Magnitsky suggested that “with 



17

Silchenko’s participation or with his 
tacit approval, inhuman conditions 
were created for me in the 
detention centre, which humiliate 
human dignity... While in custody, 
situations have been created for 
me where I was deprived of the 
right to have a weekly shower, 
to watch television, to use a 
refrigerator, and simply to live 
under normal conditions...”62  

Instead, Silchenko had Magnitsky 
moved from Matrosskaya 
Tishina prison in Moscow to 
Butyrka—the infamous detention 
centre that under Stalinism 
served as a halfway house for 
political prisoners en route to 
the gulag. The Public Oversight 
Committee (POC), an independent 
prison monitor, reported that 
Matrosskaya Tishina officials 
justified the move on the basis 
of a planned prison renovation 
on Magnitsky’s floor though they 
presented no evidence of any 
such renovation ever having taken 
place. Magnitsky was diagnosed 
with acute pancreatitis soon after 
his transfer on 13 November 2009 
and was left without doctor’s care 
for an entire weekend. When 
Butyrka’s head doctor, Larissa 
Litvinova, returned on Monday, 
Magnitsky’s condition had 
deteriorated to the extent that 
she requested his transfer back to 
Matrosskaya Tishina for emergency 
medical care. Litvinova’s request 
was denied by the head of Butryka. 

Magnitsky died on 16 November 
2009 while waiting to be treated 
for severe pancreatitis. He was 
handcuffed to a bed in an isolation 
cell in what could only have been 
excruciating pain for over an hour.

The prison authorities attempted 
to obscure their culpability for 
Magnitsky’s death, claiming that 
he had suffered a heart attack, 
despite having documented his 
inflamed abdomen and the results 
of an echocardiogram administered 
before his death which did not 
substantiate that diagnosis. The 
Public Oversight Commission’s 
concluded that “no medical help 

was provided to Sergei Magnitsky 
in Matrosskaya Tishina when it was 
urgently required and for which 
purpose had been transferred 
from Butyrka Prison. An ill person 
in severe condition was effectively 
left without medical attention  – 
for 1 hour 18 minutes – to die in 
an isolation ward.”63 Magnitsky’s 
family were denied an independent 
pathologist to examine his body. 
Moreover, Moscow Morgue 
Number 11 claimed that because its 
refrigerators weren’t working, the 
body would have to be transferred 
immediately to a different morgue. 
A traditional Russian wake was 
also prohibited by the Prosecutor’s 
Office. When burying Magnitsky, his 
family saw signs of torture on the 
body.

Russia’s New Times magazine 
would later uncover evidence 
that the FSB had worked with 
the Interior Ministry to frame 
and jail Magnitsky. The report 
also found that $6 million was 
allegedly paid to the conspirators 
in this case.64 The Russian police 
admitted that there was evidence 
of theft but rather than launch a 
serious investigation, they allowed 
Kuznetsov to oversaw a cryptic 
investigation that led to token 
sentences of five years apiece 
handed down to Markelov and 
to a convicted burglar named 
Vyacheslav Khlebnikov in an 
“expedited procedure” closed to 
the public.  Authorities continued, 
well after Magnitsky’s death, to 
assert his guilt in the tax fraud.

The cover-up provoked widespread 
outrage in Russia. In March 

2010, the Moscow Helsinki 
Group, a prominent human 
rights organisation, petitioned 
authorities to launch a proper 
investigation, naming specific 
individuals. Their petition was 
rejected. Russian inaction and the 
flagging attempts of civil society 
to secure redress prompted 
Browder—now permanently 
relocated to London—to launch a 
multi-national lobbying effort to 
convince democratic parliaments 
to impose sanctions and travel 
restrictions on 60 Russian officials 
involved in the conspiracy. The 
United States Senate is now 
floating a bill that would do exactly 
that, although its purview is not 
confined just to the Magnitsky 
case but has broader application 
to those foreign officials found to 
be guilty of “gross human rights 
violations” in any country.  If 
passed, the Sergei Magnitsky Rule 
of Law Accountability Act would 
represent a cataclysmic shift in U.S. 
human rights policy. 

The Russian Interior Ministry 
officially “closed” the tax fraud 
case in April 2011.  According to 
one official, “Our investigation did 
not find anything criminal in the 
conduct of tax-service workers. 
They were confused.”65 Many of 
the officials involved in the fraud 
and persecution of Magnitsky were 
promoted or simply transferred 
to new jobs.   Prison officials not 
in any way related to Magnitsky’s 
incarceration or neglect were 
fired by President Medvedev 
as a cosmetic gesture at prison 
reform, only to then be hired by 
different facilities. Justice has yet 
to be visited upon the framers 
and murderers of Magnitsky and 
the entire affair, which has had 
an emotive and political impact 
similar to the assassination 
of Sergei Kirov in 1934 – an 
assassination orchestrated by 
Stalin as a means of curtain-raising 
the Great Terror –  has become 
another wearying example of the 
fate of those who attempt to hold 
the system to account in Putin’s 
Russia. 

Sergei Magnitsky—AP/Getty 



18

While it is clear to many 
international observers that 
Putinism has been a largely negative 
and regressive political force, 
many still credit Putin with the 
positive economic changes that 
have occurred during his reign. 
Living standards and income have 
improved significantly under his 
tenure. The Russian economy grew 
from $998 billion a year in 2000 to 
$2.26 trillion in 2008. Productivity 
per person rose from $6,798 in 
2000 to $11,698 in 2008 (at 2000 
prices). The Russian population’s 
disposable income (accounting for 
depreciation) grew from 6.5 trillion 
roubles to 38.2 trillion roubles in 
the same period. As a result, the 
Russian populace increased 
their spending on personal 
consumption by over 500 
percent.66 The number of 
billionaires in Russia has also 
risen dramatically: there were 
none in 1999-2000, and 53 by 
2007, with a total net worth 
estimated at approximately 
$282 billion.67 

These improvements tend 
to obscure some of the 
deep-rooted problems which 
have festered under Putin’s 
leadership, signified principally by 
the facts that Russia has yet to build 
a solid middle-class or diversify 
its still energy-reliant economy. 
There are seven small businesses 
per thousand people in Russia 
and state-controlled oligarchs still 
disproportionately determine the 
country’s GDP. The special treatment 
of Gazprom—not to mention the 
close ties between the Kremlin and 
its board—is a particularly egregious 
example of crony capitalism. 
Today, 11 of the 18 members of 
Gazprom’s board worked in the St 
Petersburg  mayoral administration, 
the privatised Port of St Petersburg 
Authority, other Petersburg 
companies, or the FSB. All have 
clear links to Putin.68 Gazprom 
has thus become a state racket, 
controlling the fates of millions of 

people beyond Russia herself, as 
demonstrated in the 2006 “gas wars” 
that the Kremlin waged against 
Georgia and Ukraine in retaliation for 
the “colour revolutions” that rocked 
those former Soviet republics.69 

The Kremlin’s over-reliance on a 
petro-economy, and the failure 
to nurture entrepreneurship, has 
meant that the economic success 
enjoyed over the last decade has 
rested on quicksand. As Nemtsov 
and Milov warned in 2008: 
“Gazprom’s capitalisation rose from 
less than $10 billion in 2001 to $350 
billion today, despite the fact that 
its gas production has not increased 
while its costs and debt have risen 
threefold as it prefers to buy assets 

rather than to bring new deposits 
on line. What is this if not a bubble, 
a bubble that may burst with a very 
big bang?”70

Six months after making this 
prediction, the bubble did burst 
when the global financial crisis 
hit. Russia suffered far worse 
consequences than the West and its 
neighbours. GDP shrank by 7.8 per 
cent in 2009 whereas eight of the 12 
countries in the Commonwealth of 
Independent States (CIS) experienced 
growth. It became clear that the 
boom of the late 2000s was largely 
a consequence to $140 billion in 
foreign speculative loans.71 When the 
oil economy imploded, those loans 
abandoned Russia as quickly as they 
had done in 1998.  The economy 
also suffered a severe cash shortage, 
which devalued the rouble and led to 

a collapse in production, investment 
and income.72 The decision to defend 
the rouble-to-dollar exchange rate 
resulted in over $200 billion in gold 
and currency reserves being spent to 
plug the hole, to no effect.73 Tellingly, 
one of the Kremlin’s first responses to 
the crisis was to reduce the tax on oil 
companies, raise the energy tariffs, 
and increase the tax on individual 
salaries.74  

Putin and Medvedev effectively 
scuttled the one measure that 
might have led to short-term 
improvements in the economy 
following the crisis: taxing the oil and 
gas giants. In 2009, the government 
issued $6 billion in tax breaks to 
oil companies and refused to raise 

rates for Gazprom, which 
was absolved of $4 billion in 
back taxes.  Russia will also 
pay $4 billion a year to rent 
the Sevastopol naval base, 
with the Ukraine getting 
paid in cheaper gas. (In 
contrast, the Americans pay 
$800 million for their largest 
naval base on Okinawa and 
$660 million for their base 
in South Korea). Gazprom 
will be compensated for this 
arrangement by being freed 

of export tax on these deliveries, 
an arrangement estimated to yield 
a loss of $40 billion to the Russian 
budget over ten years.75 Like Yeltsin, 
Putin’s government depleted its 
own coffers when it should have 
been replenishing them, with state 
businesses and their boards of 
directors are cosseted by the Kremlin 
as middle-class wage-earners are left 
to fend for themselves.

Putin’s capital investments have 
also been foolhardy.  In an effort 
to bypass Ukraine’s gas pipe transit 
system – and thus undercut a 
main competitor and sometime 
political adversary – the Kremlin 
has earmarked $25 billion to lay the 
so-called South Stream pipeline, 
projected to have a maximum transit 
capacity of 30 billion cubic metres of 
gas per year. That will not be enough 

A TOP-HEAVY PETROSTATE: PUTIN’S ECONOMIC RECORD

Oil rig, Tyumen oil field, Siberia – AP



19

to obviate the Ukrainian pipeline, 
which carries 130 billion cubic 
metres per year directly to Europe.76  
Private companies beholden to 
shareholders and annual audits 
would no doubt have averted such a 
costly miscalculation. 

The unsustainable nature of Russia’s 
reliance on its energy market has 
been worsened by its failure to 

invest in the type of infrastructure 
and practices which would secure 
the long-term health of the industry. 
Most natural gas reserves in the 
country are running to completion, 
with only one major new gas field, 
Zapolyarnoe, having been tapped 
since Putin came to power. Gazprom 
is also under-performing at a 
time when it needs to bolster its 
competitiveness due to an increase 

in supply in the global natural gas 
market. Shale gas deposits in the 
United States and Poland continue 
to drive down gas costs. And Israel’s 
recent discovery of two major gas 
fields off the Mediterranean coast, 
estimated to contain, respectively, 
9 trillion and 18 trillion cubic feet of 
natural gas, is sure to bring prices 
down even further.77

PEOPLE PROBLEMS:  
RUSSIA’S DEMOGRAPHIC AND HEALTH CRISES

Putin has failed to address the 
problems which threaten Russia’s 
very survival—most significantly, 
the country’s tremendously high 
mortality rate, estimated to be the 
fifth highest in the world. (The birth 
rate is terribly low, too, estimated 
to be 174th globally.78) Russia is 
suffering from a toxic combination 
of alcoholism, drug abuse, and 
AIDS (the country is ranked 11th 
in the world for people living with 
HIV/AIDS).79 The average male life 
expectancy is 59 years, equivalent 
to that of developing 
countries.80  Sixty per cent 
of deaths in Russia are 
caused by cardiovascular 
diseases, indicative of 
a poor national diet 
and lacklustre medical 
care.  Over 16 percent 
of Russian men have 
health problems related 
to alcoholism, compared 
to 6.4 percent in the UK and 5.5 
percent in the USA.81 The World 
Health Organisation also reports that 
over 1.83m Russians are believed 
to inject drugs, compared to 1.86m 
Americans, despite the fact that the 
USA population is roughly double 
that of Russia.82

Regardless of its unmatched status 
as the “Sick Man of Europe,” Putin’s 
government has not undertaken 
any significant efforts to improve 
health services or increase its annual 
budgetary expenditures on medical 
care. Putin has largely responded to 
the health crisis with token gestures, 
such as dispensing cash bonuses to 

women who give birth to a second 
child, and trebling the tax on beer 
(with its relatively low alcohol 
content) whilst raising the tax on 
vodka by a mere tenth—a measure 
which merely led to the increased 
consumption of heavily alcoholic 
spirits.83

The failure to invest in health 
services has been mirrored in Putin’s 
unwillingness to tackle Russia’s 
deteriorating infrastructure. The 
quality and safety of Russian roads 
(recall Robert Conquest’s late-Soviet 

exchange) declined precipitously 
during Putin’s presidency: road 
construction fell from an average of 
6,100 kilometres per year to now 
no more than 2-3,000 kilometres 
annually.  Moreover, the surfaces 
of most roads need major repairs 
every 14-15 years, and for a country 
that spans 11 time zones, it has 
just 49,000 kilometres of official 
highway, with less than half that 
length designated as Category 1 and 
2 (i.e. 2 lanes or more). 84 This has 
severely hampered the transport 
of goods. Driving from downtown 
Moscow to the nearest port takes 
48 hours on average when it ought 
to take 18.  Yet despite these serious 

hindrances on Russia’s economic 
growth, in 2010 Putin halved the 
budget for maintenance, repairs and 
development of Russian roads.

Even Putin’s touted virtues as an 
enforcer of Russian “sovereignty” 
and security do not withstand close 
inspection. Despite his infamous 
boast as prime minister in 1999, 
following the series of Moscow 
apartment bombings, that he would 
rein in Islamic terrorism – “If it’s 
in the airport, then in the airport. 
You’ll forgive me, but if we catch 

them in the toilet, 
we’ll wipe them out in 
the outhouse”85 – his 
presidency was soon 
met by two horrific 
hostage crises: the 
Nord-Ost theatre siege 
by Chechen separatists 
(2002) and the Beslan 
school massacre (2004) 

in North Ossetia, both of which were 
arguably worsened by the security 
service’s bungled responses. More 
recent acts, such as the Moscow 
Metro bombing in March 2010 
and the Domodedovo Airport 
bombing in January 2011, have 
been executed on a grander scale 
and closer to the heart of Russian 
government. Moreover, the atrocity-
laden military campaign was waged 
with untrammelled brutality in 
Chechnya has nominally ended with 
the installation of the notoriously 
cruel, rebel-turned-Kremlin-puppet 
Ramzan Kadyrov as President—
hardly a promising future to 
bequeath to this war-ravaged region. 

The average male life 
expectancy in is 59 years, 

equivalent to that of 
developing countries.



20

The troubling turn of Russian 
foreign policy under Putin has 
demonstrated the truism that 
oppressive domestic policies 
almost always engender aggressive 
foreign policies. The move towards 
a more belligerent and paranoid 
foreign policy is partly the cynical 
calculus of the neighbourhood 
bully, and partly symptomatic of 
the identity crisis which continues 
to afflict post-Soviet Russia. From 
the deterioration in US relations to 
the revival of revanchism towards 
Russia’s “near abroad,” foreign 
policy under Putin has taken on a 
wearyingly familiar, and increasingly 
disturbing, aspect. 

Russian-American relations have 
changed from the warmth of the 
1990s to the frosty relations of the 
later days of the George W Bush 
administration—a state of affairs 
which has largely remained in 
place. After a period of cooperation 
following the beginning of the 
Afghan War, relations with the 
US broke down most noticeably 
over the Iraq War. Putin parlayed 
his consistent opposition to the 
controversial war into diplomatic 
kudos, yet the evidence suggests 
that his stance was far from 
principled: the toppling of Saddam 
Hussein’s regime threatened 
to derail lucrative oil contracts 
between Russia and Iraq, not to 
mention the kickbacks accepted by 
Russian officials from the infamous 
“oil-for-food” programme.86 The 
fallout between the two countries 
over Iraq coincided with the 
continued introduction of new 
despotic measures by Putin, and 
the soured relationship between 
the American President and Putin 
seemed to make the US increasingly 
willing to criticise the Kremlin 
openly for its human rights abuses 
and bullying behaviour in their near 
abroad. 

The inauguration of Barack 
Obama in 2009 raised hopes of a 

rapprochement between Russia 
and the US. The new American 
President’s faith in his ability to 
repair diplomatic relations was the 
basis of his much-vaunted Russian 
“reset” policy: in reality, this 
amounted to a tacit agreement by 
the US to ignore Russian oppression 
at home and aggression abroad in 
the hopes of securing cooperation 
in countering Iranian nuclear 
proliferation. As a concession to 
induce Russian cooperation, the 
US not only stopped pressing the 
country substantially on human 
rights issues, but also reneged 
on a plan to install a missile 
defence shield in Eastern Europe—
essentially abandoning the stalwart 
former-Eastern bloc countries who 
stood with the US throughout the 
most difficult days of the War on 
Terrorism, and demonstrating the 
effectiveness of Russian bullying. 

Touted achievements of the “reset” 
policy include Russia’s cancelation 
of its sale of S-300 air-defence air 
to Iran and its support of tougher 
US-imposed sanctions against the 
mullahs—yet these measures have 
had little practical impact in dealing 
with Iran’s nuclear proliferation. In 
fact, the decree banning Russia’s 
sale of the S-300 air defence system 
to Iran carried a clause allowing 
Moscow to rescind the entire 
proposal at any point in the future if 
it saw fit. Russia continues to outfit 
Iran with other kinds of advanced 
weaponry, and conducts business 
with Iran’s oil and gas sectors, in 
contravention of international 
sanctions. 

Although Russia has helped NATO 
efforts in Afghanistan by allowing 
easy passage through the northern 
supply corridor for air shipments, 
Moscow has concurrently pressured 
former Soviet republics in Central 
Asia not to assist the US and 
NATO effort in Afghanistan—for 
instance, leaning on Kyrgyzstan to 
close its American military base. 

Russia demonstrated a retrograde 
paranoia about the power of NATO 
by consistently attempting to stymie 
the alliance by regularly carrying 
out provocative bomber flights in 
NATO territories. Boris Nemtsov 
has described this fixation as a 
consequence of “non-professionals 
with Soviet instincts ... coming to 
power.”87

The Kremlin’s treatment of the 
USSR’s former satellite states in 
Eastern Europe and the former 
Soviet Republics has become 
steadily more worrying over the 
past decade. The 2008 Russo-
Georgian pushed the trend of 
Russian interference in its near 
abroad beyond energy-related 
blackmail to naked revanchism. In 
fact, Russia continues to stand in 
violation of the European Union 
cease-fire signed at the close of the 
2008 conflict in Georgia, continuing 
its military occupation of sovereign 
Georgian territory and retaining its 
de facto annexation of Abkhazia and 
South Ossetia. 

Putin has consistently supported 
authoritarian figures in the region 
willing to follow the party line set 
by the Kremlin, and done his utmost 
to dismiss and undermine popular 
pro-democracy movements in the 
region, including Europe’s “last 
dictator,” Belarussian President 
Alyaksandr Lukashenko. The 
Kremlin’s meddling in Ukrainian 
politics is well known – extending 
even to the suspected poisoning 
of the former Ukrainian President 
Viktor Yuschchenko during his 2004 
presidential bid – and has effectively 
overturned the democratic 
progress made in the 2005 Orange 
Revolution. In retaliation for the 
Ukrainian people’s refusal to accept 
the fraudulent election results 
of 2005, Russia demanded that 
country pay market rates for its 
usually-subsidised natural gas, and 
briefly cut of the gas pipeline until 
the Ukrainian government acceded 

THE BEAR BITES BACK:  
FOREIGN POLICY UNDER PUTIN



21

to their pressure. This tactic has 
been repeated against countries 
including Belarus and Georgia 
when they have failed to toe the 
Kremlin line, and remains a tacit 
threat underpinning relations with 
countries such as Germany, who 
depend on Russia for a considerable 
portion of their energy needs: for 
instance, Germany imports an 
estimated 37 percent of its gas 
supplies from Russia.88 

The other colour revolutions in 
formerly imperial holdings have 
similarly been quietly undermined 
by the exigencies of living in 
Moscow’s neighbourhood. 
Indeed, it does not appear to be a 
coincidence that the former Soviet 
republics saw their freedom 
rankings decline sharply 
between 2000 and 2010, 
according to a recent report 
by the US-based human 
rights monitor Freedom 
House. 89 This includes 
Ukraine, which declined from 
a “free” status is 2005 to 
“partly free” in 2010 due to 
the policies of Kremlin ally 
Viktor Yanukovych. 

The pro-Kremlin youth movement 
Nashi was set up in 2005 in 
response to the pro-democratic 
colour revolutions then sweeping 
the Caucuses, and has been 
responsible for all manner of 
Kremlin mischief in the years 
since its founding. In 2007, Nashi 
fomented nationalistic furore over 
the removal of a Soviet World War 
II memorial from a busy intersection 
in Tallin, Estonia—an act presented 
as an insult to Russian pride. In 
fact, the memorial was relocated 
to a nearby veterans’ cemetery. 
Nevertheless, Nashi intimidated 
and harassed ethnic Estonians in 

Russia, and, according to the New 
York Times, “Nashi laid siege to 
the Estonian Embassy in Moscow, 
throwing rocks, disrupting traffic 
and tearing down the Estonian 
flag. Nashi members, including the 
group’s leader, Vasily G. Yakemenko, 
accosted Estonia’s ambassador, 
Marina Kaljurand, at a news 
conference in early May. Her guards 
had to use pepper spray to defend 
her.”90  The Russian Federation 
Council –completely dominated 
by Putin’s United Russia Party –
called this act by an independent 
EU country an “attempt to legalise 
fascism.”91 Estonia was then 
subjected to cyber-warfare that 
shut down its mainly electronic 
government and froze its internet 

commerce for a full day, costing 
the country millions. Many of the 
hackers’ ISP addresses were traced 
to offices inside the Kremlin.92

Russia’s policy in relation to Iran 
has been decidedly unhelpful to 
those members of the international 
community seeking to rein in 
the Islamic Republic’s nuclear 
ambitions. Russian exports to the 
Islamic Republic increased from 
$250 million in 1995 to more than 
$3 billion in 2008.93 Despite the 
West’s justified insistence that an 
Iranian nuclear bomb would pose 
an enormous threat to international 
security and Mideast stability, the 
Kremlin seems unperturbed: “Iran is 

a mania with the Americans; it’s not 
our problem,” one advisor to Putin 
said in 2009.94 The Bushehr nuclear 
reactor in Iran would not have been 
built without Russian scientific 
assistance, and Putin himself has 
laughably denied that there is 
any evidence that Iran is seeking 
a nuclear weapons programme. 
Counterpose this breezy attitude to 
a messianic theocracy’s acquisition 
of WMD to Putin’s fiery polemics 
against Islamic terrorism at 
home and his brutal campaign in 
Chechnya. The Kremlin also has 
not shied away from facilitating 
radical Islamists in the Middle 
East— provided there is a profit to 
be made. Earlier this year, militant 
groups Hamas and Hezbollah have 

been found with Russian-
made weaponry such as the 
laser-guided Kornet anti-tank 
missile, apparently smuggled 
into Gaza and Lebanon 
through Syria.  Israeli 
intelligence claim Russian 
weaponry is routinely sold 
to Syria and Iran, who then 
distribute the materials to 
their Hamas and Hezbollah 

proxies—clearly contributing to the 
ongoing strife afflicting the Middle 
East. 

Putin’s warm relationship with 
tottering Arab autocrats and their 
proxies is taken for granted to 
such an extent that any question 
of supporting UN Security Council 
sanctions against the Assad regime 
would be considered fanciful. This 
is one of the reasons why Russian 
flags are being burnt alongside 
Iranian and Chinese ones in Syria by 
pro-democracy activists, and why 
Putin and Medvedev are regularly 
singled out for denunciation by the 
Syrian protestors.

Vladimir Putin watches a military exercise— Itar Tass/Reuter



22

CONCLUSION
“Vertical power”, “dictatorship of the law”, “sovereign 
democracy”—these euphemisms underscore the 
Kremlin’s favoured tactic of coating authoritarianism 
with the patina of pseudo-democracy and pseudo-
legality. Hypocrisy is the compliment vice pays to 
virtue, and Russia under Vladimir Putin and the Putin-
Medvedev “tandem” (another coy euphemism) has 
increasingly become a country in which this is accepted 
as standard practice.

This was by no means inevitable. Poor decisions, 
half-measures and inept leadership in the post-Soviet 
period, characterised by insufficient attention to the 
passage of vital laws and the building of key democratic 
institutions, bungled Russia’s transition from a 
command to a free economy. Crucial errors in the first 
post-Soviet decade laid the foundation for the revival 
of Brooks Brothers czarism under Putin, who now aims 
to return to power in 2012. With new Constitutional 
“reforms,” he will likely remain in office until 2024, 
almost meeting Stalin’s quarter-century mark for 
nakedly undisputed dictatorship. 

A survey of the two decades following the collapse of 
the Soviet Union reveals as many missed opportunities 
as inevitable pitfalls. At a time when much of the Arab 
world is seeking to transition from authoritarianism 
to democracy, the lessons of the Russian example 
are particularly timely; and with almost two decades 
past since the collapse of the Soviet Union, the 
developments of this period should give the Russian 
people—and the international community—pause.  

“Crucial errors in the first 
post-Soviet decade laid the 
foundation for the revival 

of Brooks Brothers czarism 
under Putin, who now aims to 

return to power in 2012.”

Putin and Medvedev Matryoshka dolls—Reuters



23

Endnotes
1 �Remnick, David, Lenin’s Tomb, Vintage: 1994, p369; see also original Solzhenitsyn essay Solzhenitsyn, Alexander “How to Revitalize Russia”, published in a special edition 

brochure accompanying the newspaper Komsomolskaya Pravda, 18/09/1990, available at http://lib.ru/PROZA/SOLZHENICYN/s_kak_1990.txt (Russian language). Ironically, in the 
last years of his life, Solzhenitsyn actually expressed qualified support for Putin. For example, see “Wikileaks cables: Solzhenitsyn praise for Vladimir Putin,” by Luke Harding, The 
Guardian, 2 December 2010, available at http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/02/wikileaks-cables-solzhenitsyn-vladimir-putin

3 Freeland, Chrystia, Sale of the Century: The Inside Story of the Second Russian Revolution, Abacus: 2000: p16.
4 Ibid., p 32
5 Ibid., p 87
6  Conquest, Robert, Reflections on a Ravaged Century, WW Norton & Co.: 2001, p 103 
7 Ibid., p 67 
8 Ibid. 
9 Sixsmith, Martin, Putin’s Oil, Continuum Books: 2010, p 31 
10 Freeland, Chrystia, Sale of the Century, Abacus: 2000, p 102
11 Ibid., p 99 
12 �“Russia’s new non-democrats,” by Thomas Graham, 23 November 2005, Nezavisimiya Gazeta, available at http://www.highbeam.com/doc/1G1-18170228.html,  reprinted in 

April 1996, Harper’s Magazine, available at http://www.harpers.org/archive/1996/04/0007948
13 �Jensen, Donald, “How Russia is Ruled-1998,” Demokratizatsiya:1998, available at http://www.demokratizatsiya.org/bin/pdf/DEM%2007-03%20jensen.pdf,p 358
14 Freeland, Chrystia, Sale of the Century, Abacus: 2000, p 125 
15 Ibid., p 156 
16 Ibid. 
17 Ibid. p 178
18 Ibid., p 167 
19 Ibid., p 204 
20 Ibid., p 262 
21 Ibid. 
22 Ibid., p 285 
23 Ibid., p 292 
24 Ibid., p 297 
25 Ibid., p 301 
26 Ibid., p 303 
27 Ibid., p 314 
28 Ibid., p 312 
29 Baker, Peter & Glasser, Susan, Kremlin Rising, Scribner: 2005, p 296 
30 Ibid., p 326 
31 Baker, Peter & Glasser, Susan, Kremlin Rising, Scribner: 2005, p 59 
32 �“Stalin, his father and the Rabbit,” by Simon Sebag Montefiore, 6 September 2007, The New Statesman, available at http://www.newstatesman.com/politics/2007/09/stalin-

father-egnatashvili
33 �“Putin deplores collapse of Soviet Union,” BBC, 25 April 2005, available at http://news.bbc.co.uk/1/hi/4480745.stm
34 �Baker, Peter & Glasser, Susan, Kremlin Rising, Scribner: 2005, p 38 
35 �Baker, Peter & Glasser, Susan, Kremlin Rising, Scribner: 2005,p 252 
36 Ibid., p 46  
37 Baker, Peter & Glasser, Susan, Kremlin Rising, Scribner: 2005, p 85 
38 �“The world’s billionaires: #701 Boris Berezovsky,” Forbes, 3 November 2009, available at http://www.forbes.com/lists/2009/10/billionaires-2009-richest-people_Boris-

Berezovsky_V7GU.html
39 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “Putin: the Bottom Line,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.nemtsov.ru/&ei=D7c_Tu2YOtOBh

QfwramzAg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dboris%2Bnemtsov%2Bwebsite%26hl%3Den%26rls%3Dcom.microsoft:en-
gb:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLL_en%26prmd%3Divnso p 10, p 6

40 �Ioffe, Julia. “Net Impact,” The New Yorker, 4 April 2011, available at http://www.newyorker.com/reporting/2011/04/04/110404fa_fact_ioffe
41 Ibid.
42 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “Putin: the Bottom Line,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.nemtsov.ru/&ei=D7c_Tu2YOtOBh

QfwramzAg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dboris%2Bnemtsov%2Bwebsite%26hl%3Den%26rls%3Dcom.microsoft:en-
gb:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLL_en%26prmd%3Divnso p 10 

43 �Ibid; see also Stanislav Belkovsky’s speculation in 2007 that Putin’s personal wealth was “at least $40bn;” “Kremlin, the power struggle and the $40bn fortune,” by Luke Harding, 
21 December 2007, The Guardian,  available at http://www.guardian.co.uk/world/2007/dec/21/russia.topstories3

43a Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “Putin: Corruption,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.nemtsov.ru/&ei=D7c_Tu2YOtOBh 
	 QfwramzAg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dboris%2Bnemtsov%2Bwebsite%26hl%3Den%26rls%3Dcom.			
	 microsoft:engb:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLL_en%26prmd%3Divnso, p45
44  Ibid., p 202 
45 “Profile: Mikhail Khodorkovsky,” 30 December 2010, BBC, available at http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12082222
46 �“Country reports on human rights practices: Russia,” US State Department, 25 March 2002, available at http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2001/eur/8331.htm
47 �“Anatomy of Injustice: the Unsolved Killings of Journalists in Russia,” a special report of the Committee to Protect Journalists, September 2009, available at http://www.cpj.org/

reports/CPJ.Anatomy%20of%20Injustice.pdf
48 �“Anna Politkovskaya: No Justice,” by Tanya Lokshina, Human Rights Watch, 20 February 2009, available at http://www.hrw.org/en/news/2009/02/20/anna-politkovskaya-no-

justice
49 �“Country reports on human rights practices: Russia,” US State Department, published 25 February 2004, available at http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2003/27861.htm 
50 �“Russian Opposition Party Barred From Vote,” Lynn Berry, Associated Press, 22 June 2011, available at http://abcnews.go.com/International/wireStory?id=13900542
51 �“Billionaire Prokhorov Tempts Khodorkovsky Fate in Kremlin Clash,” Bloomberg, published 26 September, 2011, available at http://www.businessweek.com/news/2011-09-26/

billionaire-prokhorov-tempts-khodorkovsky-fate-in-kremlin-clash.html
52 �“Medvedev to ease election rules, wants own party,” by Gleb Bryanski, 24 June 2011, Reuters, available at http://in.reuters.com/article/2011/06/24/idINIndia-57904220110624



24

53 �European Court of Human Rights: Annual Report, 2008”, available at  http://www.echr.coe.int/NR/rdonlyres/D5B2847D-640D-4A09-A70A-7A1BE66563BB/0/ANNUAL_
REPORT_2008.pdf, 138-9

54 �Borogan, Irina and Soldatov, Andrei, The New Nobility: The Restoration of Russia’s Security State and the Enduring Legacy of the KGB, PublicAffairs: 2011, p 99.
55 Ibid.  p 98
56 �Constitution of the Russian Federation, Article 23, available at http://www.constitution.ru/en/10003000-01.htm
57 �“The mindset of Russia’s security services,” Andrei Soklatov & Irina Borogan, 29 December 2010, Agentura, available at http://www.agentura.ru/english/dossier/mindset/. See 

also Borogan & Soklatov, The New Nobility: the Restoration of Russia’s Security State and the Enduring Legacy of the KGB, PublicAffairs: 2010 
58 �Borogan, Irina and Soldatov, Andrei, The New Nobility: The Restoration of Russia’s Security State and the Enduring Legacy of the KGB, PublicAffairs: 2011, p 6
59 �“The Kremlin’s Mr Surkov Comes to Washington,” by Vladimir Kara-Murza, 9 June 2011, World Affairs Journal, available at http://www.worldaffairsjournal.org/new/blogs/kara-

murza/The_Kremlins_Mr_Surkov_Comes_to_Washington
60 �“Sex for the motherland: Russian youths encouraged to procreate at camp,” by Edward Lucas, 29 July 2007, The Daily Mail, available at http://www.dailymail.co.uk/news/

article-471324/Sex-motherland-Russian-youths-encouraged-procreate-camp.html
61 �“Report of Public Oversight Commission for Human Rights Observance in Moscow Detention Centers on the Inspection of SL Magnitsky Containment Conditions at PTDCs (Pre-

Trial Detention Centers) of Moscow
62 Ibid.
63 Ibid.
64 �“They killed my lawyer,” by William Browder, Foreign Policy, 22 December 2009, available at http://www.foreignpolicy.com/articles/2009/12/22/they_killed_my_

lawyer?page=full
65 �“Crime and Punishment in Putin’s Russia,” by Bill Alpert, Barron’s, 16 April 2011, available at http://online.barrons.com/article/SB5000142405297020456960457625931326685

2054.html#articleTabs_panel_article%3D1
66 Statistics available at http://stats.oecd.org
67 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “Putin: the Bottom Line,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.nemtsov.ru/&ei=D7c_Tu2YOtOBh

QfwramzAg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dboris%2Bnemtsov%2Bwebsite%26hl%3Den%26rls%3Dcom.microsoft:en-
gb:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLL_en%26prmd%3Divnso, p 43 

68 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “Vladimir Putin: the Bottom Line—Part II: Gazprom,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.
nemtsov.ru/&ei=D7c_Tu2YOtOBhQfwramzAg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dboris%2Bnemtsov%2Bwebsite%26hl%3D
en%26rls%3Dcom.microsoft:en-gb:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLL_en%26prmd%3Divnso, p 2 

69 Ibid.  
70 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “Putin: the Bottom Line,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.nemtsov.ru/&ei=D7c_Tu2YOtOBh

QfwramzAg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dboris%2Bnemtsov%2Bwebsite%26hl%3Den%26rls%3Dcom.microsoft:en-
gb:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLL_en%26prmd%3Divnso, p 45 

71 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “What Ten Years of Putin Have Brought,” available at http://www.putin-itogi.ru/putin-what-10-years-of-putin-have-brought/  p14
72 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “Putin’s Crisis,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.nemtsov.ru/&ei=D7c_Tu2YOtOBhQfwram

zAg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dboris%2Bnemtsov%2Bwebsite%26hl%3Den%26rls%3Dcom.microsoft:en-gb:IE-
SearchBox%26rlz%3D1I7GGLL_en%26prmd%3Divnso,  p 2 

73 Ibid., p 3 
74 Ibid., p 7 
75 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “What Ten Years of Putin Have Brought,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.nemtsov.

ru/&ei=D7c_Tu2YOtOBhQfwramzAg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dboris%2Bnemtsov%2Bwebsite%26hl%3Den%26rls
%3Dcom.microsoft:en-gb:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLL_en%26prmd%3Divnso,  p 26 

76 Ibid., p 24
77 �“Gas Pains,” by Lee Smith, Table Magazine, 27 June 2011, available at http://www.tabletmag.com/news-and-politics/72836/gas-pains/
78 �“CIA—The World Fact Book: Russia,” updated 14 July 2011, available at https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/rs.html
79 Ibid. 
80 Ibid. 
81 �Statistics available at http://www.who.int/substance_abuse/publications/global_alcohol_report/profiles/rus.pdf; http://www.who.int/substance_abuse/publications/global_

alcohol_report/profiles/gbr.pdf; and http://www.who.int/substance_abuse/publications/global_alcohol_report/profiles/usa.pdf
82 Statistics available at http://www.who.int/hiv/topics/idu/LancetArticleIDUHIV.pdf pp 3-6
83 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “What 10 Years of Putin Have Brought,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.nemtsov.

ru/&ei=D7c_Tu2YOtOBhQfwramzAg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dboris%2Bnemtsov%2Bwebsite%26hl%3Den%26rls
%3Dcom.microsoft:en-gb:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLL_en%26prmd%3Divnso,  p 10

84 Ibid., p 17 
85 Baker, Peter & Glasser, Susan, Kremlin Rising, Scribner: 2005, p 55 
86 Ibid., p 218 
87 �Nemtsov, Boris & Milov, Vladimir, “Putin: the Bottom Line,” available at http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&u=http://www.nemtsov.ru/&ei=D7c_

Tu2YOtOBhQfwramzAg
88 �“BP statistical review of world energy,” June 2011, available at http://www.bp.com/assets/bp_internet/globalbp/globalbp_uk_english/reports_and_publications/statistical_

energy_review_2011/STAGING/local_assets/pdf/statistical_review_of_world_energy_full_report_2011.pdf
89 �Puddington, Arch, “Promise and Reversal: The Post-Soviet Landscape Twenty Years On,” Freedom House, 2011, available at http://www.freedomhouse.org/template.

cfm?page=696
90 �“Youth Groups Created by Kremlin Serve Putin’s Cause,” by Steven Lee Myers, The New York Times, 8 July 2007, available at http://www.nytimes.com/2007/07/08/world/

europe/08moscow.html?pagewanted=all
91 �“Tensions flare up over Soviet memorial,” by David Nowak, The St Petersburg Times, 27 January 2007, available at http://www.sptimes.ru/index.php?action_id=2&story_

id=20161
92 �“Russia Group’s Claims Reopen Debate on Estonian Cyberattacks,” by Chloe Arnold, Radio Free Europe Radio Liberty, 30 March 2009, available at http://www.rferl.org/content/

Russian_Groups_Claims_Reopen_Debate_On_Estonian_Cyberattacks_/1564694.html
93 �“Iran and Russia,” by Mark Katz, the United States Institute of Peace, available at http://iranprimer.usip.org/resource/iran-and-russia
94 �“Sunshine Policy,” by David Kramer, 7 July 2009, Foreign Policy, available at http://www.foreignpolicy.com/articles/2009/07/07/sunshine_policy


